1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Gas (G3) inbouwen in een ZX break?
Green-Duckman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 18-12-2006

- 2CV 2cv6
- (Grand) C4 Picasso C4 picasso 1.8 16V
Gepost: 22 maart 2010 10:53 PM

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten wat jullie bevindingen zijn over het achter af inbouwen van een G3 gas instalatie in een ZX break 1.6I.
Mijn zwager heeft namelijk zo’n ZX en hij gaat steeds meer kilometers rijden dus zoekt naar een goedkopere oplossing.
Nu kan hij een diesel kopen maar het rijden op gas is toch nog iets goedkoper.
Dus zou hij een gas auto kunnen kopen, alleen het nadeel daarvan is dat alle auto’s van die leeftijd al behoorlijk veel kilometers hebben. Dus hij is bang dat hij de troep van een ander over neemt.
Zijn ZX daarintegen is prima in orde en hij weet wat hij er aan heeft, er staan nog niet heel veel kilometers op dus zou ook nog wel een poosje mee moeten gaan.
De kosten voor het inbouwen in zijn auto zou op €1750,- komen. Dit is dan voor een G3 instalatie.
Voordeel daarvan is de reductie in de wegenbelasting, plus hij heeft dan een auto die voor hem nog jaren mee kan en goed is. Aan de andere kant is zo’n bedrag in die auto investeren behoorlijk veel, meer als de huidige waarde van de auto. Maar wanneer hij de waarde van zijn auto + die €1750 er bij optelt heeft hij niet iets wat heel veel beter is, zeker niet met zo’n lage kilometerstand.

Tja lastig…....

Maar is een 1.6I motortje in zo’n ZX wel goed geschikt voor gas?
En wat komt er allemaal nog meer bij kijken? (onderhoud, levensduur, betrouwbaarheid)

Ben benieuwt wat jullie vinden?

Groeten Pieter

HY Pick-Up   (under construction)
2cv ‘79 Vert Bambou (verkocht…..)
C4 Picasso 1.8 16V (daily driver)

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 23 maart 2010 08:26 PM
  [ # 1 ]

En wat ís de km stand?

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
Green-Duckman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 18-12-2006

- 2CV 2cv6
- (Grand) C4 Picasso C4 picasso 1.8 16V
Gepost: 23 maart 2010 11:26 PM
  [ # 2 ]

ohw sorry vergeten.

net 150dkm.


Groeten Pieter

HY Pick-Up   (under construction)
2cv ‘79 Vert Bambou (verkocht…..)
C4 Picasso 1.8 16V (daily driver)

Profiel  
 
David01
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 30-10-2008

- ZX 1.6i
Gepost: 24 maart 2010 08:15 AM
  [ # 3 ]

Ik weet van de xantia’s dat die 8v modellen niet heel super gaan op lpg, kleppen zijn te zacht. Dat is dezelfde motor als in een zx. Daarbij als je die zx om wat voor reden daarna moet verkopen is er niets meer over van je 1750 euro investering, om maar te zwijgen over het mogelijke gedonder met lpg. Ik zou het dan ook absoluut niet doen! En op zoek gaan naar een leuke peugeot 306(break) diesel. Qua wegenbelasting scheelt het weinig met lpg. Maar het is betrouwbaarder, waardevast etc. Veel betere keus naar mijn mening.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 maart 2010 08:31 AM
  [ # 4 ]

De 1600 motor gaat prima op lpg. De 1800 niet. O ja, die 1800 motor heeft zachte klepZITTINGEN, geen zachte kleppen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Green-Duckman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 18-12-2006

- 2CV 2cv6
- (Grand) C4 Picasso C4 picasso 1.8 16V
Gepost: 24 maart 2010 12:53 PM
  [ # 5 ]

Ik weet dat bij verkoop de €1750 aan kosten van inbouw er niet veel op terug verdient kan worden.
Maar uitgerekend heeft mijn zwager dit bedrag er uit na iets meer al uit.

Heb het zelf niet uitgerekend maar denk dat de wegenbelasting voor een diesel aanzienelijk hoger liggen. En dan denk ik dat dat geen optie is.
Zeker geen Peugeot! Dat zeg je toch niet op een citroen forum? Haha!

Zijn er nog meer mensen met een ZX op gas?

HY Pick-Up   (under construction)
2cv ‘79 Vert Bambou (verkocht…..)
C4 Picasso 1.8 16V (daily driver)

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 24 maart 2010 06:50 PM
  [ # 6 ]

Ik heb dus net 400.000 op de teller gezet ( de laatste 80d door mij) op gas G3. Is wel een 1.8i 8v.


Ga voor een LPI, volgens mij minder problemen en geen vermogens verlies. Maar daar kunnen anderen je misschien meer over vertellen

Groetjes Harry

Profiel  
 
Green-Duckman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 18-12-2006

- 2CV 2cv6
- (Grand) C4 Picasso C4 picasso 1.8 16V
Gepost: 24 maart 2010 07:19 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor je reactie, maar wat is dan het verschil tussen G3 en LPI?

Of bedoel je hiermee het gewone LPG systeem?

Groeten Pieter

HY Pick-Up   (under construction)
2cv ‘79 Vert Bambou (verkocht…..)
C4 Picasso 1.8 16V (daily driver)

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 24 maart 2010 09:32 PM
  [ # 8 ]

Beide G3 maar één met mengstuk of lpi = injectie


Zelf heb ik een normale dus met mengstuk.

Groetjes Harry

Profiel  
 
Loutre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 11-03-2008

Gepost: 24 maart 2010 10:08 PM
  [ # 9 ]

Ik heb zelf een ZX 1.6 van ‘97 op lpg gehad en daarbij moest erg vaak de kleppen gesteld worden. Bij een maat van me met eveneens een 97er 1.6 ZX op lpg precies hetzelfde. Cilinderkop van deze motor is er niet erg goed geschikt voor.
Bovendien is het stellen van de kleppen nogal een arbeidsintensieve bezigheid, omdat bij dit motorblok de nokkenas eruit moet om er andere klepstelplaatjes in te leggen. Als je het zelf kunt is het geen probleem, als je het moet laten doen, dan kost het elke keer vele honderden euro’s om de kleppen te stellen. Kleppen stellen is elke 20 à 30 duizend km te verwachten bij deze motor.

De meeste motoren van de Citroens (en dus ook Peugeots) zijn echter wel erg goed geschikt voor lpg. De fijnste motoren zijn de 16 kleppen motoren, aangezien deze goed tegen rijden op lpg kunnen en deze daarnaast hydraulische klepstoters hebben. Hiermee wordt de klepspeling automatisch geregeld, dus geen klepstelkosten bij deze motorblokken.
Daarnaast zijn de TU motoren ook goed geschikt. De 8 kleppen varianten moeten echter wel handmatig gesteld worden, maar dit is bij deze motoren een relatief klein klusje, dus kost ook niet zoveel aan arbeidsloon.

Voor de ZX zijn de 1.4 met z’n TU motorblok en de 1.8 16 klepper met XU motorblok geschikt. De 1.6 en 1.8 8 klepper XU motorblokken zijn dus niet aan te bevelen vanwege vaak kleppen stellen, wat voor deze motoren ook nog eens duur is.

In de 306 en de Xsara zijn de 1.4 en 1.6 8 kleppen motoren van de TU motorenfamilie, dus wel geschikt (maar wel af en toe -goedkoop- kleppen laten stellen). De 16 kleppers in deze auto’s zijn allemaal goed geschikt en daarvan hoeven de kleppen niet gesteld te worden.

De investering van een gasinstallatie in een ZX krijg je bij verkoop niet meer terug, dus het is wat dat betreft ook niet erg gunstig. Een ZX is helaas sowieso niet erg gewild meer en verkoop is daardoor uberhaupt moeilijk.
De beste investering is een 306 van de latere bouwjaren waar het gas al ingebouwd zit. Waarom de latere bouwjaren? Vanaf 2000 à 2001 zitten daar namelijk fatsoenlijkere gasinstallaties in… zo nieuw via de dealer geleverd. Dit zijn AG SGI installaties, veel beter dan de DGI installaties die bij de eerdere erin zaten. de AG SGI is al aan het lpg omschakelknopje te herkennen: Dit is een vierkant opbouw tiptoets-ding van 2 bij 2 cm. met daarop in in een witte cirkel ‘AG’. Op een DGI zit nog een echte schakelaar op, zoals bij een schemerlamp.
Duur zijn de 306 breaks niet, dus dan ben je met 1750 euro al een eindje op weg. Xsara daar geldt hetzelfde verhaal voor als wat ik net voor de 306 heb getypt, maar ze zijn wel iets minder gewild en dus bij een latere verkoop is dat wat moeilijker.

Profiel  
 
Green-Duckman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 18-12-2006

- 2CV 2cv6
- (Grand) C4 Picasso C4 picasso 1.8 16V
Gepost: 24 maart 2010 11:32 PM
  [ # 10 ]

Ok dat is duidelijk!

Ik vind het inderdaad een goed punt van de kleppen van die 1.6I en de 1.8I.
Kleppen stellen is geen probleem en kan ik ook echt wel voor hem doen, maar ik zit er niet op te wachten om elke keer de nokkenas uit te nemen en te gaan kutten met de rot stel plaatjes.
Dat heb ik in het verleden al vaak genoeg vervloekt.
Tja een peugeot zal het volgens mij zowiezo niet worden, en Xsara daar in tegen heb ik ook al aangeraden. Alleen ut blijft een feit dat je daar toch ook weer een hoop geld voor neer moet tellen en dar ZX die hij nu heeft levert dan niet veel meer op! Met het kopen van een Xsara al op gas zit je toch met of de kilometers die redelijk hoog zijn of de vraagprijs die weer aardig aan de kant is.
Tja het blijft een keuze….......................

Tis jammer dar die motor er minder geschikt voor is, want volgens zijn berekeningen zou hij het er naar ruim een jaar uit zijn. Dat bedrag 1750 euro dan he!

Mmmmmmmmmm, maar weer eens overleggen en het internet een beetje afstruinen.


Groeten Pieter

HY Pick-Up   (under construction)
2cv ‘79 Vert Bambou (verkocht…..)
C4 Picasso 1.8 16V (daily driver)

Profiel  
 
Green-Duckman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 18-12-2006

- 2CV 2cv6
- (Grand) C4 Picasso C4 picasso 1.8 16V
Gepost: 26 maart 2010 10:15 PM
  [ # 11 ]

Maar dat wordt de diesel en benzine ook, volgens mij stijgt het allemaal wel redelijk evenredig.
Toch?

HY Pick-Up   (under construction)
2cv ‘79 Vert Bambou (verkocht…..)
C4 Picasso 1.8 16V (daily driver)

Profiel  
 
David01
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 30-10-2008

- ZX 1.6i
Gepost: 26 maart 2010 11:36 PM
  [ # 12 ]

Nee, stijgt niet evenredig. Ik zag laatst een grafiekje diesel benzine lpg. Daar was duidelijk te zien dat lpg het sterkst was gestegen over pak hem beet, de laatste 2 jaar.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 maart 2010 02:26 AM
  [ # 13 ]

Eerst het gas flink promoten en vervolgens duurder maken, al die mensen die op gas zijn gaan rijden, omdat het goedkoper dan diesel is, worden nu genaaid.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 maart 2010 03:54 AM
  [ # 14 ]

LPG is idd best duurder geworden de afgelopen tijd. Je betaald nu ongeveer een 58 cent per liter. Een half jaar terug was dat nog iets van 40-42 cent. Even de lpg pompen aan de snelweg buitenbeschouwing gelaten want die vragen echt de hoofdprijs.

LPG is dus nog steeds qua prijs de laagste maar procentueel de snelste stijger, ruim 25%.

Het hangt echt een beetje af van de te maken km’s wat het voordeligste is en met welke auto je dat gaat doen. Hetadvies om een auto te zoeken waar je geen last hebt van kleppen stellen is eigelijk de beste als je toch gas wilt rijden. Om je omslag punt te berekenen moet je immers alle extra kosten meenemen. Op benzine zou je dat kleppenstellen niet hebben dus die moet je meenemen.
Daarnaast telt ook mee in welke tijd je het doet. Nu is het qua inbouwkosten gunstig. Qua brandstofprijs weer iets minder.

Ik heb een jaar geleden lpg erin laten zetten, toen betaalde je vrij veel voor inbouw omdat iedereen dat graag wilde. De 98oct ston dtoen op 1,68 tov 35 cent voor lpg…. Door de vele km’s had ik het er echter in een maand of 4-5 uit…

Tis gewoon een kwestie van rekenen… maar bovenal, wel de investering doen met de juiste motor…

Overgens, je kunt niet zeggen dat de ene brandstof goedkoper is dan de ander, het hangt echt gewoon af van je kilometers, verbruik en motortype etc, gewoon de hele mix.

Profiel  
 
Green-Duckman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 18-12-2006

- 2CV 2cv6
- (Grand) C4 Picasso C4 picasso 1.8 16V
Gepost: 27 maart 2010 08:55 AM
  [ # 15 ]

Ja das wel duidelijk! very good


We moeten gewoon is lekker gaan rekenen en als ik het zo hoor denk ik niet dat we het met deze ZX moeten gaan doen.

HY Pick-Up   (under construction)
2cv ‘79 Vert Bambou (verkocht…..)
C4 Picasso 1.8 16V (daily driver)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook