Hallo allemaal,
Zijn er gegevens in omloop of een lijst met alle type’s CX-en waar vermeld wordt hoeveel deze auto’s mogen trekken aan aanhangergewicht?
Het gaat mij voornamelijk om het trekgewicht van de geremde aanhangers.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie.
in principe nooit meer dan 1300 kg. Volgens de RDW.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Hallo,
Bedankt voor de reactie.
Toch wel raar eigenlijk dat zo’n “beul” van een auto zo weinig mag trekken.
Heb eens wat kentekens van diverse CX-en ingetikt op de site van de RDW en daar staan dus ook (kwam er later pas achter) de trekgewichten van de auto’s op.
Inderdaad is alles 1300 kg maar bij 1 kwam ik het gewicht van 1500 kg tegen.
Het was geen bijzondere CX en eigenlijk net als alle anderen.
Is dit nu willekeur van de RDW of zijn er toch types die meer mogen trekken?

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hier staan ze allemaal:
Staat overigens ook op je kentenbewijs mocht je de auto al in bezit hebben
vroegere CXen schijnen meer te mogen trekken volgens de typegoedkeuring. Ik zag vanochtend een scan van een typegoedkeuring bij de RDW van een cx 2500D uit 1980 en die mag wel 1500kg trekken. Wat nou het verschil is tussen die en een latere diesel met hetzelfde motorvermogen qua aandrijving etc.? ik kan me niet voorstellen dat het met de spoorbreedte voor te maken heeft…....

- CX 25 GTi Turbo 2
Of ze wilden er geen garantie meer op geven dat de auto onder elke situatie veilig te besturen was?
Misschien gevallen van warm gelopen remmen in de bergen of iets?
Of de regels zijn misschien aangescherpt waardoor ze niet meer aan de eisen konden voldoen?
Ik denk dat er technisch geen verschil moet zijn.
Lijkt me dat een Turbo 2 (diesel of benzine) wel aardig wat kilootje kan verplaatsen, zeker zolang het vlak blijft
ik kan je uit ervaring vertellen dat het verplaatsen van 2500 kg achter een 2.5 liter D ook zonder problemen kan. Maargoed het mag wel weer niet.
Waarschijnlijk heeft het max. gewicht aanhanger niks te maken met wat de auto trekken kan. Het zal eerder om een verhouding gaan tussen max.massa trekkend voertuig en max.massa aanhanger, om te voorkomen dat de combinatie door de aanhanger bestuurd gaat worden.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !

- CX 25 GTi Turbo 2
Volgens mij heeft het te maken met het vermogen en constructie van de auto e.d.
Er zijn zat auto’s waar de lichtere motoren minder mogen trekken dan de wat zwaardere uitvoeringen
Ook zijn er auto’s die meer als hun eigen gewicht mogen trekken.
Het is een samenstelling van een aantal factoren.
De RDW neemt voor een typegoedkeuring veel eigenschappen in ogenschouw.
Om er een paar te noemen;
Constructie van de montage van de trekhaak,
de combinatie van motorvermogen, eigengewicht (al dan niet met accessoires ookwel genoemd meeruitvoering) en ja zelfs het meer brandstofverbruik bij de totaal combinatie.
Laar daar de immer veranderende millieu criteria op los en je zult zien dat “mogen” trekken van aanhangers bij het zelfde type voertuig door de tijd heen toch veranderd.
Greetzz Renate, die niet bij de RDW werkzaam is.
Even een oud topic afstoffen
Zijn er mensen welke ervaring hebben met het trekken van een redelijke caravan ( +/- 1100 kg ) met een CX automaat ?
Wat zijn de prestaties en heeft veelvuldig trekken van een zware aanhanger/caravan bovenmatige slijtage van de automaat als gevolg ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE