Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-10-2006
- 2CV club
- CX GTI TURBO 2
- ID/DS Dsuper 4
- SM 2.7 carb
- 2CV Club
Bedankt voor de tip van de waterpomp. De rand van het huisje waar de keerring tussen zit was inderdaad gedeeltelijk vergaan, dit moet lekkage als gevolg hebben gehad. Het huisje moet ik dus nieuw hebben.
Mbt lagers, deze heb ik vanmiddag een stukje gedemonteerd, had hier overigens geen speciaal gereedschap voor nodig. ik wilde weten of iemand de originele lagerschalen had gemonteerd zonder revisie schalen te nemen die een evt. passing kleiner maken.
Maw. als ik een set originele lagerschalen bestel is de kans groot dat dit prima past of moet er over/ondermaat in?
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je moet hoe dan ook eerst even de krukas opmeten om te weten of er in het verleden al iets aan gedaan is. Is de krukas nog conform standaard, dan kun je ook standaard maat nieuwe lagerschalen monteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-10-2006
- 2CV club
- CX GTI TURBO 2
- ID/DS Dsuper 4
- SM 2.7 carb
- 2CV Club
Scherp, hier heb ik echt niet bij stil gestaan. Er kan natuurlijk van alles gebeurd zijn in 40 jaar…...Auto heeft pas 40.000 km gelopen dus ik ging ervan uit dat er nog bijna niets aan de auto is gedaan. De originele spanner zat er ook nog in met iets inloopsporen maar hij stond nog niet op het punt om los te laten. Het oliepompasje darentegen vertoont wel een behoorlijke slijtage/vervorming van spiebanen. Hier zijn gelukkig goede oplossing voor.
Ik ga deze week wel langs een revisiebedrijf hier in de buurt. Arrows in Den Haag heeft in het verleden al wat goede dingen voor me gedaan.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ehhh.. Die 40.000 km, weet je dat héél erg zeker Want na 40.000 km een dichtgebeunde waterpomp, ingelopen spiebanen en ingelopen lagerschalen kloppen namelijk niet helemaal Wat je nu beschrijft klint gewoon als 140.000 km.
Daarbij: een originele NL-auto, 40 jaar oud waarvan ‘t kenteken al eens is zoek geweest en die al 3 eigenaren heeft gehad… Daarbij weet ik ( uit betrouwbare bron) dat van alleen al van Otterloo vrij veel met die auto op pad geweest is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de 5de versnelling daar kan je een deksel met gootje voor pakken. dat is de mod. fff bij een specialist zo’n deksel scoren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-10-2006
- 2CV club
- CX GTI TURBO 2
- ID/DS Dsuper 4
- SM 2.7 carb
- 2CV Club
Oke merci, deksel staat op de verlanglijst.
Bij inwendige lekkage van de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging op de bak, zijn deze te reviseren of moet daar, een op hoop van zegen, gebruikte op ?
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is helaas een onderdeel wat nog steeds niet gereviseerd wordt. Bogaard is er vorig jaar mee bezig geweest, maar ook hem is ‘t nog niet geluk om iemand te vinden die het wil proberen. Ik vrees dat je er op goed geluk een gebruikte op moet zetten, als je die nog ergens kan vinden. Misschien D’oro in Utrecht even proberen? Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ernst Jan schreef:Inderdaad een 123 ontsteking aanschaffen. Nu het kleppen stellen geslaagd is, ook geen geraas van kettingen e.d., ga ik de auto nu goed beetpakken. De carburateurs reinigen en afstellen. Ergens moet nog een vacuummeter zijn voor deze typen. Het zal niet meevallen.
Ik heb al wel een A4 tje met onderdelen die ik nodig heb voor de auto.Is het overigens zo dat volgas optrekken in 1 en 2 niet aan te raden is mbt aandrijfassen. De auto komt zover omhoog dat je de assen hoort rommelen.
Het remsysteem is wel minder tov de DS. In verhouding heeft de auto ook meer wagengewicht en dat merk je wel.
Morgen weer een rondje gassen!
Hij zou beter moeten remmen dan een DS! Is de remaccu nog goed? (linker voorspatbord demonteren)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-10-2006
- 2CV club
- CX GTI TURBO 2
- ID/DS Dsuper 4
- SM 2.7 carb
- 2CV Club
Dat is wel jammer. Ik heb de lektest gedaan die in het clubblad stond en zowel de stuurbekrachtigingsregelaar en de remservo hadden inwendige lekkage. de auto zakt aan de voorzijde binnen een half uur. dit vind ik een erg vervelende bijkomstigheid. Ik zal inderdaad bij d’oro kijken, hier slaag ik bijna altijd.
Mbt het remmen zal het vervangen van de servo ook wel iets doen, ik heb begrepen dat een cx servo uitkomst biedt. de motor en bak liggen voor de auto, dus de voorschermen liggen er ook al naast, dit onderdeel komt wel goed.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik neem aan dat je een REMbol bedoeld ipv een servo? Het servo is feitelijk het hele ding wat achter het rempedaal zit namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-10-2006
- 2CV club
- CX GTI TURBO 2
- ID/DS Dsuper 4
- SM 2.7 carb
- 2CV Club
Hallo,
ik ben bezig met het afstellen van de nokkenassen. Hiervoor heb ik 2 micrometers in gebruik zoals in het boek beschreven. Nu is mijn probleem hoe deze meting zo nauwkeurig mogelijk te doen. Je schiet zomaar een fractie voorbij het bdp en de klep wordt al een flink stuk verder ingedrukt. Meting niet correct…...
Met andere woorden, heeft iemand tips.
ps moer van nokkenas met loctite monteren en weer vastzetten met een beitel (wat zat dat ding vast!)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Om je TDC echt nauwkeurig te meten neem je een paar graden vóór het bdp en de zelfde paar graden erna. Die punten merk je op je tussenas oid en het midden tussen die punten is het exacte BDP.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-10-2006
- 2CV club
- CX GTI TURBO 2
- ID/DS Dsuper 4
- SM 2.7 carb
- 2CV Club
Goede tip! het bepalen van het BDP gaat al een stuk beter.
Ik merk dat het plaatsen van de micrometer op de klep ook niet helemaal meevalt.
De nokkenas zit heerlijk in de weg, 2 keer achter elkaar dezelfde meting verrichten komt niet met hetzelfde resultaat. Morgen nog maar weer kijken.
Achteraf had ik dit toch met de motor eruit moeten doen. Ik was alleen afgeschrikt door iemand die meldde dat de motor van zijn SM in elkaar was gelopen door een losgelopen moer van de nokkenas. Dit zoveel jaar na revisie. Toen dacht ik, die laten we lekker zitten….Aangezien de motor nog niet mooi loopt heb ik besloten deze afstelling toch te doen. Zeer benieuwd naar het eindresultaat.
ps hoe maken de meeste van jullie de moer vast, met of zonder loctite.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen loctite. Ik heb een speciale sleutel voor die moeren, maar dan moet je de nokkenas weer uit de motor halen. Je kan hem gewoon goed vastrammen met een niet scherpe staalbijtel. Werkt echt prima.
groet van de man die samen met je de sproeiers langs de kant van de weg heeft uitgeblazen op de presse
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-10-2006
- 2CV club
- CX GTI TURBO 2
- ID/DS Dsuper 4
- SM 2.7 carb
- 2CV Club
Juist, bedankt nog voor de assistance ! De Pressé was een mooi uitje, goede herinneringen aan en een prima vuurdoop voor de auto. Het niet netjes lopen bleef alleen helaas wel. Ik heb de auto na de presse uitgezet en ben nu pas weer in de gelegenheid om de boel weer op te pakken.
Ik doe de afstelling kant voor kant, dus de nokkenassen moeten er toch nog uit om vast te halen (lees slaan). Overigens kan ik me niet voorstellen dat de boel loskomt met de originele sleutel. Ik heb een mega tang op de moer gezet. Het enige dat ik daarmee bereikte was dat de nokkenas iets begon te torderen, hier ben ik snel mee gestopt….