eerst had ik een discussie met de luchtpomp in mijn saxo. nu lijkt de luchtpomp het op te hebben gegeven en dacht ik er een nieuwe in te (laten) zetten. alleen lijkt het er op dat je heel goed zonder luchtpomp rond kunt rijden. en dat dat voor het rijden niet uit zou maken. ik heb het idee dat de saxo nu (met de storing) anders rijdt dan zonder storing en ook onzuiniger rijdt.
dus wil ik jullie vragen, wat is de zin of onzin van het hebben van een luchtpomp in de saxo?
of wie heeft er ervaring in het rijden zonder de luchtpomp?
alvast bedankt voor ‘t meedenken,
Marjolein
une nouvelle vie
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Luchtpomp?
Wil je even uitleggen wat je precies bedoelt met ‘luchtpomp’?
Bedoel je misschien de airco-pomp?
‘Spirit of avant-garde’
De luchtpomp die hier bedoeld wordt , is inderdaad een pomp die lucht in de uitlaat pompt .
Dit is om aan strengere emissie eisen te kunnen voldoen .
Deze pomp zit bij een Saxo linksvoor onderin , en is duidelijk hoorbaar net na het starten .
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou heb ik ook een saxo ( en heel wat jaar aan die krengen gesleuteld voor de kost), en de luchtpomp waar jij het over hebt is dus écht op géén enkele manier met de uitlaat verbonden…Als je de werkplaatshandboeken en de onderdelen catalogus bekijkt zie je dat ook wel. Die luchtpomp, dat is volgens mij dat pompje voor het actief-koolfilter, dat dampen uit de tank opzuigt en terugvoert.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waarom zit die pomp dan aangesloten op de cylinderkop aan de zijkant , aan de uitlaatzijde ?
*kijkt ondertussen naar een TU5J4 blok , L4 norm*
Ik ga even zoeken in de werkplaatsdocumentatie
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Post effe een plaatje! Want IK heb hem écht nog nooit gezien!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gevonden in de werkplaatsdocumentatie :
“gevolgen van emissienorm L4 voor het injectiesysteem :
blah blah ....
Er worden een Aantal nieuwe onderdelen gebruikt :
Een luchtpomp (luchtinjectie in de uitlaat) met bijbehorend relais
Een klep voor luchtinjectie in de uitlaat
Een lambdasonde na de katalysator
Blah blah ........ “
Letterlijk beschreven dus .
Moet ik nu echt een scan gaan maken ?
Ik heb gewoon al heel wat van die luchtpompen verwijderd , dus ik weet echt wel hoe het aangesloten zit
EH Autoservice schreef:De luchtpomp die hier bedoeld wordt , is inderdaad een pomp die lucht in de uitlaat pompt .
Dit is om aan strengere emissie eisen te kunnen voldoen .
Deze pomp zit bij een Saxo linksvoor onderin , en is duidelijk hoorbaar net na het starten .
Wat moet je dan horen?
Ik hoor bij mij niks behalve de startmotor met daarna een motor (1.1) die als een naaimachine loopt. (Met total quartz 7000 olie van 23eur/5L)
Raak voor dat probleemloos door de keuring.
Niet elke Saxo beschikt over zo’n luchtpomp
@ waterman, ik heb wel een foto van de luchtpomp, maar toen was ie er al uit om hem aan nadere inspectie te onderwerpen. bovendien is het nog een slechte foto ook.
maar heeft het rijden zonder luchtpomp geen consequenties voor een of andere meting bij de APK?
une nouvelle vie
Heeft niets met APK en of 4 gas test te maken ........
Die pomp draait echt alleen maar 30 seconden na het starten van de motor , meer niet !
Is puur voor lucht , dus ook zuurstof , in de uitlaat te pompen met als resultaat dat de temperatuur van de katalysator drastisch omhoog gaat , zodat deze sneller gaat werken .
Feitelijk allemaal onzin dus
Vandaar ook dat ze meestal gewoon er af gehaald worden .
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
edit;
Bij oudere auto`s wordt soms de volgende oplossing gebruikt om aan de emissie eisen te voldoen;
De luchtpomp pompt lucht in je uitlaat, de lucht vermengt zich met je uitlaatgassen waardoor er
in verhouding minder schadelijke stoffen in je uitlaatgas zitten.
Als er in je uitlaatgas normaal bijvoorbeeld 1% schadelijk gas zit en er wordt evenveel lucht in de uitlaat gepompt
als dat er uitlaatgassen in komen (50% uitlaatgas + 50% lucht) dan halveert het percentage schadelijke stoffen dat uit de uitlaat komt…