Locatie buitentemperatuursensor
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 maart 2010 12:05 AM

Klopt het dat bij een serie 1 de buitentemperatuursensor in de linker buitenspiegel zit en bij een serie 2 in de rechter?
Is deze sensor eventueel over te bouwen van rechts naar links?
Ik overweeg namelijk op mijn serie 1 buitenspiegels van een serie 2 te monteren, vanwege het betere zicht aan de rechterzijde, maar wil wel graag de buitentemperatuurmeting werkend houden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 09 maart 2010 12:20 AM
  [ # 1 ]

Bij een type 2 zit de sensor inderdaad aan de rechterkant, als knobbeltje onderaan de spiegel. Bij m’n type 1 is de sensor me nooit opgevallen eigenlijk…

Je moet ‘m inderdaad wel werkend houden. Volgens mij heeft dit ook invloed op je climate control, indien aanwezig.

Citroënloos

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 09 maart 2010 12:24 AM
  [ # 2 ]

Vanaf orga 4983 in de linkerspiegel, voorheen in de voorbumpert, Serie 2 in de rechterspiegel.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 maart 2010 11:08 PM
  [ # 3 ]

Bij demontage van de linker serie 2-spiegel bleek ook in deze spiegel een sensor bijgeplaatst te zijn.
Helaas is hiervoor het zwarte kunststof afdekplaatje aan de onderzijde opgeofferd.

Wie heeft voor mij nog zo’n plaatje, voor de linkerspiegel, dus zonder het gaatje voor de sensor?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 11 maart 2010 09:42 PM
  [ # 4 ]

Weet iemand of en hoe je de buitenthermometer kunt ijken?
Volgens mijn meter hadden we deze winter ieder weekend een Elfstedentocht kunnen houden… bleh

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 11 maart 2010 10:27 PM
  [ # 5 ]

Ik denk niet dat het kan. Ik vermoed dat het gewoon een temperatuurafhankelijke weerstand is. Wat je kan proberen is de stekkerverbindingen schoon te maken. Ik kan me voorstellen dat een slecht contact ergens een verkeerde (te hoge) weerstand geeft, waardoor het te koud lijkt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 11 maart 2010 10:35 PM
  [ # 6 ]

mnja, erg veel verder kwam ik zelf idd ook niet. Zal de spiegel er wel es uitpeuteren. Opmerkelijk is dat het oude klokje (dat net vervangen is) minder afweek dan het nieuwe. Of eigenlijk andersom: de nieuw nóg meer dan de oude. Terwijl de stekker achter het dashboard (uiteraard) niet gecorrodeerd is oid.

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 maart 2010 09:40 AM
  [ # 7 ]

Dat van het wisselen van het klokje is wel vreemd ja.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 maart 2010 09:39 PM
  [ # 8 ]

De buitentemperatuursensor is inderdaad een temperatuurafhankelijke weerstand, weet alleen niet of het een PTC dan wel een NTC is.
Met andere woorden, gevoelig voor elke extra weerstand in het circuit.
Er zijn minimaal twee stekerverbindingen in dit circuit:
1. de grote ronde multisteker van de linkervoordeur (serie 1) of rechtervoordeur (serie 2).
2. een 2-polige bruine steker achter het deurpaneel.
Beide stekers zijn gevoelig voor corrosie, dus extra weerstand, dus mismeting!

Kent iemand toevallig de karakteristiek van deze sensor?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 28 maart 2010 06:36 PM
  [ # 9 ]

Ha! Zojuist es even wat gepriekt met de grande dame. De sensor was gauw gevonden (rechter spiegel serie II) hoewel demontage van het spiegelglas niet heel zinvol is. De gehele spiegel moet er even af wil je met goed fatsoen het afdekplaatje van de sensor demonteren.
Alle stekkerverbindingen waren overigens roestvrij (zoals de gehele auto…!)

Voor de breek heb ik een set spiegels van een sloper bewaard en dus (nadat ik het binnendeurpaneel gedemonteerd had) had ik de “sloop"spiegel met dito sensor al snel aangesloten. Deze gaf een aanzienlijk hogere waarde, ook na twee keer heen en terug wisselen. Vraag niet hoe het kan, gek wordt je er van!
Nog even overwogen om de gehele spiegel over te zetten, maar aangezien de draadboom anders was heb ik de sensor afgeknipt en overgesoldeerd. Vóór afmonteren van het geheel de spiegelverstelling nog even gecontroleerd. Maar toen ik zonet wegreed verstelde de spiegel omhoog ipv omlaag in z’n achteruit, en de links/rechts verstelling doet helemaal niets. Dus vanavond nog weer een klusje…. pff
Desalniettemin vond ik dat ik eerst een pilsje verdiend had.

Mocht iemand de oude sensor willen doormeten (ik voel een leermomentje komen), hij ligt nog (even) bij mij op de werkbank.

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 maart 2010 09:37 PM
  [ # 10 ]

Sander

Ik heb hier nog twee sensors liggen.
Deze geven ook geen gelijke weerstandswaarde.
Ben een serie 1 Break aan het ontmantelen, waar serie 2 spiegels op zaten.
Naast de standaard sensor in de rechter spiegel is ook in de linker spiegel een sensor geknutseld.
Ben wel benieuwd naar de waarde die jij meet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook