ik heb een probleem met mijn apk goedkeuring.
de co2-waarde komt bij mij op 0,54 bij 3000 toeren, terwijl hij op 0,3 moet staan. ik heb de katalysator vervangen door een betere van de sloop, en de lambdasonde getetst op werking.
ben vanmorgen naar de herkeuring gegaan, en wat blijkt: de co2 was nog even hoog! wat kan het zijn?? ik zit ff met mijn handen in het haar!
gr richard
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Je rijdt je auto wel ff goed warm, voordat je de meting laat doen?
tuurlijk, anders functioneert de kat niet
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ECU resetten?
GOED warmrijden (dus even een flinke tijd echt even trappen)
Injectors vuil?
Lambasonde defect?
edit: bij 3000 toeren??
de co2 moet toch altijd bij stationair gemeten worden??
Ik zal het even opzoeken.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: te hoge co2?
ZXfurore schreef:en de lambdasonde getetst op werking.
lambdasonde functioneert goed ( heb em met een testrit van 150 km wel redelijk goed kunnen uitlezen)
ECU is een optie!
injectors vuil? is dat een optie bij een monopoint ‘injectie’
tsja en ik moet eerlijk bekennen dat nooit erg hard rij, meestal kom ik niet boven de 115. gisteren wel even een stuk 160 geblazen (kwartier tot 20 minuten) om de nieuwe kat een beetje schoon te blazen
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
5 Uitlaatgassen
- CO-percentage (bij stationair toerental) moet aan de voorgeschreven waarde van de desbetreffende auto voldoen. U9=0,5%, S6 of B6=1,5%
van deze site: Link
Het moet dus stationair gemeten worden.
Evt kan je luchtmassameter nog defect zijn waardoor de mengselverhouding niet juist is.
En bij 1 injector zal dat denk ik niet snel het probleem zijn nee.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
bij mij staat er e2 op mijn kenteken. dus moet de waarde op 0,3 zitten bij een toerental van ongeveer 3000 t/pm
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ZXfurore schreef:bij mij staat er e2 op mijn kenteken. dus moet de waarde op 0,3 zitten bij een toerental van ongeveer 3000 t/pm
Als je ECU goed functioneert en geen meldingen geeft (dus lambdawaarde wordt goed afgeregeld) dan zit je waarschijnlijk tegen een rotte kat aan te kijken. Of je moet de kat op een auto schroeven waarvan je weet dat de kat goed is en kijken of die kat op die auto WEl functioneerrt. Kan evt. nog iets mechanisch zijn wat een slechte verbranding genereert. Bijv. veel olieverbranding of slecht gestelde kleppen. Maar dan krijg je vaak ook wel een mengselstoring. Ik denk dus gewoon dat je er weer een slechte kat (van de sloop immers) op heb geschroefd.
Misschien een klein beetje offtopic.
Ik hoorde laatst dat een c3 een luchtpompje op de uitlaat aangesloten zit om de juiste uitstoot waardes te krijgen..
Eventueel nog een optie om te onderzoeken…
:
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
godver.. ik denk het ook. er stonden een stuk of 10 zx-en, allemaal zonder kat en 1 nog met kat. is de zx zon kat.-vreter??
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ZXfurore schreef:bij mij staat er e2 op mijn kenteken. dus moet de waarde op 0,3 zitten bij een toerental van ongeveer 3000 t/pm
Ik heb me rot gezocht op internet maar het lijkt me sterk dat een auto van 1993 aan een emissie-eis moet voldoen die alleen de modernste auto’s halen .
Zie ook hier:
Daar staat 0,5 zelfs als maximum aangegeven
0,3 komt er niet eens op voor.
en al helemaal niet bij 3000tpm.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
vreemd zeg.. dit is wat de keurmeester mij vertelde!
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
metro2005 schreef:ZXfurore schreef:bij mij staat er e2 op mijn kenteken. dus moet de waarde op 0,3 zitten bij een toerental van ongeveer 3000 t/pm
Ik heb me rot gezocht op internet maar het lijkt me sterk dat een auto van 1993 aan een emissie-eis moet voldoen die alleen de modernste auto’s halen .
Zie ook hier:
Daar staat 0,5 zelfs als maximum aangegeven
0,3 komt er niet eens op voor.
en al helemaal niet bij 3000tpm.
Alles benzine auto’s na 1-1-93 moeten een 4gas test meting ondergaan.
Overigens werd er melding gemaakt van CO2 maar volgens mij bedoel je toch echt CO met die percentages.
ja klopt. foutje van mijn kant. gaat om c0
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ZXfurore schreef:vreemd zeg.. dit is wat de keurmeester mij vertelde!
Van de RDW site :
Strengere eisen CO-waarde
In 2002 is in EU-verband afgesproken om de schadelijke uitstoot van uitlaatgassen van zowel personen- als bedrijfsauto’s aan strengere eisen te onderwerpen, om te beginnen met het verder terugbrengen van het gehalte CO (koolmonoxide).
De wijziging betrof zowel de bestaande groep voertuigen die al eerder APK-gekeurd zijn (zoals taxi’s), als de voertuigen die in 2005 voor het eerst voor de APK-keuring zullen worden aangeboden. Voor de volledige tekst zie artikel 5.*.11. In het kort komt het op het volgende neer:
* Maximaal 0,3% CO bij stationair toerental, bij voertuigen die na 30 juni 2002 in gebruik zijn genomen.
* Maximaal 0,2% CO bij verhoogd toerental (viergasmeting).
Top 3 steekproefmissers
(bij dit onderdeel)
* CO-gehalte te hoog
* Uitlaat niet gasdicht (uitgezonderd afwateringsgaatjes)
* Lambda-waarde wijkt af
Allemaal makkelijk te voorkomen missers, gewoon een kwestie van goed aflezen om daarmee onnodige sancties te voorkomen!
Tip: Let erop dat gemeten wordt bij de juiste bedrijfstemperatuur van de motor.
Dit geldt dus voor auto’s na 2002!
Maargoed, over de 0,5 zat je ook al heen dus ik denk dat jouw sloop kat ook defect is.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX