hallo,
Ik heb in de zoek optie een paar problemen gezien die overeen kunnen komen met mijn probleem.
Ik heb een Xsara break 1.6 exclusieve 2001 laatste model. Het model is niet verkocht in NL en ik woon ook in Brazilië waar de auto “normaal” was.
Goed, mijn probleem begon dat de auto warm werd en niet meer koelde (hier is het 35graden dus gaat snel).
Voor dit, merkte ik op dat de airco het steeds moeilijker kreeg tot +/- 1 week later de auto helemaal niet meer koelde en tegen het rode gebied aan tikte. Gelijk gestopt en laten afkoelen.
Daarna dat ie weer tegen de 90graden was weer aan gedaan en merkte toen dat de ventilator niet aanwilden slaan, met of zonder airco.
Uiteindelijk hebben ze vastgesteld dat de vinmotor kapot is en hebben een andere erin gedaan.
Deze is alleen hier niet in brazilië orgineel, maar van een bedrijf uit Argentinië. Ik heb het geaccepteerd want ze beweerde dat dit de vervaning is hier in Brazilië en niet een Gate, zoals de orginele was. Goed, hij doet het al merk ik dat hij beetje aan loopt zodra hij uit gaat, hij slijpt een beetje tegen de wand van de vinkast, klein beetje en ook alleen wanneer hij bijna stopt, tijdens het draaien niet.
Mijn probleem is dat de airco niet koud wordt, wel beetje koel, maar niet koud zoals voorheen.
Hij slaat wel gewoon aan, lampje brand, temperatuurmeter blijft ook +/- 80-90gr. Wel wanneer ik hem aanzet hoor ik wel een geluid alsof hij leeg is, een holgeluid, soort zucht geluid
Mij vraag:
- Is dit een probleem dat ik niet de orginele vinmotor heb? (hij slaat wel aan zodra je de airco aan zet en de auto wordt niet warmer dan 80-90graden, op dit moment is de buitentemperatuur 35graden)
- Is dit een probleem dat ik misschien een tijd lang heb rondgereden met airco zonder koeling en de vloeistof of iets deregelijks van de airco op is?
- Las ook dat iemand zijn Xsara heeft laten resetten bij Citroen en toen deed hij het weer, misschien moet ik dit ook doen?
Goed ik hoop dat iemand wat tips heeft. Ik ga maandag zoiezo terug naar de garage, maar begin beetje te twijfelen over de mensen hier. Voordat ik zometeen 1000euro kwijt ben, wil ik wat mogelijk probleem gevallen horen, dan kan ik hun daar ook mee tippen.
alvast bedankt mensen
Hebben ze zelfs in Brazilië van die hoge tarieven? Misschien moet je de airco opnieuw laten vullen en controleren op een lek.
Groetjes, Richard
Brazilië is een gesloten markteconomie, dus alles wat van buiten moet komen is duur, heel duur.
Arbeidsloon is omgerekend in euro’s voordeliger dan NL.
Ik zal morgen eens kijken of ze tijd hebben om hem bij tevullen. Zou mooi zijn wanneer het alleen dat is.
groetjes
Even om deze topic af te sluiten.
De ventilator werkt prima en loopt ook weer goed, was schroefje afstellen.
Verder was inderdaad het gas op in de airco. Ik heb waarschijnlijk te lang doorgereden zonder ventilator, waardoor de het gas op is gegaan.
Hij is nu weer bijgevuld, schoongemaakt en gereinigd. Hij werkt beter dan voorheen en wordt echt super koud!
Ik had geluk dat het geen lek was en ook niet het filter wat eventueel kon verstopt zijn.
Het bleef dus bij bijvullen en schoomaken.
bedankt en tot de volgende probleem
laters
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10039.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1014
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Mooi dat het opgelost is ja! Zit je er toch weer lekker fris bij! Ik moet toch mijn airco ook eens laten vullen want hij word niet echt heel koud.
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Ja inderdaad, met 30-35 graden word je auto toch erg warm binnen. Dan is een airco toch echt een must hier.
In NL reed ik eigenlijk nooit met airco, alleen wanneer het regende
Zo’n bijvulling merk je behoorlijk. Auto is toch uit 2001 en door de jaren heen wordt het minder, maar nogsteeds koel.
Maar wanneer ze dan opeens alles schoonmaken en bijvullen merk je pas hoe goed de airco eigenlijk is, ik kan me winterjas weer uit de motenballen halen!!
groetjes
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10039.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1014
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Haha ja dat wil ik ook wel;) Zal eens rond gaan kijken wat dat moet kosten zoiets.
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Tussen de 50 en 100 euro zal je ong. kwijt zijn.