Xsara 1.6 16v VTR (TU5JP4) aan de LPG G3, ervaringen mee?
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 17 november 2009 11:01 PM

Ok, dit doen we even buiten mijn ‘eigen’ La Dame Verte topic om, want er zullen wellicht wel meer mensen zijn die willen weten hoe de ervaringen zijn met een phase 2/3 Xsara aan de LPG.

Ik rij voorlopig dus een 24 a 25 duizend km per jaar. Als we aan verhuizen toe zijn, over anderhalf a twee jaar, is het bijna 2012 en moet er ineens een GPS logger en data zender in de Groene Dame. Als de huidige plannen volgens beoogd schema ingevoerd worden. Ik weet nu al dat ik niet zo vrolijk wordt van de kosten per kilometer. Zeker niet als ik min of meer gedwongen wordt tijdens de spits te moeten forenzen.

Dus… Als ik nu nog 25k/jaar doe, en straks toch geen motorrijtuigenbelasting meer hoef te betalen, dan wordt LPG wel èrg aantrekkelijk! Een G3 installatie kost minstens €1500+ (eerder €2000 ben ik bang) aan inbouw en verder moet ik op €12/maand meer rekenen aan wegenbelasting. Op verbruik schijn en power schijn je ook wel het nodige in te leveren maar als je tegen 60 cent tankt in plaats van 1,40, give or take some, valt nog best veel te accepteren.

Ringtankje in plaats van reservewiel, spuitbusje mee. In Duitsland ineens niet meer in parkeergarages mogen staan. Zoveel gaat er niet in een ringtank en dus schijn je een actieradius te krijgen van ongeveer 400 km. Oftewel, dat is ongeveer wekelijks tanken dus. Dan is ook nog even de grote vraag welk soort LGP installatie nou het beste is. LPG kan tegenwoordig ook onverdampt, dus in vloeibare vorm, ingespoten worden. Kan dat ook bij de TU5JP4 blokken van PSA? Is een klassiek systeem van gasinjectie en verdamper misschien toch beter/verstandiger?

Kortom… het roept nog best veel vragen op. Wie kan er wat duidelijkheid geven?

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 18 november 2009 09:45 AM
  [ # 1 ]

De inbouwspecialist lijkt mij.

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 19 november 2009 10:43 PM
  [ # 2 ]
r1Ch schreef:

De inbouwspecialist lijkt mij.

Okay, maar die kan me niet vertellen of het goed bevalt. (Tenminste, dat zou een gevalletje Wij Van WC Eend zijn.) Ik bedoel, rijdt een Xsara met moderne G3 prettig? Waarom heeft iemand wel of niet voor een moderner vloeibaar-gas systeem gekozen? Enzovoorts.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
tonnyboy2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 23-10-2008

Gepost: 22 november 2009 05:03 PM
  [ # 3 ]

Mede Forumleden ,,,,Ik heb zoals jullie weten een 1.6 16V VTR op LPG ,ik heb er nu 30.000 km mee gereden , geen noemenswaardige problemen wat met gas te maken heeft .Inderdaad ik moet 2 x per week tanken , dat went. een actieradius van 380 KM met de ringtank . Ik kom uit een diesel en dan is dat even wennen .Groeten en tot ziens ,,Ton

In bezit :
Xsara 1.6 VTR 16v
ID 19b (1971)
in bezit gehad :
CX
GSA X3
Xantia

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 22 november 2009 06:10 PM
  [ # 4 ]
tonnyboy2 schreef:

Mede Forumleden ,,,,Ik heb zoals jullie weten een 1.6 16V VTR op LPG ,ik heb er nu 30.000 km mee gereden , geen noemenswaardige problemen wat met gas te maken heeft .Inderdaad ik moet 2 x per week tanken , dat went. een actieradius van 380 KM met de ringtank . Ik kom uit een diesel en dan is dat even wennen .Groeten en tot ziens ,,Ton

OEH! 380 km is dan wel erg krap aan het worden. Ik doe bijna 65 km/dag dus dan zou ik misschien net 6 werkdagen kunnen halen.

Wat voor type LPG installatie heb jij Ton?

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
tonnyboy2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 23-10-2008

Gepost: 22 november 2009 06:21 PM
  [ # 5 ]

een AG installatie !!!  Ton

In bezit :
Xsara 1.6 VTR 16v
ID 19b (1971)
in bezit gehad :
CX
GSA X3
Xantia

Profiel  
 
jan b
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-06-2008

- Xsara Citroen Xsara Break 1.4 HDI Différence 2
Gepost: 22 november 2009 06:50 PM
  [ # 6 ]

Mijn vorige Xsara, een coupe 1.6 VTR had ook een gasinstallatie. Zo’n moderne ook van AG.
Ik kocht de auto met plm. 140000 op de teller en hij ging weg met bijna 300000!
Ik heb geen enkel noemenswaardig probleem gehad.Hij wilde eens niet meer overschakelen na het starten van benzine op gas. Bleek een los contact te zijn in de extra geplaatste zwevende zekering onder de motorkap. Kosten 0.
Ik kon ongeveer 360 a 380 km op een (ring)tank rijden. Even wennen iets vaker tanken. Hij reed super ook in Frankrijk de bergen in, geen probleem met minder vermogen of zo.
Ik heb nu een diesel maar mijn volgende is er weer een op gas. (zeker als het rekening rijden doorgaat)
Oh ja, ik rij zo’n 40000 km per jaar.

Met vriendelijke groet,
      Jan

Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V LPG

Ik had: Citroen Xsara break 1.4 HDI Différence 2
      Saxo 1.1i SX
      Xsara Coupe VTR 1.6
      Xsara Break 1.9D

Profiel  
 
Bobberjan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 19-11-2007

Gepost: 25 november 2009 12:08 PM
  [ # 7 ]

Ook ik bezit een Xsara 1.6 VTR uit 2001. Ook met een AG G3 installatie. Ik rij met volle tevredenheid in deze auto. Het is inderdaad een nadeel dat je wat vaker moet tanken, maar je betaald aan de kassa nooit meer dan EUR 20,- (als je niet rookt en het broodje bal laat liggen). Ik heb het reservewiel in de kofferbak liggen (15"195/55), dus ben eigenlijk nog op zoek naar een thuiskomertje voor bijvoorbeeld de vakanties.

Qua vermogen merk je wel iets maar wat mij betreft te verwaarlozen. Ik rij bijna nooit op benzine, mijn verbruik op LPG is ongeveer 1 op 10.
‘s ochtends met een koude motor soms wat haperingen, maar als deze rustig aan warmer wordt dan rijdt ‘ie prima!

[EDIT]
Wat ik me wel afvraag; als straks de motorrijtuigenbelasting eraf gaat, dan zullen ze de verschillende staffels qua brandstof toch wel weer invoeren in de km prijs?! Al is LPG een schone brandstof (in vergelijk met Diesel en benzine), toch mogen we meer betalen aan de staat…

Profiel  
 
luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-2009

Gepost: 26 maart 2010 01:00 PM
  [ # 8 ]

Heb een Xsara Break 2 op gas met een 1.6i 16v motor.
Installatie is volgens mij een AG SGI met vier injectoren.
Gekocht met 190.000 km op de teller.
Tot nu toe probleemloos naar de 220.00 gereden.
Alleen bij koude motor wat weinig vermogen.
Actieradius idd maar 400 kilometer.
Volgens de garage zijn de klepzittingen na 2 ton redelijk ingesleten, afhankelijk van de rijstijl.
Ik vraag me dus wel af hoelang de kleppen het bij mij nog volhouden.
Misschien is het een spookverhaal.
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 325
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 26 maart 2010 05:19 PM
  [ # 9 ]

Hier nog een xsara break op gas, rijd er nu ruim een jaar mee en moet zeggen hij riidt prima op gas. Deze xsara is ook voorzien van een AG G3 installatie en is van 2005, en heb er nu bijna 25000 km mee gereden. De km stand staat net over de 200.000 en ik ben nog steeeds blij dat ik mijn benzine xsara op deze heb ingeruild. Het is inderdaad zo dat ik ook maximaal 400km op mijn ringtankje kan rijden, maar ik vindt het geen straf om het gastankje regelmatig te vullen Smile het scheelt toch lekker in de brandstofkosten. Met de gasinstallatie geen enkel probleem gehad, vervang zelf om de 20.000 km het gasfilter(vorige week net vervangen voor de 2e keer) die ik op ebay.de bestel. Ook merk ik geen verschil in prestaties tussen gas en benzine, afgelopen zomer met de sleurhut erachter in Frankrijk getest. Wat het verbruik betreft kan ik ook niet zeggen dat daar gigantische verschillen in zitten, bij mij zit het altijd erg dicht bij elkaar en neig ik er naar om te zeggen dat het verbruik op gas of benzine ongeveer gelijk is.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 maart 2010 08:35 PM
  [ # 10 ]

Ik heb een Landi / Eurogas installatie. (AG bestaat volgens mij zelfs niet meer).

Het verbruik op benzine en LPG is zeker niet gelijk!
Bij mij is van ongeveer 1 op 12.5 a 13.5 gestegen naar 1 op 11.5 a 12.5.

Maar goed dat maakt op LPG natuurlijk weinig uit Wink

De 1.6 16v doet het prima op gas, aan het vermogen is het naar mijn idee niet te merken. Het rijdt gewoon precies hetzelfde.
Ook met een koude motor zou je naar mijn idee gewoon hetzelfde vermogen moeten hebben, bij een hele koude motor loopt die natuurlijk eerst op benzine.

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 325
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 26 maart 2010 09:20 PM
  [ # 11 ]

@Arjan dat vindt ik nog geen schokkende verschillen in verbruik! maar goed ik heb het nooit langer dan over een afstand van 100 km met elkaar vergeleken. Want als je gas hebt ga je natuurlijk niet voor de lol je dure benzine er doorstoken, maar mijn ervaring is dat ik dan ongeveer 0,5 tot 1km minder op een liter gas rijd. Verder meet het sowieso wat lastig want stel ik haal tijdens die rit op de autobaan een paar extra auto,s in dan dat ik op benzine doe en kom dus een paar keer extra boven de 120 km dan zal het gebruik ook weer iets hoger uitvallen. En we weten ook wel dat als de xsara boven de 110\120kmh komt dat ze hoog in de toeren gaan lopen en dus ook lekker “zuipen” zowel op benzine als op gas.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 maart 2010 09:36 PM
  [ # 12 ]

Ja het extra verbruik valt ook best mee, maar het is er zeker wel Wink

Ik heb ik de installatie zelf in laten bouwen, dus in een maand of 9 tijd op benzine ben ik aardig op de hoogte wat er normaal aan benzine doorheen gaat.

Hoe groot is jouw onderbouwtankje?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook