Hallo,
Zo lang ik mezelf kan heugen, wil ik al jarenlang eens een CX gaan bezitten / rijden.
Nu het huishoudboekje al geruime tijd op orde is, durf ik de stap wel aan
Nadat ik de afgelopen jaren al wat op de bekende “marktplaats” sites heb rondgekeken voor een CX, is de zoektocht nu de laatste maanden echt serieus geworden.
Ik ben ook al wat CX wezen bezichtigen de afgelopen maanden.
Ik zal dit topic gaan gebruiken voor informatie en hopelijk wat hulp aangaande de aanschaf van een CX.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
wat zoek je ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Ja, dat is wel handig om aan te geven.
Ik heb een voorkeur voor een serie 1 breedspoor maar daar leg ik mij niet helemaal aan vast hoor.
Qua types denk ik dan aan Pallas, Athena of een TRS.
Aangezien ik er wel zeker een 10k km per jaar mee zal rijden zal het wel een LPG variant worden en belastingvrij is dan ook wel fijn.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tussen een Pallas en een Athena/TRS zit een wéreld van verschil…
Als je belastingvrij wilt rijden op LPG zou ik voor een Athéna/Reflex of een 1986 TRS gaan, dat is goedkoper in te bouwen.
De Pallas (24 of 25 motor) is lastiger van LPG te voorzien..
‘Spirit of avant-garde’
Met een 2400 carburateur is dat toch geen probleem?
En waarom zou je geen diesel willen?
Is zeker ook goedkoop belasting vrij rijden. En zo traaaag zijn die platte diesels nu ook weer niet. Ik rijd er momenteel al bijna 8 maanden 1 vooor dagelijks vervoer en dat is prima vol te houden. Je kunt prima mee met het verkeer en met 140 cruisen is ook geen probleem.
CX GTi Turbo 2 - All Black



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mijn platte, dagelijkse diesel ging ook netjes mee in het verkeer in Nederland. Ik ben het wel met Evan eens.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij 10.000 km per jaar met een gasprijs van 0,60 en een dieselprijs van 1,10 per liter is lpg zo’n 100 euro per jaar goedkoper.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Maar dat dus eigenlijk als de auto al een installatie heeft. Anders moet je dat ook nog 20 jaar gaan verrekenen ofzo. Toch?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
20 jaar? Huh?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En een serie 1 turbo diesel kan natuurlijk ook. Die rijden heerlijk en zijn belastingvrij. Voor E 100,- verschil per jaar hoef je het niet te laten bij een CX. Dat is een druppel op een gloeiende plaat. Niet dat CX rijden zo heel erg duur is. Maar E 100,- verschil is ten opzichte van alle ander kosten te verwaarlozen. En dus, maak de keuze, serie 1 of serie 2 en bedenk wat er aan opties op moeten zitten. Kijk vervolgens naar het plaatwerk, dat er zo min mogelijk roest op zit en dan komt het allemaal goed.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Bedenk vooral dat je in een CX met LPG bijna niets meer mee kan nemen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Gewoon een platte diesel break nemen dus
En anders heb ik nog wel een TRD T1 blok in de aanbieding
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik begrijp die 20 jaar en die €100 niet, als je tenminste uitgaat van een belastingvrije leeftijd (Serie 1). Als je 1:10 rijdt op gas en 1:14(haalbaar?) op diesel is het verschil bij 10.000km: 600/785. Geen dramatisch bedragen inderdaad maar dan heb je je (damp)gas installatie er in 5 jaar uit. Tov benzine gaat het 1,5-2x zo hard. En als die gasinstallatie er al inzit ben je helemaal het heertje.
En volgens mij ga je vanzelf meer rijden. Een CX rijdt veel te lekker om stil te laten staan.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
T(h)ijs schreef:En anders heb ik nog wel een TRD T1 blok in de aanbieding
Daar weet ik wellicht nog wel een liefhebber voor…
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/198965/P270/#1190778
, maar dat geheel off topic
Tja, ik zou zeggen,kijk even met de zoekfuncties naar de voorgangers die op zoek waren naar een CX. iets met ‘zoekt’ en ‘CX’ invullen in de zoekbalk.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ik zal zeker de andere zoekdraadjes ook doornemen, zover ik dat nog niet heb gedaan.
Maar ik zal heus nog wel wat extra advies kunnen gebruiken.
Het volgende weet ik al wel;
Het zal geen break worden omdat ik een berline gewoon veel mooier vind. Ik beperk mijzelf dan inderdaad wel wat met de kofferruimte want daar blijft niet veel van over bij een lpg CX.
Dan is een diesel inderdaad weer beter. Maar goed heel vaak vervoer ik geen grote bagage.
Maar wat ik ook van plan ben om met de CX te gaan doen, is het trekken van een “redelijke” caravan.
In heuvelachtig gebied komt een “platte” diesel dan misschien toch wat te kort.
In eerste instantie beperk ik mijn zoekgebied wel tot Nederland en dan ligt een belastingvrije CX TurboD niet voor het oprapen.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE