turbo druk sensor hapert
Zijthoff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-2006

Gepost: 25 maart 2010 12:02 PM

Bij mijn XM 2.5 td uit 1998 hapert sinds kort de turbo regelmatig. Nu heb ik de turbo druk sensor die op het schutbord midden boven de motor zit eens losgehaald en doorgeblazen. Dat heeft geholpen maar het is nog zeker niet goed. Heeft iemand een tip hoe je deze sensor beter kunt reinigen? Of zit er niks anders op dan maar een andere te monteren?

Overigens, deze dame heeft nu 470.000 op de teller en rijdt al die tijd nagenoeg probleemloos. Ik begin benieuwd te raken of er veel XM’s zijn die tegen de 5 ton aan zitten of er al overheen zijn?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 25 maart 2010 12:12 PM
  [ # 1 ]

Hoe weet je of de turbo hapert? En is het wel echt de druksensor en niet de EGR schakeling? (die zit namelijk midden op het schutbord).

Kan je de symptonen van je probleem wat beter omschrijven?

Paar maand geleden kwam er nog een 2.1TD voorbij met 525.000 geloof ik. Mijn eigen 2.1TD staat nu op 425.000 maar heeft de laatste tijd wel een beetje moeite maar moet toch wel de 500.000 kunnen halen.
2.5TD’s hebben ook wel potentie tot hoge leeftijden maar meestal gaan ze er eerder uit omdat ze gewoon vrij duur zijn qua belasting en verbruik

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Zijthoff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-2006

Gepost: 25 maart 2010 12:40 PM
  [ # 2 ]

hallo,

dank voor je snelle reactie.
Ik weet niet zeker welke sensor het dan is maar hij zit wel midden op het schutbord boven de motor. Er zit een luchtslangetje en een stekker aan, het is verder een vrij plat zwart ding.
De turbo deed het eerst helemaal niet meer maar na het schoonblazen komt hij vaak wel op. Dat het niet goed is blijkt eruit dat het soms niet gebeurt, soms schokkerig en alleen als je matig gas bijgeeft. Als je plankgas geeft doet de turbo niks.


Heb je hier iets aan..?

Overigens, mijn 2.5 loopt ongeveer 1 op 15 dus daar ben ik niet ontevreden over. Verder rijdt het prinsheerlijk, ik zit erg veel op de snelweg en rijd vrij rustig dus belast je de motor relatief weinig. Zolang als ik deze XM tegen aanvaardbare kosten rijdend kan houden zal ik dat zeker doen.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 25 maart 2010 12:52 PM
  [ # 3 ]

Als er 1 slangetje maar opzit ipv 2 of 3 is het inderdaad wel de druk sensor. Misschien kan je deze eens vervangen. Ze hebben niet het eeuwige leven helaas Wink

Dat je turbo niets doet kan aan meerdere dingen liggen:
Turbo zelf is op/versleten (geen druk opbouw)
Een drukslang is gescheurd of los (druk verlies)
Wastegate van je turbo ligt los en daarmee ook geen drukopbouw meer.
Electra in de war

Speelt het al lang? hoorde je vroeger wel de turbo inkomen (soort fluitend geluid)?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Zijthoff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-2006

Gepost: 25 maart 2010 01:04 PM
  [ # 4 ]

Ik denk dus gezien het verloop dat de sensor het probleem is en vroeg me af of die schoon te maken is, heb je daar een tip over? Vroeger voelde ik en hoorde ik de turbo idd keurig inkomen, nu gebeurt dat dus deels.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 25 maart 2010 01:17 PM
  [ # 5 ]

Die sensor kan je niet echt schoonmaken helaas. Je kan nog wel de slang bekijken of er geen breuk inzit. Vaak kom je haarscheurtjes tegen e.d.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook