Beste vrienden,
goeiemorgen. Wie kan mij vertellen, of beter nog laten zien, wat een toplager is ?
Dit is een onderdeel ergens in de koppeling, maar ik weet niet precies wat het is.
Op internet vind ik foto’s van een “gewone” lager, maar men vertelt mij dat het toch om een ander, moeilijk vindbaar onderdeel gaat.
Het gaat over een cx 25d uit 1985 (serie 1 ). Alvast bedankt !
Jozef
Het toplager zit in de krukas waar het eind [top!] van de priseas in valt.
Groet, Tibor
Ok, bedankt, en het betreft dus een standaard lager die bv SKF te koop is ?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tibor Korzelius schreef:Het toplager zit in de krukas waar het eind [top!] van de priseas in valt.
Groet, Tibor
Niet in de krukas hoor.
Het zit om precies te zijn in het gat van het vliegwiel:
Hierin draait inderdaad het eind van de prise-as.
Deze lagers zijn leverbaar bij SKF, maar ik zou de exacte afmetingen echt even moeten opzoeken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het toplager zit inderdaad in het vliegwiel zelf.
Bij de M-motoren (waaronder de 25D) is dit het type 6302 2RS1
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Duidelijkheid troef !
Waarvoor bedankt. Ik heb bij Ton van Soest m’n koppeling laten vervangen. Ik ben benieuwd naar het resultaat morgenvroeg.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jef scholliers schreef:Duidelijkheid troef !
Waarvoor bedankt. Ik heb bij Ton van Soest m’n koppeling laten vervangen. Ik ben benieuwd naar het resultaat morgenvroeg.
Hopelijk heeft hij ook meteen je krukas- en differentieelkeerringen vervangen, want daar kun je dan mooi bij als de motor eruit is!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Terug van bij Ton van Soest. Super service ! Snel, correct, vriendelijk ...
Ik moet zeggen dat ik dat hier in België niet gewoon ben.
Mijn koppeling was met name 6 maanden geleden pas “vervangen”. Bleek dus van niet, men had gewoon de kabel wat aangespannen…
Om van te rotten is dat. Maar nu ben ik dus naar huis gevlogen met een superveilig en comfortabel gevoel.
Eerlijk gezegd lang leve de Nederlanders met hun gemeende passie voor oude Citroëns !
Jozef





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
jef scholliers schreef:Mijn koppeling was met name 6 maanden geleden pas “vervangen”. Bleek dus van niet, men had gewoon de kabel wat aangespannen…
Heb je dat dan niet gemerkt op de rekening of heb je het volle pond betaald?
Volle pond. Met vieze koppeling naar huis gereden, maar dat moest volgens hem nog wat “zetten”.
Sinsdien om de twee weken moeten bijstellen als het ware. Tot ik vorige week de schroefdraad van de koppelingskabel begon stuk te draaien, wegens OP.
Dan dus naar Nederland met hoger vermeld resultaat. Kwaad dat ik ben.
Iemand ervaring mee ? Raad ?
Ik ga jullie niet langer lastig vallen met mijn frustratie !!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Tja, verhaal proberen te halen, da’s het enige wat je kan doen. Ga terug met de rekening en laat ze uitleggen wat ze gedaan hebben. Ook al is het 6 maanden geleden…
Het zou helpen als je de oude koppeling hebt meegekregen van Ton van Soest.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik begrijp dat je dus door een Belgische garagist geflest bent? In NL zou er wel wat aan te doen zijn, maar het Belgisch consumentenrecht ken ik helemaal niet. Ik weet niet of er ergens op het forum ene Belg is die ons even kan uitleggen hoe dat geregeld is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik vul volledigheidshalve aan: keerringen die als steen zo hard verduurd zijn, ik heb ze bij me, net als de “vorige nieuwe koppeling”. Volgens zowel Ton van Soest, mijn vader en een lokale garagist een friktieset die helemáál gaar is.
Vooral die verharde rubbers zijn voor mij sluitend bewijsmateriaal. Maar ook de afgebroken en weggesleten tanden in de drukgroep, de kapotte toplager enz…
Ik heb daar toen en luister goed : €1600 voor betaald.
Jezus, ik moet er over zwijgen !











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Iedereen die hier zakkerige of lollige bedoelde opmerkingen over wil maken: PLEASE DON’T.
Zoiets is ontzettend klote als je het overkomt en niet iedereen kan even zelf zo’n koppeling vervangen of kent daar gelijk de juiste garage voor.
Persoonlijk zou ik deze garagist toch wel even met een bezoekje vereren Jeff. Goedschiks of kwaadschiks, deze kerel dient aangepakt.
Ik leef met je mee in elk geval,














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@Puffel: waaruit maak je op dat er iemand is die leuk denkt te zijn / zou willen zijn? Ik vind je opmerking nogal voorbarig eigenlijk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik sluit me aan bij bovengenoemden: ga ermee terug, want dit is naast diefstal ook moedwillige misleiding.
Ontzettend vervelend dat het je moet overkomen, en ik hoop dat je (middels de oude rekening en de nu aantoonbare versleten onderdelen) verhaal kunt halen.
Desnoods via juridische weg.
Doen!
‘Spirit of avant-garde’