Een draadbusje kost hoegenaamd niets en je kunt ze zelfs wel zelf maken als je handig bent. Je neemt een M14 bout met een stuk waar geen draad op zit, zaagt de kop er af en zoekt iemand met een draaibank. Iedere constructiewerkplaats heeft wel een draaibank. Je zet die bout er in en boort een gat van de vereiste diameter voor een M10 tap. Die constructiewerkplaatsbaas heeft ook wel een M10 machinetap en wil dat draadje er wel voor je in tappen.
Maar draadbussen moeten ook gewoon ergens te koop zijn. Als je die hebt ga je kijken of die man ook toevallig een M14 tap heeft die je kan lenen tegen vergoeding, met de afspraak dat je hem vergoedt als je hem sloopt. Dan boor je dat gat tot de vereiste grootte en uit mijn hoofd is dat 12.5 mm, maar dat moet ik voor de zekerheid ff nakijken in de werkplaats als je dat leuk vindt.
Vervolgens is het zeer belangrijk dat je in het blok genoeg materiaal hebt, maar ik denk dat je dat wel hebt en je wel kunt boren. Dan is het heel belangrijk dat je recht boort, vraag hulp van een vriendje met een goed oog zodat je met z’n tweeën onder een hoek van 90 graden van elkaar kunt zien of hij recht gaat. Dan de M14 er in tappen, de draadbus er met Loctite in draaien en een dag laten harden.
Ik denk dat een draadbus sterker is dan een Helicoil en ook minder spanning op het blok uitoefent in radiale richting. Ik ga er van uit dat je genoeg ‘vlees’ hebt in het cylinderblok, maar dat moet je met de Helicoil ook hebben. Als ik het zou moeten doen was ik met een paar tientjes koopman, maar ik heb vriendjes met draaibanken en tapsets.
Overigens zou ik het zonder draaibank ook wel voor elkaar krijgen, ik heb een kolomboormachine en als je eerst een klein gaatje boort in het hart van de bout lukt het vast wel. Een boormachineklem is wel handig.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gereedschap voor Helicoil een paar honderd euro? Dacht het niet.
Draadbus sterkter dan een Helicoil? Dacht het ook niet.
Citroen!
Een draadbus kun je zo lang maken als je wilt, de lengte van de helicoil is beperkt en de krachten op de kopbout zijn zeer behoorlijk. Dat betekent dat die kracht in radiale richting zich zet in dat korte stukje van de helicoil, terwijl je de draadbus wel een keer zo lang kunt maken, wat die radiale kracht op het metaal van het cylinderblok halveert. Met andere woorden, de kant op het scheuren van het blok beperk je tot de helft.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ja, en als we dan toch willen gaan knutselen:
Neem een M14-12.9 bout met voldraad van 25mm. Span hem in de draaibank/kolomboor en boor door en door een prachtig gat tap hem op tot M10 en gebruik de zeskant boutkop om deze bout in de kop te draaien. Als hij op zijn plek zit alles afdekken en de zekantkop eraf slijpen met de slijptol en mooi vlak maken tov cilinderkopvlak.
Nee, doe nou gewoon verstandig! Haal ergens in de buurt bij een garage/werkplaats even die tools. Voor een doos gebak /kratje bier kom je de halve wereld rond.
BTW, Mr Smith, waar woon je?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Allemaal bedankt voor jullie bijdrage!
Ik heb vandaag “even” ( gesprek duurde wel een halfuur! ) met Bert Hijnekamp gesproken ( Hijnenkamp Motorrevisie ) na een gouden tip van iemand hier op de forum.
Bert is best wel een fijne man, nadat ie doorhad met wat ik bezig was, gaf ie me velen gouden tips mee.
Het is best een vervelend probleem doch zijn er meerdere opties mogelijk. Opboren naar M14 is best nog mogelijk, maar niet noodzakelijk. Hij raadt aan de draad te gebruiken die er al is : M12.
Dan een standaard 8.8 bout nemen M12x1.75, gat boren van 8.5mm en M10x1.5 tappen.
De draad is op zijn sterkst op 1.5x nominale diameter. Grotere lengte heeft geen zin.
Min of meer hetzelfde idee die door HAN S en GW-tje noor voren brengen.
De buitendraad M12 borgen met loctite en 24u laten drogen. Het is belangrijk een bout te nemen met groter treksterkte,zodat aanhaalmoment van de cilinderkopbout veilig gesteld wordt.
Ik zie het allemaal terug zitten.
De constructie zou stevig genoeg moeten zijn. Hoe groter de diameter van de draad, hoe minder spanning in de draad voor eenzelfde aanhaalmoment.
Het is een duurzaam oplossing voor weinig geld. De twinserts kosten al gauw een paar 100euro, nu heb ik enkel maar een M10 tappenset nodig.
Morgen ga ik aan de slag!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De stofzuiger is door het topic gehaald.
Het gaat uiteindelijk om het probleem van Mr. Smith.
We wensen hem veel succes met het oplossen ervan, en lezen hier graag hoe het is afgelopen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb er een beetje een probleem mee als mensen 2 petten op hebben!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik niet, moderators zijn ook forumleden die gewoon graag mee willen discussieëren. Ik ben zelf moderator met adminrechten op een paar forums en als we daar officieel posten, dus als moderator dan doen we dat met een bepaalde kleur. Dat is misschien een idee voor dit forum, als een mod als mod post en dan in kleur en/of vetgedrukt dan weet je dat hij de moderatorpet heeft opgezet.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat ik bedoelde: het begon een beetje op een richtingenstrijd te lijken. Als dan een actief deelnemer aan een van de 2 richtingen de stekker eruit trekt vind ik dat niet zo sjiek!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
waterman schreef:Han S schreef:jantje1948 schreef:Jij geeft ook niet gauw op!! Mooi gedaan!
Opgeven is voor mietjes.
jantje1948 schreef:Ik heb er een beetje een probleem mee als mensen 2 petten op hebben!
Goed, vanaf nu wissen we elke bijdrage die NIET met het onderwerp te maken heeft.
Als ik voor de tweede keer een bericht van iemand moet wissen, betekent dit automatisch een ban!
Moderatoracties bespreken we NIET in topics. Het topic raakt hopeloos vervuild!
DriverD en GW-tje hebben allang de zaak uitgepraat, daar wil ik het bij laten!
Dit is een goeie,
Han S schreef:Dat is misschien een idee voor dit forum, als een mod als mod post en dan in kleur en/of vetgedrukt dan weet je dat hij de moderatorpet heeft opgezet.
Die nemen we mee in ons overleggedeelte!
Gisterenavond dezelfde ellende als Mr. Smith: kop eraf en één bout afgebroken. Eén aan de uitlaatkant natuurlijk. De andere 3 gingen net los maar deze jongen had geen zin en brak.
Aangezien ik niet over een lasapparaat beschik ga ik het proberen met een ‘boutenuitdraai-set’. Lukt dit niet kan ik altijd nog aan de gang met de lastruck. Blijf tricky maar goed, in het ergste geval kan ik er een Helicoil inzetten. Vingers crossed.
De kop gaan naar Hijnekamp voor revisie.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PB, eerst een flinke klap op het afgebroken stuk bout geven en daarna een goede griptang. Gewoon even proberen. Misschien heb je mazzel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb em al een paar flinke knallen gegeven en hij staat al in de kruipolie. Goed idee, eerst met een griptang.
PB
Rijden als een Godin in Nederland.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb er speciaal een kleine moordenaar (pijpsleutel) voor gekocht. Werkt prima! Die klemt zichzelf vaster bij het draaien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.