Hallo mensen, ik rijd voor mijn werk in een Berlingo.
Sinds een paar weken heb ik het probleem dat na een koude start de motor heel slecht loopt.
Na 1x voorgloeien starten of na 5x maakt niks uit.
De motor slaat wel meteen aan, maar het lijkt net alsof hij dan op maar 3 cylinders loopt. De Berlingo staat dan heen en weer te schudden.
Als ik weg wil rijden slaat de motor af. Om de motor goed draaiende te krijgen moet ik stationair ongeveer 30 sec. lang het gas intrappen. Daarna loopt de motor goed en blijft goed lopen, pas als de motor een paar uur uit is geweest begint het verschijnsel opnieuw.
De garage waar hij in onderhoud is heeft de gloeibougies vervangen. Dat maakte niets uit.
Vorige week zijn de verstuivers vervangen en heeft de Berlingo een grote beurt gehad.
Maar ook dit heeft niks veranderd.
Verder met rijden en warme start niets vreemds te merken. Vermogen van de motor lijkt ook nog OK.
De accu is vorig jaar vervangen.
Het is een Berlingo 600, 1.9D, bouwjaar 2003. Net het “nieuwe” type met grote koplampen.
Ik denk dat de garage er niet uit gaat komen, misschien heeft iemand wat tips waar ik zelf naar kan kijken?
Mijn vermoeden gaat naar lucht in systeem.
De eerte meters slokt hij wat lucht op en daar loopt hij erg slecht op.
Je zou even het laatste stukje brandstofslang moeten vervangen door doorzichtige slang.
En dan kijken of je daar luchtbellen in ziet.
Anders zou je misschien de kleppen eens moeten stellen.
Dat is ook een bekende kwaal van deze motoren.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!