Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb het nog even nagezocht, in de tabel op pagina 15 van de brochure “Voertuigtechnische eisen voor personenauto’s en lichte aanhangwagens”, te vinden op de RDW-site, staat dat zowel stadslicht als dimlicht als grootlicht wit of geel mag zijn.
Nergens staat dat alle lampen dezelfde kleur moeten hebben.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Een eventueel kleurverschil is alleen zichtbaar als de auto is uitgerust met aparte armaturen voor stads- en dimlicht, zoals de XM.
Een 2CV bijvoorbeeld heeft slechts 1 armatuur, een wit stadslicht wordt dan altijd overstraald door een eventueel geel dimlicht.
Dit mag volgens mij nooit leiden tot afkeur.
Mijn stadslicht had een gelige kleur omdat hij bij een gele duplu in de buurt zijn werk deed. Dat mocht blijkbaar niet. Is wellicht weer veranderd, ‘t is potjedorie al weer bijna 20 jaar terug. Mijn eerste auto: de rest kocht een Golfje, ik ging naar de Ardeche voor een 203 uit ‘53.
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
De setjes die in dit topic zijn genoemd zijn niet meer te vinden op ebay of zo. Dus waarmee jullie ervaring hebben kan ik niet vinden. Waar moet je op letten bij het kopen van Xenon lampen voor de XM? Is het een kwestie van stekkers omzetten of moet je ook solderen/kroonsteentjes gebruiken? Hoeveel K is aan te raden voor een XM.
Ik kon hier bij de autoonderdelen boer een set krijgen van €100 maar op marktplaats staan ook wel setjes voor €50 is daar volgens jullie ook verschil in te vinden?
Ik overweeg namelijk ook om een Xenon set te monteren in de XM omdat het licht gewoon waardeloos is, maar ja dat is een open deur hier natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Marktplaats: Xenon Jan uit Zutphen schijnt wel goede setjes te hebben.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik heb twee verschillende merken in twee auto’s. Pilots zijn naar mijn ervaring de beste.
De Pilots storen niet op de radio en de levensduur van de lampjes is beduidend langer.
Goedkope shit kan je beter vermijden, je betaalt het verschil al snel door de korte levensduur.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Die “goedkope shit” doet het bij mij anders al 1,5 jaar prima. En ik ben niet de enige.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En ik ben met de derde en de vierde lamp bezig.
En een storende radio.
Ik kan aan de radio horen wanneer er een lamp op springen staat.
Dat is wel onbetaalbaar.
Wel fantastisch trouwens, al dat geblaat over een paar lampjes.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb een el cheapo set in mijn Zweedse Tank. Als ik het licht aan zet gaat de achterruit wisser één keer heen en weer je komt niet meer bij!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
MaartenH schreef:Die “goedkope shit” doet het bij mij anders al 1,5 jaar prima. En ik ben niet de enige.
Dito bij mij. Maar jij en ik rijden dan ook wel met goedkope “kwaliteit"shit: Designed in Germany.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Die korte levensduur zou wel eens kunnen samenhangen met onvoldoende stabiliteit van de voedingsspanning. Die hoort 23 KV te zijn, las ik ergens.
Weet iemand daar meer van?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
ik lees dat ook wel bij de meeste zoekresultaten. Wat mij opvalt bij mijn goedkope setje is dat het licht soms wat ‘danst’/ trilt
Ouwe mopperkont
Hoewel ik zelf al 2 keer voor die pilots heb gekozen zou ik best wel willen weten waar die kwaliteits verschillen dan specifiek door komen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat de gedachte aanwezig is dat als het ( een stuk) duurder is dan de rest het dan ook wel beter zal zijn.
Met mijn pilot sets heb ik nog nooit problemen gehad, maar gebruikers van goedkope sets hebben dat ook. Is het een geval van mazzel of pech hebben of is er daadwerkelijk is beter of slechter.
Ik denk dat je kunt stellen dat Pilots gegarandeerd kwalitatief goed zijn. En bij die goedkope sets het er maar net vanaf hangt wie ze geproduceerd heeft. Heb je een OEM-fabrikant die zowel voor A-merken als onder goedkope naam produceert, dan heb je geluk. Maar ja, daar kom je pas als je de spullen een tijdje gebruikt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ok, over goedkope setjes nog even het volgende:
Voor mijn baksteen heb ik bij deze Duitse ebaywinkel http://myworld.ebay.nl/lichtex_de/
een Bi-xenon setje gekocht. Niet eens de goedkoopste. Na één week: balastunit rechts stuk. Ik de verkoper een mailtje gestuurd, met de vraag of er iets anders kapot zou kunnen zijn. Verkoper mailt vrij bot terug dat ik dan de lampen maar eens om moet wisselen. Aldus gedaan. Geen verbetering, dus duidelijk: de balastunit is stuk. Verkoper een mailtje gestuurd met de vraag of hij een nieuwe balastunit zou willen opsturen. Nee, dat gaat niet zomaar. Eerst de kapotte unit aan hem terug sturen, dan gaat hij kijken of ie wel écht stuk is en dan “repareert” hij hem ( yeah right, chinees ding kost 15 euor nieuw en is helemaal gesealed) of stuurt hij een nieuwe unit. Lekker dan. Kan ik dus het hele spul weer loshalen, er tijdelijk weer H4 lampjes in stoppen, balast unit opsturen, 2 weken wachten, de boel weer inbouwen… zucht… De verkoper een aardige mail gestuurd of dat niet anders kan ivm tijdsverlies en extra werk plus verzendkosten…de verkoper mailt terug: “jammer dan, zonder de kapotte unit, de originele rekening én de garantiekaart doe ik niets voor je…”
Kortom: Bij Lichtex.de moet je NIET zijn als het om after-sales gaat. Ik snap best dat de verkoper een beetje zekerheid wil, maar echt klantvriendelijk is het allemaal niet. De botheid straalt er van af, kosten voor het terugsturen wil ie niet betalen, gezeik met de originele rekening ( ik koop via ebay, mail via ebay, hij kan zo zien wie ik ben en welk artikelnummer ik wanneer voor hoeveel bij HEM gekocht heb)... Ik vraag netjes om advies en of hij een oplossing heeft… maar nee hoor, een echte mof: alles volgens ZIJN regels. GOD WAT HAAT IK DAT!!
Schiet weer lekker op allemaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dst id misschien wel de reden waarom ik de meeste dingen liever face 2 face doe dan via het web. Het kan dan wel goedkoper maar jen bent daarna redelijk afhankelijk.
Die ene keer dat ik na anderhalf jaar een pilot lampje kapot zag gaan kon ik in Nijkerk nieuwe spullen halen… Daar betaal je voor met je 200 euro aanschaf maar je hebt iig een stuk minder gezeik. Dat is ook wat waard.