mpostma schreef:ZXfurore schreef:mpostma schreef:metro2005 schreef:
en een injectiemotor zonder LMM lijkt me vreemd, hoe bepaald je ecu anders hoeveel brandstof de motor ingespoten krijgt
Dat moet toch in verhouding zijn met de hoeveelheid lucht die binnenkomt en dat moet toch gemeten worden.Wel de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt? Er zijn echt ZAT methodes om je debiet te berekenen zonder LMM. LMM is maar 1 van de vele methoden. TU motor berekent debiet indirect uit gasklepstand, toerental en luchttemperatuur, magnettie marellie en solex phenix injecties gebruiken MAP sensoren. Het drukverschil voor en achter de gasklep geven een goede meting voor de stroomsnelheid en dus het luchtdebiet.
ik pretendeer ook niet verstand te hebben van deze techniek, ik probeer er alleen achter te komen wat het probleem KAN zijn.
Uh,,, ZXFurore, dit was ook niet aan jou gericht.. (quote metro2005) Sorry, als het wat fel overkomt, maar ik wordt een beetje kriegelig van alle aannames en misverstanden. Zo kom je er niet achter wat er aan de hand is. Gaat dit je boven de pet? Dan zou ik toch gewoon naar de garage gaan en eens overleggen.
Komt niet fel over, ik probeer alleen een mogelijke oorzaak te vinden. En nogmaals ik ken die blokken zelf niet dus vandaar
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: te hoge co2?
ZXfurore schreef:ik heb een probleem met mijn apk goedkeuring.
de co2-waarde komt bij mij op 0,54 bij 3000 toeren, terwijl hij op 0,3 moet staan. ik heb de katalysator vervangen door een betere van de sloop, en de lambdasonde getetst op werking.
ben vanmorgen naar de herkeuring gegaan, en wat blijkt: de co2 was nog even hoog! wat kan het zijn?? ik zit ff met mijn handen in het haar!
gr richard
Overigens nog een opmerking voor je allerlei toeren uit gaat halen, ik heb nog even de officiele regelgeving van de APK te voorschijn gehaald.
Jouw motor mag maximaal 0,5 CO hebben en het laatste getal mag worden vergeten!
Je mag dus maximaal 0,59 co hebben dus er is helemaal niks mis met jouw auto.
Ik zou een ander keuringsstation opzoeken.
Sowieso dus onzin dat het 0,3 moet zijn en 0,54 is voor de wet gewoon 0,5.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: te hoge co2?
metro2005 schreef:ZXfurore schreef:ik heb een probleem met mijn apk goedkeuring.
de co2-waarde komt bij mij op 0,54 bij 3000 toeren, terwijl hij op 0,3 moet staan. ik heb de katalysator vervangen door een betere van de sloop, en de lambdasonde getetst op werking.
ben vanmorgen naar de herkeuring gegaan, en wat blijkt: de co2 was nog even hoog! wat kan het zijn?? ik zit ff met mijn handen in het haar!
gr richardOverigens nog een opmerking voor je allerlei toeren uit gaat halen, ik heb nog even de officiele regelgeving van de APK te voorschijn gehaald.
Jouw motor mag maximaal 0,5 CO hebben en het laatste getal mag worden vergeten!
Je mag dus maximaal 0,59 co hebben dus er is helemaal niks mis met jouw auto.Ik zou een ander keuringsstation opzoeken.
Sowieso dus onzin dat het 0,3 moet zijn en 0,54 is voor de wet gewoon 0,5.
Dat is bij auto’s met kat t/m 31-12-1992. Daar wordt de CO meting alleenn stationair gedaan. Na 1-1-93 dient bij U9 of E2 een 4-gas test meting gedaan te worden bij stationair toerental en verhoogd toerental (tussen 2500 en 3200 toeren).
Zie ook de volgende tekst uit het apk reglement:
Van personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking welke overeenkomstig het twaalfde lid moeten zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, met inbegrip van personenauto’s die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas, dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van de op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding (lambdawaarde). Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
Betekend dat jou auto een 4 gas meting moet ondergaan.
Eindje verderop in de permanente eisen:
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Deze eis geldt niet voor personenauto’s in gebruik genomen vóór 1 januari 1994 die zijn voorzien van een LPG installatie en waarvan het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet de toevoeging U9 of E2 bij de typeaanduiding vermeldt.
Betekend dat er een kat onder moet zitten.
En nou komt de belangrijkste regel:
Artikel 2.3.10
Regeling Permanente Eisen, Permanente eisen keuringsplichtige voertuigen, Motor, Emissie
Lijst met voertuigspecifieke gegevens
1. De goede werking van het emissiebestrijdingssysteem van de in artikel 2.3.9. bedoelde motorrijtuigen wordt gecontroleerd door meting van de lambdawaarde en het koolmonoxidegehalte van de uitlaatgassen bij verhoogd toerental en door meting van het koolmonoxidegehalte bij stationair draaiende motor.
2. Indien de in artikel 2.3.9 bedoelde motorrijtuigen zijn voorzien van een LPG-installatie moet de in het eerste lid bedoelde meting bij verhoogd toerental worden uitgevoerd indien:
a. het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1997;
b. het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1992 doch vóór 1 januari 1998 waarvan op het kentekenbewijs de vermelding ‘G3’ is vermeld; of
c. het een bedrijfsauto met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1997.
3. Vóór elke meting wordt gecontroleerd of de motor en het emissiebestrijdingssysteem op bedrijfstemperatuur zijn. Hieraan wordt voldaan indien de motor gedurende 3 minuten op een toerental van ongeveer 3000 omw/min heeft gedraaid en:
a. een proefrit heeft plaatsgevonden, of
b. de motorolietemperatuur minimaal 80 °C bedraagt.
De motorolietemperatuur moet worden gecontroleerd met behulp van een olietemperatuurmeter die is voorzien van een geldig certificaat van eerste keuring dan wel van herkeuring.
4. De uitlaatgassen van de in artikel 2.3.9 bedoelde motorrijtuigen mogen bij een verhoogd toerental gelegen tussen de 2500 omw/min en 3200 omw/min niet meer dan 0,3% vol koolmonoxide bevatten waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0,97 en 1,03.
5. Indien binnen het toerentalbereik zoals vermeld in het vierde lid de betreffende waarden niet worden bereikt, moet de meting worden herhaald bij een verhoogd toerental vanaf 2000 omw/min tot 3200 omw/min waarbij de controle op het koolmonoxidegehalte en de lambdawaarde bij elke stap van ongeveer 100 omw/min moet worden uitgevoerd totdat de betreffende waarden zijn bereikt.
Hierbij mogen alle elektrische stroomverbruikers zijn ingeschakeld.
6. In afwijking van het bepaalde in het vierde en vijfde lid mogen voor de door de Directeur van de Dienst Wegverkeer bekendgemaakte typen motorrijtuigen of motorrijtuigen die zijn voorzien van een bepaalde LPG-installatie, de bijbehorende door de Directeur vastgestelde waarden en condities worden gehanteerd.
De per type motorrijtuig in de lijst met voertuigspecifieke gegevens aangegeven maximale koolmonoxidegehaltes (CO%) en de lambdawaarden zijn niet van toepassing op motorrijtuigen voorzien van een LPG-installatie.
* 7. De uitlaatgassen van de in artikel 2.3.9 bedoelde motorrijtuigen mogen bij stationair toerental niet meer dan 0,5% vol. koolmonoxide bevatten. Indien het uitlaatsysteem meer dan één uitmonding heeft, beperkt de meting zich tot één uitmonding.
8. Bij het vaststellen van de lambdawaarde mag het derde cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten. Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte bij verhoogd toerental mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten.
9. De in het eerste lid bedoelde meting blijft achterwege indien het personenauto’s of bedrijfsauto’s betreft die zijn voorzien van een rotatiemotor of een CNG-installatie.
Jij gaat dus straks terug naar de dealer en zegt tegen die monteur dat je hem wil wijzen op Artikel 2.3.10 feit nummer 4 en 5.
Deze zijn te vinden in zijn boek achter de tap5 regeling permanete eisen.
Alles even simpel uitleggen:
Stationeer : 0,5 procent co - lambda niet van toepassing
Verhoogd toerental (tussen de 2000 en 3200 toeren!!) 0,3 procent co en lamba tussen de 0,97 en 1,03
het bouwjaar van mijn auto is juni 1993
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ZXfurore schreef:het bouwjaar van mijn auto is juni 1993
OK. Dan moet ie idd de volledige 4-gas test ondergaan.
dus.. i’m f*cked
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ZXfurore schreef:dus.. i’m f*cked
yeah
ach, ik ga vanavond nog eens kijken of ik van de week de mogelijkheid heb om de foutcode’s uit te lezen van de ecu. hopen dat daar iets uitkomt.
in ieder geval iedereen hartelijk dank voor het meedenken! super!
gr richard
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Maar betekend dat als je auto van voor die datum is er geen voorwaarde zijn betreft die emissie regels ? Of heb ik eroverheen gelezen ?
Ijs schreef:Maar betekend dat als je auto van voor die datum is er geen voorwaarde zijn betreft die emissie regels ? Of heb ik eroverheen gelezen ?
Zeker wel.
heb ondertussen het volgende gedaan om het probleem te verhelpen:
* 3 verschillende lambda’s geprobeerd—> geen verschil
* waardes laten uitmeten en als proef een andere massadraad aangesloten—> iets minder rijk mengsel, dus ietsje beter maar niet genoeg
daarna ben ik gaan brainstormen, en kwam op het idee om het spruitstuk&uitlaat; te gaan controleren op haarscheurtjes.. en jawel!! bij het punt waar de lambdasonde vast zit zat een scheurtje..
ik ga vrijdag wéér laten meten en dan horen we wel wat het is geworden.. maar ik denk dat dit em is!
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ZXfurore schreef:heb ondertussen het volgende gedaan om het probleem te verhelpen:
* 3 verschillende lambda’s geprobeerd—> geen verschil
* waardes laten uitmeten en als proef een andere massadraad aangesloten—> iets minder rijk mengsel, dus ietsje beter maar niet genoegdaarna ben ik gaan brainstormen, en kwam op het idee om het spruitstuk&uitlaat; te gaan controleren op haarscheurtjes.. en jawel!! bij het punt waar de lambdasonde vast zit zat een scheurtje..
ik ga vrijdag wéér laten meten en dan horen we wel wat het is geworden.. maar ik denk dat dit em is!
Zou goed kunnen: een mengselstoring! Al er verse lucht bij de lambdaosonde komt gaat ie natuurlijk verknipt meten.
héhé! eindelijk!! goedgekeurd.
bij de 2e herkeuring bleek dat er ineens remverschil was ontstaan tussen de voorwielen. nu was ik het echt helemaal zat, ben naar een ander bedrijf gegaan. in een keer goedgekeurd! :d
dus hier kan een slotje op!
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73