Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Het hydraulische blok waar je voorraad bol op zit.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Ik ben het wel met Brian eens. Dat balltje is een concreet antwoord op een vraag. De oplossing kan zitten in schoonmaken.
Doe dat dan overigens wel in de goede volgorde anders doe je wellicht een hoop voor niets.
LHm reservoir grondig schoonmaken
LHm verversen en xk km met spoel lhm rijden.
Hr’s eronderuit en schoonmaken
Hydraulische blokken eronderuit en schoonmaken
Spoel LHM aftappen en ook uit de remleidingen
Weer een schoongemaakt LHM vat erin, schone lhm erin.
Dan zou je je systeem wel als schoon kunnen bestempelen. Mocht je dan nog iets hebben kun je zoeken in de electronica of de rest…
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Rondje bollen incl. spoel- en nieuwe olie is al gedaan. Systeem is wat dat betreft dus schoon.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
tsja, okay dan wete ik het niet. Persoonlijk zou ik toch die hydraulische punten die ik noemde nog ff met de hand schoonmaken. Kan meer troep in zitten dan je denkt. Een zandkorrel kan bij die klep al de nodige ellende veroorzaken.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ja zal de boel er komend weekend eens onderuit schroeven en grondig schoonmaken. Kijken of dat wat helpt.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
soms is de wetenschap dat het probleem zeer ws ergens anders zit ook een hoop waard
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Matthijs309 schreef:Ik denk, zoals al in andere topics is besproken o.a. door waterman, dat je daarmee ook je veiligheid in het geding komt als het er op aan komt.
Ik zeg: oorzaak aanpakken ipv pleisters plakken.
Ik zeg: iedereen moet doen wat hem zelf welbehaagt. Als iemand zijn auto verlaagt en strakkere vering eronder zet is er geen haan die er naar kraait. Dit kan in extreme gevallen ook nadelen opleveren.
Er zijn ook zat mensen die er wel blij van worden. Natuurlijk heeft waterman gelijk en kan het in extreme gevallen gevaar opleveren, maar zijn wil is dan nog geen wet.
Wat ik gewoon wil zeggen is laat iedereen in zijn waarde. Het is prima om iemand te wijzen op de gevolgen, maar iedere keer als iemand aangeeft dat hij wil opboren of comfortbollen wil laten plaatsen volgt er een stortvloed van reacties die naar mij idee niks meer te maken hebben wijzen op. sommigen zijn gewoon boos en roepen de vreemdste dingen over verminkingen en wat al niet meer.
Ik heb ook wel eens aangegeven mij bollen te willen laten opboren, maar het commentaar dat je dan krijgt is niet normaal meer. Je wordt gewoon voor gek verklaard lijkt het wel.
Zo nu weer even on topic in mijn eigen topic.
p.s. niet persoonlijk bedoelt naar Matthijs er zijn meerderen ik had kunnen quoten.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ik denk dat ik hem nu zo soepl laat veren dat hij na een ritje nog een half uur na staat te deinen…
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok nog een keer dan.
Een XM met het hydractieve in orde veert in het algemeen heerlijk soft en in noodgevallen zal het je auto bestuurbaar houden. PUNT
Waarom dan de zaak op soft vastzetten als je ook je probleem kan oplossen en bovenstaande kan verwezenlijken? Tuurlijk rijdt jij nooit op de grens en heb je de veilige harde stand noooit nodig. Maar toch. Er kan altijd iets onverwachts plaatsvinden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Noujah, ik ben meer van dingen oplossen ipv pleistertje erop plakken Als iemand zn kleppen open wil zetten of met de zachtste bollen wil rijden omdat standaard niet zacht genoeg is naar zijn of haar mening; vooral doen
Ik wil me dan ook niet mengen in disucssies welles/nietes boren/comfortbollen/demperplaatjes/veercomputerhacks etc.
Wat ik wil zeggen is: een goede XM veert van zichzelf goed. Je kan beter de oorzaak -goed- aanpakken dan een noodoplossing toepassen; bron aanpakken ipv pleister erop. Je fundering repateren ipv elk jaar de scheuren dichtplamuren tot de muur omvalt.
Snappie?:) Tis slechts een goedbedoeld advies, het is vrij aan een ieder om deze lekker in de wind te slaan en zn eigen pad te volgen
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Jullie hebben ook helemaal gelijk. Soms word ik gewoon moe van het systeem dat zo storingsgevoeoelig kan zijn. Som doet hij het ook heel lang goed. Ik ga zaterdag gewoon de boel eronderuit schroeven en schoonmaken. Ik neem aan dat dat al heel wat zal schelen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Matthijs309 schreef:
Wat ik wil zeggen is: een goede XM veert van zichzelf goed.
Een goeie Opel veert van zichzelf ook goed Matthijs.
Sommige XM rijders willen een beetje dat nostalgische CX/DS gevoel, en dat is mijn geval prima gelukt met comfortbollen.
En daarbij geloof ik dat mijn XM bochten-technisch nog steeds veiliger is dan een CX/DS, en bijna net zo comfortabel. Ik heb nooit een achtervolger in mijn spiegel gezien die zo strak langs het randje van de singel kan volgen.
Laten we de veiligheidsdiscussie over comfortbollen aub eens achterwege laten. Er zijn mede forummers die ervoor kiezen in een 2CV te rijden, die bestoken we toch ook niet met veiligheid propaganda ?
tis dat je erover begint, maar een 2cv….
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Vandaag dus bij Chyparse geweest. Vanmorgen vroeg met Citroen23 en zijn vader naar Almere gereden. eerst de auto van hun. Ik had de afspraak om 14:00 uur maar mocht wel om 11:00 uur omdat de auto van Citroen23 snel klaar was.
Er was wel wat aan de hand met het systeem. De LHM die erin zat was wel prima maar die er daarvoor inzat was behoorlijk vies geweest de troep zat er nog in maar de LHM was groen. Dus ik moest spoelolie hebben om alles weer een beetje gangbaar te hebben. Er kwamen 4 hydractiefbollen af van een Xantia op de veerpoten zeg maar. en dus verkeerde plaats en de verkeerde auto. De hydractiefbollen die ik had waren op zich nog wel prima en de druk was redelijk. Volgens martin zijn deze ongeveer 4 jaar geleden vervangen. Gelijk een nieuw luchtfilter erbij. Kwam de rekening op 255 euro. Er zat een hydractiefbol behoorlijk vast en deze moest ik ook betalen.
Binnenkort moet er wel een nieuw uitlaat deel onder en de hogedrukregelaar is ook niet helemaal fris meer.
Tot zover het gezeur, want….......
Tjonge jonge wat een genot zeg. de auto veert werkelijk geweldig en je kent hem niet meer terug. Met Martin nog gesproken over het opboren. Hij wilde eerst het systeem maken zoals het moest zeg maar en dan kon je altijd nog opboren. toen ik hem vertelde dat ik wel een beetje richting CX comfort wilde zoals ik dat van mijn 22 TRS was gewend was hij al aan het boren. Echt geen spijt van.