Beste mensen,
Heb onlangs zelf een trekhaak onder een xsara coupe van 2000 gesleuteld. Eeen redelijk makelijk klusje. Nu moet ik de bedragding nog doen en daar kwam ik dus niet uit. Bij de trekhaak zitten 2 kleine kabel bomen. 1 boompje met de kleuren geel, zwart en rood. De andere heeft bruin groen en wit. Nu is de grote vraag wat zijn de kleuren van de achterlicht junit die corresponderen met deze kleuren. ???
Groet, Marcel.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 944
zit er geen schema bij ?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
citroënmonteurtje schreef:zit er geen schema bij ?
helaas niet, is een tweede hands trekhaak. Ik heb wel een nieuwe bedrading set met schema, maar heb dus niet het schema van de xsara.
Van de bedrading set is het schema:
Geel: R.A.W. links
zwart: achterlicht l en kenteken
rood : remlicht
bruin : achterl rechts
groen: RAW rechts
wit: massa.
Welke kleuren van de xsara cooresponderen met deze kleuren ????
Totaal aantal Berichten: 944
uit mn hoofd:
1. Richting aanwijzer links 1/L
2. Mistachterlicht (voeding van schakelaar) 2/54 G
3. Massa voor posities 1 t/m 8 3/31
4. Richting aanwijzer rechts 4/R
5. Achterlicht rechts 5/58 R
6. Remlichten 6/54
7. Achterlicht links 7/58 L
8. Achteruitrijlicht wit
9. Voeding +30 (12V continu)
10. Voeding +15 (contact geschakeld)
11. Massa voor positie 10
12. Vrije positie (gebruikt voor aanhangwagenherkenning)
13. Massa voor positie 9
2a. Mistachterlicht (naar lamp)
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Heb onlangs voor dezelfde vraag gestaan: bij een 2e hands trekhaak zat de ‘originele’ aansluiting van de kabelboom naar een 7-polige stekkerdoos. Alle mogelijkheden geprobeerd en iedere keer weer andere leuke waarschuwingslampjes in het dashboard als ik richting aangaf of remde. Op de aanhanger was het ook bal! Dus die boel eruit, met de testlamp alles uitgevlooid en met Scotch blokjes gemonteerd. Een aparte dikke kabel van de accu naar achteren gelegd voor permanente 12V+ op de stekker en een extra binnen contactdoos voor de koelkast in de achterbak. Kamperen OK, maar geen kramperen! In het Pinksterweekend getest: koel biertje op de camping na 5 uur file rijden. Iemand belangstelling voor die fije kabelboom?
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Euhm bij moderne auto’s dient de aanhanger aansluiting buiten om het lichtcontrolle systeem aangesloten te worden.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem. Trekhaak monteren was geen probleem alleen heb ik een universele kabelboom en weet nu dus niet welke kleuren van de draden naar de achterlichten bij welke lampen horen?
Weet iemand waar ik dit kan vinden?
Ik heb al wat gezocht op het internet maar kan het niet vinden.
Ik begrijp de uitleg van citroenmonteurtje niet (ligt aan mij hoor! )
Wie kan me helpen ???
Alvast bedankt!
Groeten, Paul
Lampekappen verwijderen alsmede de binnen bekleding in het achter-onder. Proefondervindelijk te werk gaan: maak de licht-units los en laat de kabelstekkers aangesloten: dan kan je aan de (printplaat-)achterkant zien welk touwtje welke lamp bediend. Bedrading op de trekhaak-kontaktdoos voormonteren en na de doorvoer in het midden alvast splitsen in L en R.Scotch blokje voor draad naar trekhaak-kontaktdoos aanknijpen en op naar de volgende.
Bedankt voor de reactie.
Heb uiteindelijk de stekker losgehaald en toen met een kabeltje en los lampje proefondervindelijk geprobeerd. Alles is nu aangesloten en werkt ook.
Zit nu alleen nog met de onderbrekingschakelaar van de mistlamp. vanavond verder….
Ik heb op mijn CombiCamp vouwwagen met 7 polige aansluiting een los mistachterlicht met schakelaar geplaatst, voeding via de permanente plus. Voldoet aan de wettelijke vereisten. Heb het overigens nog niet nodig gehad: weinig mist in augustus in de Provence!