Ik loop al een tijd te kloten met een slecht startende Xantia. Inmiddels gaat het wel veel beter maar het blijft toch een beetje een blikvanger bij het starten.
Het begon met een slecht draaiende startmotor bij kou, accu vervangen en de motor kwam weer wat beter rond. Echter starten ging nog slecht en bij even doorstarten begonnen allerlei relais te klapperen, kabel naar centraal aardpunt vernieuwd en hij starte weer fatsoenlijk door. Starten ging nog steeds slecht dus 2 gloeipitten en de bekabeling hiervan vernieuwd (bleef 1,5V over de bekabeling). Er loopt in elk geval ook nog stroom naar de 2 oude pitten maar deze zitten verstopt achter mijn dieselpomp dus daar kom ik niet goed bij (meesten hebben het over 1 ‘lastige’ pit, verschil in types dieselpomp?).
Ik ga er dus van uit dat ik minimaal 3 werkende pitten heb.
Nu moest ik als hij wat langer had stil gestaan even met het handpompje een beetje diesel aanvoeren, bij koude nam dit probleem toe. Terugslagklep in de leiding gehangen maar dit kon het probleem niet verhelpen. Afijn, nu dieselfilter tijdelijk even gebypassed met een filter in de dieselleiding om luchtproblemen met mijn filter uit te sluiten en zodat ik lucht kan zien. Luchtproblemen lijken hiermee opgelost.
Maar nog steeds dus niet lekker starten, ik heb nog 3 opties/vragen:
- startmotor moet goed rondlopen, maar hoe snel is goed? Als ik naar sommige auto’s luister lijkt het soms wel of ze bij stadsverkeer niet meer nodig hebben als hun startmotor . Is er iemand die een indicatie qua toeren rpm kan geven?
- lucht komt niet langs de aanvoer/filter. Kan er lucht in de retour blijven zitten (ondanks km’s rijden) die bij het starten weer problemen geeft? (Opnieuw starten gaat overigens de eerste uren zonder problemen)
- kleppen kunnen probleem zijn, ik merkte op dat ik een behoorlijke overdruk op mijn inlaat voel, valt hieruit de conclusie te trekken dat mijn kleppen niet goed gesteld zijn of is dit normaal?
Wagen heeft 370 op de teller staan en in de nabije toekomst toch eens vervangen gaan worden, dus voordat ik meer geld erin stop wil ik wel graag wat zekerheid dat het helpt.
Wie kan een lichtje laten schijnen?
Thanks,
Remco
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
begin eerst toch maar eens met die gloeibougies.
Die heeft hij toch echt nodig.
En met een beetje doorzettings vermogen is het niet eens zoveel werk.
klepspeling alleen controleren is ook het werk niet, dan weet je tenminste wat.
suc6 eric
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Maar kunnen die 2 vervangen worden zonder de dieselpomp te demonteren, of bedoel je dat het demonteren niet zo’n lastige klus is? Ik kom hier met Haynes niet zo uit en op het oog lijkt het redelijk onbegaanbaar.
Een diesel heeft echt 4 goed werkenden gloeibougies nodig om goed te kunnen starten.
De pit achter de pomp is te vervangen zonder demontage van de pomp, mij is het ook gelukt
Linksboven deze pit zit als het goed is een flens met een pijpje waar een koelslang op zit, als je deze flens (2 inbusbouten) demonteert, kun je er wat beter bij, maar het blijft priegelen.
Bedankt, als die dingen eruit kunnen zonder de pomp te demonteren ga ik maar eens snel pielen, had de pitjes al wel liggen maar had geen zin om die pomp eruit te trekken.
Maar iemand een idee hoe hard een/deze startmotor behoort te draaien? Bij doorstarten loopt namelijk het toerental net ietsje op en dan slaat hij aan, en koppeling laten opkomen slepend achter een auto geeft ook direct resultaat.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gloeibougies vervangen lukt absoluut zonder de pomp te demonteren. Beetje pielen en vloeken, maar het lukt.
Vervang ook het rubberen handpompje eens; die willen ook nog wel eens minimaal lekken en dan heb je al gedonder met het starten.
Mocht je trouwens “bang” zijn om misschien een keer verstuivers te moeten vervangen? Niet doen….
contact opnemen met “Dappieman” op dit forum en je hebt voor rond de 50 euro 4 nieuwe nozzles.
Kost je dan nog een middag werk om te monteren en je verstuivers zijn ook weer nieuw.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Heb ik ook… is het zwarte handpompje wat links zit in de motor, wat helpt is als je hem op contact zet (alleen accu lampje brand), dan voorpomppen daarna doordraaien tot de andere lampjes branden en als de voorgloeier uit is startten en hij start in een keer…
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
meet het voltage onder het starten eens op je startmotor en de accu. Zit er een graat verschil moet je de bekabeling eens verder na gaan kijken. Hoeveel toeren de startmotor moet maken is lastig te zeggen denk ik. Iemand opzoeken en gaan luisteren is het beste denk ik. 1.9td’tjes zijn er zat, ook in xsara’s,zx’en, jumpy’s enz. Ook meerdere Peugeots.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.