Gisteren de zomerbanden weer onder de dame gelegd, deze keer met de 14” blokjesvelgen die ik onlangs uit Frankrijk heb meegenomen. Eindelijk verlost van die suffe wieldoppen.
Wat ik me nu afvraag: de bouten van de LM-velgen zijn konisch en langer dan de bouten van de stalen velgen. Het reservewiel heeft een (zwarte) stalen velg: moeten daar nu de bouten van de stalen velgen bij, of kan ik daar beide soorten op gebruiken?
(Voor alle zekerheid maar een setje bouten van de stalen velgen in het wielbakje gelegd ...)
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je gevoel is juist: voor de stalen velg heb je andere bouten nodig.
Ik heb ook een stalen reserve-velg en dus een viertal losse bouten erbij..
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Je hebt ook ‘andere’ stalen velgen die bedoeld zijn als vervanger van de lichtmetalen velgen. Deze velgen hebben een cilindervormig stukje erop gelast bij de 5 gaten voor de wielbouten zodat de langere bouten passen…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klopt mijn CX heeft idd een reserve wiel met een soort opgelaste ringen zodat de lange bout voor de lichtmetalen velgen gewoon gebruikt kan worden.
Zolang je niet zo’n reserve wiel heb, gewoon de bouten in de auto laten liggen, dan weet je zeker dat je goed zit
Pascal schreef:Je gevoel is juist: voor de stalen velg heb je andere bouten nodig.
Ik heb ook een stalen reserve-velg en dus een viertal losse bouten erbij..
... ik heb er 5 bijgelegd ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Hey weer wat geleerd. Moet toch eens kijken bij mijn reserve wiel, daar de auto met LM-velgen geleverd is. Anders heb ik dadelijk niets…...

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tinfoil schreef:Pascal schreef:Je gevoel is juist: voor de stalen velg heb je andere bouten nodig.
Ik heb ook een stalen reserve-velg en dus een viertal losse bouten erbij..... ik heb er 5 bijgelegd ...
Eh…ja..
‘Spirit of avant-garde’