2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

te hoge co2?
ZXfurore
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168

Gepost: 26 september 2005 05:49 PM
  [ # 16 ]

naar zijn mening was de oud kat ( die had ik expres in de kofferbak gelegd) nog in prima staat. hij heeft me het verschil laten zien tussen een goede en een slechte kat, en daarbij merkte ik idd zelf al op dat mijn oude kat er nog vrij goed uitzag! zijn advies was om de katjes weer om te wisselen en het te proberen met een nieuwe lambda-sonde.
mijn vader (ex-chef werkplaats, nu technisch trainer bij een erkend garagebedrijf) is van mening dat het resetten van de ECU niet helpt. maar wat dan wel?? de sloopkat zag er toch ook goed uit… de lambdasonde werkt goed zo te zien aan de meters.. maar wat zou het dan kunnen zijn?

Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic:    VW 1303 ‘73

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 26 september 2005 05:53 PM
  [ # 17 ]
ZXfurore schreef:

naar zijn mening was de oud kat ( die had ik expres in de kofferbak gelegd) nog in prima staat. hij heeft me het verschil laten zien tussen een goede en een slechte kat, en daarbij merkte ik idd zelf al op dat mijn oude kat er nog vrij goed uitzag! zijn advies was om de katjes weer om te wisselen en het te proberen met een nieuwe lambda-sonde.
mijn vader (ex-chef werkplaats, nu technisch trainer bij een erkend garagebedrijf) is van mening dat het resetten van de ECU niet helpt. maar wat dan wel?? de sloopkat zag er toch ook goed uit… de lambdasonde werkt goed zo te zien aan de meters.. maar wat zou het dan kunnen zijn?

Je lambda waardes zijn ook goed? Anders zou je eens naar je luchtmassameter kunnen kijken.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

ZXfurore
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 26 september 2005 06:03 PM
  [ # 18 ]

waar kan ik die luchtmassameter vinden?

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 26 september 2005 06:07 PM
  [ # 19 ]
ZXfurore schreef:

waar kan ik die luchtmassameter vinden?

Tja, ergens in je luchtinlaat maar ik ken de 1.4 blokken niet zo goed. Het is een klein weerstandje die de hoeveelheid lucht meet die binnenkomt.

Maar wat geeft de garage waar de auto apk gekeurd wordt voor oplossing?
Die hebben dat lijkt mij wel vaker.

Profiel  

ZXfurore
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 26 september 2005 06:12 PM
  [ # 20 ]

het is het ok qualityfit te oosterhout. een universeel bedrijf. hij zei dat het toch eventueel de katalysator was, of anders de lambdasonde… maar aangezien deze allebei vervangen zijn..

ohja, een 1.4 U9 monopoint heeft geen luchtmassameter.. das alleen bij multipoint. Sad
maar zou het kunnen dat de motor in de winter-stand blijft staan? hoe kan ik dat controleren?

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten

Gepost: 26 september 2005 06:35 PM
  [ # 21 ]
ZXfurore schreef:

het is het ok qualityfit te oosterhout. een universeel bedrijf. hij zei dat het toch eventueel de katalysator was, of anders de lambdasonde… maar aangezien deze allebei vervangen zijn..

ohja, een 1.4 U9 monopoint heeft geen luchtmassameter.. das alleen bij multipoint. Sad
maar zou het kunnen dat de motor in de winter-stand blijft staan? hoe kan ik dat controleren?

Een injectie heeft geen winterstand.

en een injectiemotor zonder LMM lijkt me vreemd, hoe bepaald je ecu anders hoeveel brandstof de motor ingespoten krijgt Confused
Dat moet toch in verhouding zijn met de hoeveelheid lucht die binnenkomt en dat moet toch gemeten worden.

Maak anders eens een foto van je motorblok en van je luchtinlaat.
Overigens zei je net dat het een E2 was en nu een U9, wat is het nou?
Volgens RDW een E2.
En hoeveel co heeft die auto bij stationair toerental?
Sowieso ALS het een U9 is hoeft die auto helemaal geen viergastest maar alleen een co meting en die moet onder een half procent zijn bij stationair toerental, verder helemaal niks!

Profiel  

ZXfurore
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 26 september 2005 06:38 PM
  [ # 22 ]

sorry, ben een beetje warrig aan het worden. had net een manual van een peugeot 309 voor me, das een u9 blok. ik bedoelde dus een TU-blok

foutje!!

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 26 september 2005 06:39 PM
  [ # 23 ]

Wat een gegis toch weer. Een kat kun je niet aan zijn externe uiterlijk beoordelen, alleen aan de zuiverheid van uitlaatgassen die er uitkomen.

Als je ECU geen foutmelding geeft mag je er gevoeglijk vanuit gaan dat de lambdaregeling gewoon goed werkt. Zet anders (om het nog eens zeker te weten) een universeelmeter op de lambdasonde met draaiende motor en meet het voltage. Dit moet pendelen tussen 0.2 V enn 0.8 V op de signaaloutput.

Een 1.4 heeft geen luchtmassameter. Hij berekent zijn luchtdebiet indirect uit, toerental, gasklepstand (deze wordt vrij precies gemeten) en luchttemperatuur.

Mocht er iets anders mis zijn dat buiten het bereik ligt van de ECU dan zul je al vrij snel storingen krijgen omdat de ECU er niet in slaagt de lambdawaarde goed te regelen (deze blijft te hoog). Stel dat een bougie het niet doet, een klep verkeerd staat of hij valse lucht zuigt dan heb je een slechte verbranding en dan geeft de ECU in de regel een foutmelding in de trant van “mengsellstoring” omdat ie het niet meer bijgeregeld krijgt. Als je dat niet hebt, dan zijn de waarden voor de kat in de regel OK (gemeten door lambdasonde) en zal het wslk toch aan de kat liggen. Theoretisch kan het natuurlijk zijn dat de lambdasonde verkeerd (maar wel lineair) meet waardoor de ECU verkeerd regelt. Lijkt me echter sterk omdat kapotte lambdasondes in de regel een contstante spanning gaan afgeven, waardoor de ECU in een storing valt.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 26 september 2005 06:40 PM
  [ # 24 ]
ZXfurore schreef:

sorry, ben een beetje warrig aan het worden. had net een manual van een peugeot 309 voor me, das een u9 blok. ik bedoelde dus een TU-blok

foutje!!

Hallo….. U9 zegt iets over de emissie van het blok, niet over de constructie. Een TU blok “kan” de U9 code hebben, maar ook een Douvrin V6 kan de U9 code hebben.

Profiel  

ZXfurore
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 26 september 2005 06:43 PM
  [ # 25 ]
ZXfurore schreef:

foutje!!

ik bedoelde dus: dat is een TU-U9 blok.
voor de duidelijkheid: ik heb inderdaad een TU-E2.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 26 september 2005 06:44 PM
  [ # 26 ]
metro2005 schreef:

en een injectiemotor zonder LMM lijkt me vreemd, hoe bepaald je ecu anders hoeveel brandstof de motor ingespoten krijgt Confused
Dat moet toch in verhouding zijn met de hoeveelheid lucht die binnenkomt en dat moet toch gemeten worden.

Wel de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt? Er zijn echt ZAT methodes om je debiet te berekenen zonder LMM. LMM is maar 1 van de vele methoden. TU motor berekent debiet indirect uit gasklepstand, toerental en luchttemperatuur, magnettie marellie en solex phenix injecties gebruiken MAP sensoren. Het drukverschil voor en achter de gasklep geven een goede meting voor de stroomsnelheid en dus het luchtdebiet.

Profiel  

ZXfurore
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 26 september 2005 06:44 PM
  [ # 27 ]
ZXfurore schreef:

foutje!!

ik bedoelde dus: dat is een TU-U9 blok.
voor de duidelijkheid: ik heb inderdaad een TU-E2.

ik heb wel een foto van mijn blok, maar heb op het moment geen toegang tot mijn webspace.

Profiel  

ZXfurore
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 26 september 2005 06:45 PM
  [ # 28 ]
mpostma schreef:
metro2005 schreef:

Wel de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt? Er zijn echt ZAT methodes om je debiet te berekenen zonder LMM. LMM is maar 1 van de vele methoden. TU motor berekent debiet indirect uit gasklepstand, toerental en luchttemperatuur, magnettie marellie en solex phenix injecties gebruiken MAP sensoren. Het drukverschil voor en achter de gasklep geven een goede meting voor de stroomsnelheid en dus het luchtdebiet.

ik pretendeer ook niet verstand te hebben van deze techniek, ik probeer er alleen achter te komen wat het probleem KAN zijn.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 26 september 2005 06:50 PM
  [ # 29 ]
ZXfurore schreef:
mpostma schreef:
metro2005 schreef:

ik pretendeer ook niet verstand te hebben van deze techniek, ik probeer er alleen achter te komen wat het probleem KAN zijn.

Uh,,, ZXFurore, dit was ook niet aan jou gericht.. (quote metro2005) Sorry, als het wat fel overkomt, maar ik wordt een beetje kriegelig van alle aannames en misverstanden. Zo kom je er niet achter wat er aan de hand is. Gaat dit je boven de pet? Dan zou ik toch gewoon naar de garage gaan en eens overleggen.

Profiel  

ZXfurore
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 26 september 2005 06:56 PM
  [ # 30 ]

dat ken ik , iedereen denk de klepel wel te vinden.. maar iig bedankt voor je advies tot nu toe!

Profiel  

2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook