Oh, kun je even een linkje posten?
Thanks
10 seconden via de zoekfunctie :
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/195694/
Waarom gebruikt neimand de zoek functie ?
Dank!
Had ik gedaan, niet gevonden….
C’est le ton qui fait la musique meneer 309.
Goed citeren , je rijdt in een Franse voiture nietwaar?
XM TCT Ambiance`94
Ik heb een ZPJ automaat uit ‘95 gehad en heb nu een ZPJ4 handbak uit ‘96, dus je zou haast zeggen dat het niet anders kan dat in mijn geval de ZPJ4 absoluut zuiniger zou moeten zijn.
Niets blijkt minder waar, met de automaat op vakantie kon ik 850 kilometer rijden op een tank (met duitse snelheden) en met de ZPJ4 hield het bij zo’n 700 km op.
In de stad hetzelfde; deed ik met de automaat nog 570 km op een tank, nu mag ik blij zijn als ik de 500 haal.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er nog veel aan deze auto kan verbeteren qua verbruik, echter had ik dat ook niet bij de vorige auto gedaan.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
EH Autoservice schreef:Sjaak81 schreef:Zeg EH, vertel eens iets meer over dat ombouwen naar een combi van ZPJ4 met 4HP18, dat zijn nou eens echt leuke verhalen. Wat komt daar allemaal bij kijken?
Hier bestaat al een topic over
Maar het is eigenlijk heel er simpel , alles past en er zijn geen bijzondere aanpassingen nodig ......
Ho ho, dit is iets te kort door de bocht. Dat geldt misschien wel voor het blok en in het geval van een 605, maar bij een XM moet in ieder geval het hydractiefblok vóór verplaatst worden, met bijbehorende leidingen. Zie deze post van Citrophile.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Mijn ZPJ4 verbruik is nu met snelwegritten rond de 1 op 11 tot maximaal 1 op 12.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat dit icm is het ontbreken van die rare aanzuigbuis in de lv wielkuip, ontbrekende plastic plaatje achter de voorbumper voor directe koude rijwind, ontbrekende aanzuigpijpje in de filterhuisdeksel(geen foto ervan) en de standaard papieren luchtfilter is vervangen door een K&N inlegfilter voor minder weerstand dus een betere luchtdoorstroming.
Foto`s van DSuper:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie2.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie3.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie4.jpg
Ook de (Mobil1) 0W40 motorolie helpt mee de ZPJ4 minder dorstig te maken.
Met stadsritten wordt mijn verbruik makkelijk 1 op 7, 1 op 6.
Andere verschillen tussen de XM V6 ZPJ en XM V6.24 ZPJ4 zijn, naast een kompleet andere uitlaat en de plek vd hydractiveregelaar voor:
andere aandrijfassen, in ieder geval stevigere aandrijfashoezen vanwege het hogere koppel
andere, langere handremkabels ivm de dubbele uitlaat
ZPJ4 doorkijktekening:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM 24v engine/afbeeldingZPJ4.jpg
koppel en vermogenverloop tussen ZPJ en ZPJ4;
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM 24v engine/VermogenskrommeZPJ4.jpg
uitlaat van de ZPJ4:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM 24v engine/ZPJ4technischemededeling7.jpg
Foto van de 605 SV24:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM 24v engine/PEUGEOT-605-SV-24—1994-1996-.jpg
ZPJ4 motor:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM 24v engine/foto.jpg
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Brian schreef:Ho ho, dit is iets te kort door de bocht. Dat geldt misschien wel voor het blok en in het geval van een 605, maar bij een XM moet in ieder geval het hydractiefblok vóór verplaatst worden, met bijbehorende leidingen. Zie deze post van Citrophile.
Niet als het uitlaatsysteem van de ZPJ2 op de ZPJ4 past. Zou me niets verbazen, echter of je dat wel wilt is een tweede. Die aandrijfassen zullen ook wel gaan, ook al is het niet optimaal.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Lampie, de uitlaat van een ZPJ gaat niet passen op de uitlaatspruitstukken van de ZPJ4 . Er moet letterlijk de aanpassingen van de XM 24v op de XM 12v overgezet worden. Het zal wel uiteindelijk wel gaan lukken, maar het zal nog veel werk zijn en gaat veel geld kosten .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Ff mooie donor opsnorren dan maar he
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik ben er wel uit, ik houd het wel bij mijn ZPJ blok. De tips van Citrophile om het verbruik omlaag te brengen zullen ook wel bij een ZPJ helpen:
Maar ik moet er wel bij zeggen dat dit icm is het ontbreken van die rare aanzuigbuis in de lv wielkuip, ontbrekende plastic plaatje achter de voorbumper voor directe koude rijwind, ontbrekende aanzuigpijpje in de filterhuisdeksel(geen foto ervan) en de standaard papieren luchtfilter is vervangen door een K&N inlegfilter voor minder weerstand dus een betere luchtdoorstroming.
Dat ga ik dus in ieder geval wel doen.
Wat mij betreft dus een slotje, maar ik weet niet of anderen hier verder willen discussiëren.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Nou, dan maar eens van iemand die dat gedaan heeft:
Ik heb in begin 1995 in een XM V6 BVA met ZPJ een ZPJ4 revisieblok uit een “kreuk"ingebouwd en daar nadien tot rond 2000 250.000 fijne km’s mee gereden. Ik heb wel nog even de inlaatkanalen van de ZPJ4 uitgeslepen en zo.
Verbruik: Niet laag, hoog in de stad en hoog als je de cruis control op 180 zet, bij 120-150 niet meer dan een ZPJ in mijn ervaring, maar nooit echt exact bijgehouden, om niet te schrikken. De eerste echte XM V6.24 met ZPJ4 hadden “korte bakken”, d.w.z. prima acceleratie, maar hoge toerentallen, en da’s niet goed voor het verbruik.
Te doen:
- Hydrauliek systeem veranderen: Bij een ZPJ4 zit de middenbol voor op het subframe, d.w.z. ook alle leidingen etc. Het gemakkelijkste werkt het om een compleet subframe van een V6.24 te nemen !
- Klein detail: voor de montage van de koppelomvormer moet jet het lagertje uit de krukas trekken en de plastic ring monteren.
- Complete uitlaat ZPJ4, spruitstukken, katalysatoren: Je kan geen ZPJ spruitstukken op een ZPJ4 monteren, en die spruitstukken van een ZPJ4 zijn “gevoelig” voor scheuren. Je kan ze lassen, maar demonteren is een vervelend karwei.
- Aansluiting ECU: Eeen ZPJ heeft een fenix 3 en een ZPJ4 een fenix 4, en ik had nog de pech een kabelboom uit 2 verschillende jaren te hebben (latere ronde stekkers in de auto, eerdere platte stekkers aan de PZJ4 kabelboom. En dan zijn er nog een paar draadjes verschil.
Ik heb de handremkabels niet vervangen, en m’n aandrijfassen van de BVA gehouden natuurlijk.
To err is human, not to err is divine.
Ik gebruik mijn ZPJ4 ‘92 als dagelijkse auto en verbruik gemiddeld (60% snelweg en 40% stad) tussen de 1 op 7 en 1 op 8. Geen aanpassingen, ze is volledig origineel. Heb wel een redelijk vlotte rijstijl.
XM v6.24 ‘92