Bedankt voor de tips over het Instructieboekje.
Ik zal ze schrijven en eens zien hoe snel dat binnen is.
Vreemd wel dat er niks over de dieselversie in staat, alleen de benzinemotoren staan er in, denk dat ze het originele kwijt zijn geraakt….en dat dit nog over type-1 gaat. :
Vreemd blijft het, want ook toen was de 1.5 D er al…..in september 1996 toen de Saxo geintroduceerd werdt.
dat denk ik ook ik kwam vandaag ook een saxo diesel vts tegen ziet er ook wel leuk uit
citroenc2 schreef:dat denk ik ook ik kwam vandaag ook een saxo diesel vts tegen ziet er ook wel leuk uit
Die bestaan niet…. een zelf gemaakte moet dat dus zijn! VTS is alleen geleverd met een 1.4 en 1.6 motor… beide benzine dus!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
BXsport1986 schreef:citroenc2 schreef:dat denk ik ook ik kwam vandaag ook een saxo diesel vts tegen ziet er ook wel leuk uit
Die bestaan niet…. een zelf gemaakte moet dat dus zijn! VTS is alleen geleverd met een 1.4 en 1.6 motor… beide benzine dus!
maybe een VTR dan? wel het plastic, niet het aluminium van het motorblok.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:BXsport1986 schreef:citroenc2 schreef:dat denk ik ook ik kwam vandaag ook een saxo diesel vts tegen ziet er ook wel leuk uit
Die bestaan niet…. een zelf gemaakte moet dat dus zijn! VTS is alleen geleverd met een 1.4 en 1.6 motor… beide benzine dus!
maybe een VTR dan? wel het plastic, niet het aluminium van het motorblok.
Ook niet, diesel is alleen geleverd als s, sx en 538!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Even terugkomend op het zwaar sturen Bram.
Volgens de vraagbaak is de stuurbekrachtiging hydraulisch en word de pomp door een electromotor aangedreven, volgens mij is dit niet echt een elektrische stuurbekrachtiging :
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat het kenmerk van een elektrische st.bekr. is het ontbreken van een hydraulisch systeem, e.e.a. gebeurt met elektromotoren. Nog een kenmerk is dat je niet van die “sisss” geluiden hoort bij het sturen (parkeren).
Ik zou zeggen, ververs de olie van de st.bekr. eens, ik heb dit ooit bij een ZX gedaan en dat scheelde aanzienlijk. De olie moet felrood van kleur zijn, als de olie donker-rood of rood-bruin is, dan is deze aan vervanging toe. Het leuke is dat Citroen zelf niets voorschrijft over het vervangen van de olie, een dealer waar ik dit gevraagd heb vertelde mij dit
Een ander mogelijk oorzaak van het zware sturen is de uitlijning, als de wielen naar binnen, dan rijdt de auto wel kaarsrecht, maar zal het sturen er niet lichter op worden. Bij mijn ZX was dit het geval, daar zat geen st.bekr. op, maar het was een verschil van dag en nacht na het uitlijnen.
ZX1.4i schreef:Even terugkomend op het zwaar sturen Bram.
Volgens de vraagbaak is de stuurbekrachtiging hydraulisch en word de pomp door een electromotor aangedreven, volgens mij is dit niet echt een elektrische stuurbekrachtiging :
..........................
Sorry…..dat bedoelde ik ook ops:
I.i.g. wordt die hydraulische pomp door een electromotor aangedreven en niet door de motor zelf.
Ik zei dus niet dat hij *zwaar* stuurt, maar (iets) zwaarder dan de Xantia, ZX en de BX Break met Xantiapomp, welke laatste Rien nu heeft.
Maar er is goed mee te leven hoor.
Ik zal je tip over het laten verversen van die olie zeker ter harte nemen als hij een keer naar de garage moet.
Bram schreef:Ik zei dus niet dat hij *zwaar* stuurt, maar (iets) zwaarder dan de Xantia, ZX en de BX Break met Xantiapomp
De Xantia en ZX hebben niet de meest lichte st.bekr., mijn Saxo was echt vederlicht.
Het mooie was dat op de snelweg en in bochten de st.bekr. netjes word uitgeschakeld, zodat je een goed gevoel bij het sturen blijft hebben.
weet je dat zeker dat er geen saxo 15d vts is ik heb hem toch echt gezien ik zal even kijken voor een foto :photo
hier is de link naar een saxo 15 d vts
Volgens mijn betekent “VTS” dat het om een luxe uitvoering gaat, VRT is weer de term voor een snelle uitvoering :
vtr en vts zijn allebij snelle uitvoeringen met de bekend wielkuipen enz maar het ging mij erom dat ik een diesel vts heb gezien in frankrijk en dat heb ik bij deze laten zien dus we kunnen weer fftopic gaan
citroenc2 schreef:hier is de link naar een saxo 15 d vts
Aha, maar dat is een Franse… daar hebben ze ook een Xsara VTS HDi, in Nederland niet (of nauwelijks) verkocht (wel in prijslijst). Dus dan kan het, maar zeker weten nooit in NL geleverd!
ZX1.4i schreef:Volgens mijn betekent “VTS” dat het om een luxe uitvoering gaat, VRT is weer de term voor een snelle uitvoering
VTS is altijd de snelste uitvoering, zeg maar de GTi van Citroën. De VTR staat daar onder. Wel de looks, niet het interieur en vaak een lichtere motor en dus een lagere prijs!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
BXsport1986 schreef:VTS is altijd de snelste uitvoering, zeg maar de GTi van Citroën. De VTR staat daar onder. Wel de looks, niet het interieur en vaak een lichtere motor en dus een lagere prijs!
Is niet altijd zo, VTR staat voor Verhicule Tres Rapide (ofzoiets?).
Een vriend van mij heeft een Saxo VTS waar een 1.4i in ligt, das dus niet de snelste.
Mijn baas heeft een Xsara 110PK HDI, waar VRT op staat, die Xsara heeft dus de snelste dieselmotor.
PS: Die Saxo 1.5 VTS waar jullie het over hebben, is geen Franse maar een Belgische, om precies te zijn uit Franstalig Belgie.
Weet iemand wat meer over de klokkenwinkel van een Saxo ??
Zijn die er ook met meer meters (zoals temperatuur en zo) dan die er nu in mijn Saxo zit ?
Graag hier ook foto’s ervan. :photo
Over de rest van het interieur ben ik eigenlijk best tevreden…..de deurklink binnen zit op een prima plek (niet te ver van je weg dus)....schakelaars van de diverse functie’s als alarm en zo op de goede hoogte.
2 kleine minpuntjes…..de asbak zit verrekte laag (moet bijna bukken om de as van mijn sigaar af te tikken) en de 2 schakelaars van de elektrische ramen hadden ze beter horizontaal kunnen plaatsen tussen de stoelen in i.p.v. schuin voor de schakelpook.
Radio zit weer wel lekker hoog