Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Citrophile schreef:Brian schreef:
Die fans draaien dus altijd zodra de motor loopt? Kan ik natuurlijk zo controleren of dat bij mij ook het geval is.
Nee, is bij mij niet het geval, althans niet de oorzaak van langzaam opwarmen. Die fans koelen de radiator, en het koelwater zou nog niet door de radiator mogen stromen, zolang het water nog niet op temperatuur is.
Thermostaat blijft dus eerste verdachte. Het is vast een heel makkelijk klusje om die te vervangen bij een V6.Thermostaat kan ik toch checken door bij een halfwarme motor voelen of de radiator nog koud is?
De fans moeten draaien vanaf een ingestelde temperatuur bij een draaiende motor. Bij Sarinora draaien de fans al bij aangezet contact .
Bij een ZPJ V6 moet de lv motorsteun los, daaronder zit de thermostaat….dus echt makkelijk is het niet (of was dat cynisch bedoel ?).
Jouw beschreven check bij een halfwarme motor is juist.
fans ga ik checken
motorsteun links? (Ik noem links de bestuurderskant.) ik dacht dat de waterpomp met radiator aan de andere kant zat. En ja, cynisch bedoeld
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De aansturing van de fans is afhankelijk van wel of geen airco.
Zonder airco meestal maar één fan, die gestuurd wordt door een thermocontact in de radiateur.
Met airco twee fans, welke serie/parallel geschakeld kunnen worden, dus halve of hele snelheid.
De aansturing gebeurt dan vanuit de Bitron-module, te vinden onder het handschoenvak, zodat de fans ook gaan draaien bij een koelvraag vanuit het aircosysteem.
De temperatuuropnemer zit dan in de uittrede van het motorblok richting radiateur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Brian, de thermostaat zit aan de passagierszijde dus bij de waterpomp(distrubutiekant) . De motor moet met een takel oid omhoog gehouden worden of ondersteund worden wanneer de motorsteun eraf wordt gehaald.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Duidelijk.
vanaf 15 april heb ik een ruime garagebox en binnenkort ook de WPH’s van de XM dus dat komt wel goed. Alleen nog ergens tijd vinden en het aandurven.
Tegelijk met de thermostaat, zeker ook de afdichtingsring vervangen lijkt me.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Brian wat een begeerlijke auto!.
Wat is je Org nummer? Altijd handig bij het bedenken van tips.
Even een paar puntjes die ik in al die draadjes tegenkwam.
De centrifugaalregelaar is niet erg eng, je kan hem zonder gevaar openmaken (meermalen gedaan). Gezien die 200.000 km kan er eigenlijk nog weinig mee mis zijn. Een gaatje boren en er een wolk WD 40 inspuiten kan helpen. Ik zal een dezer dagen wel wat fotootjes maken.
Deksel er af terwijl het ding op zijn plek zit kan je vergeten, hij moet er helemaal uit. Griezelig licht sturen is eigenlijk de eerste indicatie dat er iets mee mis is.
Koelfans draaien alleen als het nodig is, dus ‘s winters bijna nooit.
15 km tot 90 graden lijkt mij wat lang, dat kan ook dat uitzinnige verbruik verklaren als je veel korte ritten rijdt. Als je een boordcomputer hebt kan je zien hoe het verbruik verloopt van koud naar warm. Daar schrik je van.
Gemiddeld haal ik 1 op 10 met een tank (zelfde motor, maar met automaat). Je moet je dan wel enigszins beheersen, maar 126 op de snelweg met criuisecontrol (net onder de bekeurgrens) is bij mij meestal net iets beter dan 1 op 10.
Een rondje ontsteking kan wonderen doen. Verse bougies en nette kabels en verdeelkap moet je wel hebben.
Spiegel overzetten is eigenlijk best te doen. Wel wat prutsen met dat kabelboompje. Ik zou wachten tot je raambediening er mee nokt, want je binnendeurpaneel moet er dan toch af.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Cf avatar is het organr. 6910
centrifugaalregelaar: De makkelijkste weg is dus gaatje boren en WD40 (of liever iets met meer smerend effect vaselinespray?) erin. Netste weg is hele regelaar eruit, openmaken, lagers smeren, in elkaar zetten en monteren
Verder is er niets mis met de Diravi.
Die 1:8 was met een tank met het merendeel woon-werk-verkeer Deventer-Apeldoorn. deur tot deur 20km. Geen stadsritjes, daarvoor pak ik de Starlet van mijn vrouw.
Op de snelweg voor langere afstanden dan Deventer-Apeldoorn zoveel mogelijk CC, ingesteld op 120 km/h (GPS-snelheid).
Hele ontstekingsverhaal is vervangen door dealer die de XM verkocht, zitten geen bougiecords kabels in en ik weet niet wat voor bougies.
Spiegel heeft idd geen haast.
Prio ligt bij de thermostaat, daarvoor wacht ik nog even op 15 april, dan heb ik eindelijk fatsoenlijke sleutelruimte.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
O ja, die Diravi bol links voor.
Dat ding wil alleen maar niet los omdat er nog druk op staat. Als je die ontlast draai je hem zo los.
Er zit een kogelklepje in dat de olie tegenhoudt aan de aansluiting met de wartel. Als je die leiding losdraait kan je met een pennetje die kogel van zijn zitting drukken. Daarna zit je zelf onder de olie, maar de bol krijg je dan los.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
[quote author=“Citrophile” date=“1269331153
Bij Sarinora zijn we met de meeting in Hedel achtergekomen dat zijn fans blijven draaien op zowel de lage als hoge stand, dit wijt ik aan plakkende relais bij de koplampen. Als hij deze relais vervangt zou het weer goed moeten zijn en bij hem veroorzaakt dit ook een hoger verbruik door de langzamere opwarming van de motor.
Niet om dit threadje te hijacken…maar een van de 2 grootste problemen met mijn ZPJ automaat uit ‘91 blijft de constant draaiende fans EN tegelijk altijd draaiende airco compressor, al staat de airco op de dash UIT (en jazeker, schakelaar en lampje werken prima.) Het is niet de volautomatische airco, maar die ‘simpler’ type waar je hoort de knop ‘aan’ te zetten wil de airco uit hebben. Volgens mij mede door het constant draaien v.d. airco compressor heeft mijn vorige compressor zich stuk gedraaid. Heb wel een van de zekeringen eruit gehaald zodat er maar een fan draait (klimt toch nooit boven de 90C) maar mijn monteur is bezig dit te proberen te oplossen (uiteraard zonder een echt goed werkplaatsboek.) Nogmaals het betreft mijn 12v v6, niet de 24v.
Hij kwam dit schematje tegen, en vraagt wat doen nrs. 920 en 53? Is 53 de water temp control unit? Zou dit iets mee te maken met blijvend draaiende fans/compressor? En Citrophile, jij duidt op een plakkende relais - welke zou dit zijn? Volgens mij hebben wij ze allemaal geprobeerd, maar handig om te weten welke de fans c.q. airco moet aansturen. Zou het de BITRON unit kunnen zijn? En hoe bereik je dit?
alvast bedankt!
- Keith
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vanavond even weggeweest, bewust een kort ritje om te kijken of de radiator warm werd. Toen de wijzer zo’n 70° aangaf (wat trouwens verrassend snel was) even gestopt om aan de radiator te voelen. Deze was nog koud. Lijkt dus wel goed. Ik zou toch zweren dat het vorige week veel langer duurde voor die op temperatuur was. Misschien dat de thermostaat soms vast blijft zitten en soms wel mooi sluit. Ik houd het in de gaten.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vanmiddag van werk naar huis de Lexia er aan gehangen met de volgende resultaten:
Eerst met motor nog uit
1. Geen storingen in MM
2. Testen stationair van het gaspedaal met gaspedaal los
Gasklep: Stationair
Sp. Gasklep 0,48V
Sp.L-sonde: 0432mV
Starten en rijden
3. Watertemperatuur loopt op tot:
Rijdend met 100-120 km/h watertemp van 88 °C
in de file oplopend naar 94-96°C
4. El.kl.stat.RCO: variërend rond de 40%
5. Co afst.: van alles, zowel + als -
6. Sp.L-sonde: tussen de 0 en 900mV
Warm stationair:
7. Toerental met airco aan: 830 tr/min
Met airco uit: 736 tr/min
Lexia-toerental is trouwens beduidend lager dan het toerental op de toerenteller op het dash.
Ik zie dus nog niets raars, dat het hoge verbruik kan verklaren. Misschien dat iemand anders iets opvalt.
Ik ga me dus eerst maar richten op: ander/schoon luchtfilter, verwijderen aanzuigslurf linker wielkast, bougies, bougiekabels etc.
Tot slot een paar screenshots.
Globale test:
Identificatie:
Spreekt voor zich:
De verschillende parameters: (waardes zijn van vanavond na alweer een paar uur stilstaan)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vraagje over Diravi:
Over het algemeen lijkt mijn diravi te doen wat ie moet doen, vederlicht bij stilstand/lage snelheden, zwaar bij snelle bochten. Maar ik heb het idde dat rondom de rechtuitstand een stukje zit dat altijd licht blijft sturen, ook op de snelweg met dito snelheid kan ik ene heel klein beetje naar links en rechts sturen zonder dat ‘t zwaar gaat. Pas als ik echt een bocht omga zoals bij een afrit voel ik duidelijk dat die zwaar stuurt. Als ik dus rechtdoor ga en in de baan blijf of hooguit van baan wissel gaat dat dus ook zonder voelbare tegendruk. Het is dus niet zo dat er speling in het stuur zit, dat eerste kleine beetje doet wel iets.
Hoort dit? (Ik vrees van niet) Zo nee, waar moet ik de oorzaak zoeken? Hopelijk in de centrifugaalregelaar, want die ga ik binnenkort toch vervangen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Dit gedrag herken ik ook een beetje bij mijn Diravi, ik denk dat het zo hoort. Al is het me niet opgevallen dat het me stoort, zal morgen erop letten met mijn XM.
De centrifugaalregelaar zorgt voor het “verzwaren” van de bekrachtiging, het heeft direct hiermee te maken. Ik verwacht niet dat dit gedrag anders zal zijn met de andere centrifugaalregelaar.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zo, een dikke maand verder en de centrifugaalregelaar is eindelijk vervangen. Het gereutel is weg, alleen nog een piepend geluidje. Aangezien de snelheidsgever een roestig uiteinde had vermoed ik dat dat gepiep uit de binnenkant van die kabel komt. Ik zal er dus binnenkort een beetje olie in proberen te laten lopen.
De oude centrifugaalregelaar ga ik binnekort eens openmaken, ter leringh ende vermaeck.
Temperatuur lijkt de laatste tijd OK
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vanwege een lekkage vlak achter de overgang voorste demper-middendemper ben ik de Walker middendemper maar eens gaan vervangen door de originele die ik had liggen van Lucas Unger.
Bij het demonteren een kleine tegenvaller: van de klem die de midden en einddemper aan elkaar moet houden brak een bout af. Verdere demontage ging voorspoedig. Voor de aardigheid een paar vergelijkende foto’s van de Walker en de PSA uitlaat:
De matte is de Walker pijp, met duidelijk wat geknepen pijpjes in de bochten.
Volgende bochten idem dito:
Het uiteinde van de Walker, twee halve pijpjes in de hoofdpijp:
Het uiteinde van de PSA pijp:
De montage van de bevestigingsbeugel, links PSA, rechts Walker:
Daarnaast voelt de PSA-pijp gewoon degelijker aan, zwaarder ook.
Tot zover niets aan de hand, maar bij montage kwam ik er achter dat de nieuwe PSA-pijp niet paste, hier is te zien waarom:
Wat blijkt nu, de originele pijpen schuif je niet over elkaar maar daar hoort een verbindingsstukje bij. Nr 6 en 2 x nr 33 op het volgende plaatje:
Aangezien ik ook een nieuwe nr. 7 moet hebben, die was immers gesneuveld bij demontage, en origineel beter past dan imitatie, was ik van plan a.s. maandag even langs de dealer te gaan. Totdat ik zag wat de prijzen voor die paar onderdeeltjes zijn:
Nr. 7 + nr. 6 + 2 x nr. 33 = €175,66
Nee dit is geen type- of rekenfout.
Morgen dus maar even langs de sloop aka Matthijs309, die ze gelukkig nog heeft liggen uit zijn vorige V6-sloper.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Na bovenstaande uitlaat perikelen, heb ik nog even de oude centrifugaalregelaar uit elkaar gehaald om te kijken waar dat gereutel vandaan kwam. Niets aan te zien, alles mooi vet, dus ik denk dat het reuteltje alleen maar kwam van de kabel die de snelheid aan de regelaar doorgeeft. Die had een wat roestig uiteinde. Daar nog eens een beetje olie in proberen te krijgen en dan zal het laatste piepje daarvan ook wel weer weg zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.