Hoe rijdt dat zo’n Visa GT? komt dat een beetje van zijn plek?
Ik ga misschien kijken naar zo een, ligt eraan of ik mijn bus verkoop dit weekend
Zijn er nog typische zaken om op te letten bij zo’n dubbel carb 1400 blokje?
De techniek lijkt me stzndaard VISA? of is daar nog wat geupgrade tov de lichtere variantjes?
Zijn er hier mensen die ook een GT hebben/ hebben gereden en mij wat meer kunnen vertellen?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Motor is dezelfde als in een BX 14/E/RE van de eerste generaties en Visa 14 TRS, met wat upgrades, en als in Visa Chrono met met wat downgrades. Geweldig blok!
Edit: zie hier ook een motorische vergelijking van o.a. GT en Chrono: http://aebergon.perso.neuf.fr/Citroen/page_Citroen_Visa_Chrono.htm
Het blok zit trouwens ook in een Visa 11.
Een Visa GT heeft dubbele enkeltraps carburateurs.
Dus niet helemaal hetzelfde als wat er in een BX ligt.
Zo’n 80 pk blok wat de Visa GT dus heeft had ik in mijn BX gehangen.
Het rijdt echt goed en lekker fel.
Wel zijn de carbs. redelijk ‘lomp’ in omgang zegmaar.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Daarom ook: met wat upgrades
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Okke Groot van de Visaclub heeft een GT. Hij zit sinds kort ook op dit forum.
Misschien leest hij mee?
toch eerst wachten of ik mijn bus verkoop dit weekend. Ik heb met mezelf afgesproken dat er netto nu geen auto’s bij mogen komen….
CX GTi Turbo 2 - All Black
Okke moet je even mailen, die zit namelijk al heel lang op het forum, maar is niet bepaald actief (4 berichten in 5 jaar ofzo).
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Hij heeft trouwens ook een website, waar een heel stuk over zijn GT op staat: http://www.visavision.info.
"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Een gewone TRS met 60 PK is al een snelle jongen, laat staan eentje met 80 PK…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Evan schreef:Hoe rijdt dat zo’n Visa GT? komt dat een beetje van zijn plek?
Dat komt zeker van zijn plek.
Als ik het goed heb is de 0-100 tijd 10,9 sec.
Van begin 1983 tot mei 1987 heb ik 85.000km
in een Visa gt gereden.
De plus punten vond ik de onmiddelijke reactie op bewegingen van het gaspedaal,
En je kon er zeer scherp mee sturen.
Nadelen had hij ook, namelijk het brandstof gebruik
En ik stond minimaal 1 of 2 keer per jaar bij de bandenboer om de voorwielen te
laten balanceren,
Weet niet of alle gt,s daar last van hebben.
Gr. Jan
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Moet je nagaan met mijn 115 pk er zijn dus nog al wat smaken.
Ik had er dus voorheen nog nooit mee gereden.
Met die 115 pk is het een geweldig feest dat had ik nooit verwacht.
Je krijgt er ook al ben je boven de 60 geen genoeg van, dus elke keer gas op de plank naar die 6000 toeren.
En inderdaad sta je dan regelamtig bij de pomp maar die is gelukkig vlak bij huis.
En ook het heel scherpe sturen is geweldig. En er komen vandaag ook de nieuwe Toyo banden 185-60-13 op.
Eerst alleen voor, het stuur trilde iets boven de 120 met die gekke Nankang banden.
Ook de versnellingen in de bak liggen er prachtig bij, en dan niet te vergeten een prima rem systeem met geventileerde schijven.
Het is jammer en begrijp niet dat er zo weinig liefhebberij is voor een zo’n zeer speciale uitvoering van de VISA.
Het is echt een onderschat stuk Citroen speelgoed.
Momenteel staat hij weer binnen voor weer enige aanpassing aan het koelsysteem.
Een van de koelmotoren gaan we via een schakelaar laten lopen.
En met die GT, laat hem je niet ontglippen.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
patrijsraam schreef:Nadelen had hij ook, namelijk het brandstof gebruik
Het is bij deze motor en carburateur opstelling heel erg belangrijk dat de carburateurs juist gesynchroniseerd zijn. Dat betekend feitelijk: gaan van beide carbu’s de gaskleppen gelijk en even ver open. Dat is een best een listig klusje wat bijna geen enkele garage kan, simpelweg omdat men de spullen er niet voor heeft. Ik heb in het verleden van een aantal van die GT’s de carburateurs goed kunnen afstellen omdat ik de juiste spullen voor de klusje wel heb ( een citroen sm heeft namelijk min of meer een soortgelijke constructie). Na het juist afstellen van de 2 carbu’s liepen die wagentjes niet alleen mooier en sneller, maar werden ze ook nog een stukkie zuiniger.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klinkt allemaal wel leuk!
Maar de bus staat er nog
Dus nog even afwachten dan maar.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Het is bij deze motor en carburateur opstelling heel erg belangrijk dat de carburateurs juist gesynchroniseerd zijn. Dat betekend feitelijk: gaan van beide carbu’s de gaskleppen gelijk en even ver open. Dat is een best een listig klusje wat bijna geen enkele garage kan, simpelweg omdat men de spullen er niet voor heeft.
dat zal inderdaad het probleem geweest zijn.
Ook mijn dealer had de kennis en de apperatuur blijkbaar niet in huis.
gr. Jan
Wat zijn die speciale spullen? Ben je al uit de brand met een stel vacuummeters?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ja hoor, samen met en iemand die kennis van zaken heeft (een vakmannetje van de oude stempel dus)
stelt het niet zo heel veel voor.
Ik heb de as-400 vam Midlock zie: http://www.midlock.nl
Past perfect op de standaard solexen van de visa gt en chrono.
Het zijn n.l. de franse chrono’s die met de 2 dubbele carbuarteurs zijn uitgerust.
Tegenwoordig hebben ook 2 nederlandse chrono’s dat, maar ik heb de orginele export specificaties, gelijk aan die van een gt en 14s met 80 pk.
Allez France