Beste mensen,
ik heb een probleempje.
met de brandstofpomp het betreft een lucas brandstofpomp van een citroen berlingo bouwjaar 1998 1.9 D600
deze lekt waarschijnlijk (voor zover ik het nu kan zien ) aan de keerring bij de distributie riem
is het mogelijk deze pomp te reviseren zonder de hele auto af te moeten breken ???
en als dat mogelijk is is er dan iemand die er ervaring mee heeft en mij misschien op weg kan helpen ?
groetjes dennis iriks
Meestal lekken ze via het asje van de gashevel, ik neem aan dat je e.e.a. gecontroleerd heb door een distributiekap te demonteren?
Je kan de pomp demonteren door de D-riem te laten zitten, het riemwiel van de pomp kun je met 2 bouten vastzetten. Dan kan de pomp eruit om gerepareerd te worden, ik weet niet of dit makkelijk zelf te doen is of dat de pomp uitelkaar moet en dus naar een dieselspecialist. In beide gevallen bespaar je in iedergeval het arbeidsloon van demontage en montage terug van de pomp.
ZX1.4i schreef:
Je kan de pomp demonteren door de D-riem te laten zitten, het riemwiel van de pomp kun je met 2 bouten vastzetten. Dan kan de pomp eruit om gerepareerd te worden
Weet je dat zeker?
De boutgaten zitten toch in de pomp zelf?
De riem moet er volgens mij gewoon af.
Als de pompen na pak hem beet 1993 niet gewijzigd zijn
kan je de keerring gemakkelijk vervangen
Ik begon even te twijvelen, dus even opgezocht in de Haynes voor de Xantia en Xsara.
De gaten zitten in de dikke plaat voor de pomp, de pomp zelf zit hier aan vast en het asje steekt door deze plaat. De plaatjes en procedure in de Haynes laten duidelijk zien dat de D-riem kan blijven zitten, doordat je het riemwiel vastzet met 2 bouten.
De constructie van de pompen is niet echt ingrijpend gewijzigd na 93, voor zover ik het in de praktijk heb gezien, hooguit wat elektronica erbij. Zeg Nanko, kun je die keering van buitenaf vervangen als je de pomp in je handen heb?
Bij de lucas pak je hem er zo uit met een spaanplaatschroef , zie linker foto.
http://www.eveleens-fotografie.nl/brandstofpomp
De bosch was wat weerbarstiger , heb het na 4 pogingen opgegeven.
De keerring links en rechts inslaan met een beitel wil vaak helpen, dan is de spanning eraf en kun je de keerring met een schroevendraaier eruit wippen.