Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als de nippel meteen is afgebroken en niet eerst een slag los is gegaan voor hij afbrak kan je er gewoon mee rijden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Hetgeen ik ook al dacht . Bedankt voor de geruststelling.
Wat zouden jullie nu doen? Nieuwe remnippel monteren (dus inclusief demonteren klauw, uitboren en nieuwe nippel) of gewoon zo laten en blijven rijden? (dus ik vraag niet wat het ideale geval is maar wat de rationele keuze is).
Voor de rest… mijn blokjes achteraan waren erg raar afgesleten. Ik had namelijk aan beide remmen een ‘ribbel’. Is dat normaal? En kan dat het (heel hoog) piepen veroorzaken…
En ik vermoed dat ik het probleem met de remmen gevonden heb.
Als ik mijn linker-voorklauw over en weer duw dan voel ik écht opeens een ‘KLIK’ waar ik over moet.
Dus mijn vraag, is dit normaal en mijn 2de vraag, hoe los ik dat op?
Koe maar bij de horens gevat en mijn remklauw gedemonteerd. Volgens de Haynes maar het kan wel véél slimmer hoor (lees: minder bouten loshalen).
Zullen eens zien of we dat ding proper gemaakt krijgen. Moet een remklauw trouwens gesmeerd worden met een speciaal soort vet?
Zo, remklauw is proper. Heb de pistons (is dat de goeie naam?) even wat opgepolierd. Ze gaan precies vlotter nu maar het kan maar een idee zijn uiteraard.
Wat nog gedaan? V-riem vervangen Is ook geen werk (net als de dynamo-riem vervangen). In elk geval weer een hoop bijgeleerd
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
BunnY schreef:Zullen eens zien of we dat ding proper gemaakt krijgen. Moet een remklauw trouwens gesmeerd worden met een speciaal soort vet?
Remblokken terug monteren met kopervet,dan gaat het de volgende keer ook weer makkelijk uit elkaar.
Met z’n vieren in je Eendje.
Wat moet je aan die remblokken dan smeren eigenlijk?
En helpt het om die pistons eerst in te smeren met kopervet ook?
(op het lijstje voor de onderdelenboer zet ik in elk geval: kopervet en remmenreiniger )
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Een beetje kopervet aan de achterkant van de remblokken smeren en op de borgingen,dit voorkomt corroderen en dus vastzitten.
Om kopervet te smeren op de pistons lijkt mij overbodig,de zuigers gaan zo strak terug in de remklauw dat het vet er zo af zal zijn.
De zuigers kun je als het ware indraaien,gewoon met een schroevendraaier o.i.d. tegen de nokjes duwen,draai ze een paar keer in- en uit om ze weer gangbaar te maken.
Met z’n vieren in je Eendje.
Als je de plunjers er toch uit hebt kan je de quadring ( vierkante O ring) er even uithalen
en de groef eens goed uitmesten , ring ook goed schoonmaken en de boel er weer in.
Ik smeer in met LHM.
Er zijn grotere problemen nu… halverwege naar mijn kot/kamers de wegenwacht moeten bellen. V-riem hing opeens los. Vrees dus dat die bout afgebroken is.
Pff… maar morgen meer, nu eerst slapen :S
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
U bedoelt de V-riem voor het aandrijven van de hydrauliekpomp of de multiriem voor de dynamo?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Wel, 1 van de bouten waarmee je de Vriem (die van de pomp dus) aanspant is afgebroken.
Conclusie was dus dat ik daar op de parking aan de autosnelweg stond zonder druk (en bijhorende functies ). Takeldienst gebeld en gelukkig thuis de auto nog in de garage gekregen gisterenavond (was wel confronterend… 2 keer op 7 dagen de wegenwacht moeten bellen :S )
Maar nu het probleem… als die bout afgebroken is, is het spansysteem van de Vriem te demonteren? Want als ik wil uitboren moet ik er wel met een boormachine aankunnen en het is daar al zo nauw.
Of moet voor het uitboren de motor eruit? Neen toch? (gisterenavond in bed kwamen al de gruwelijkste ideeën naar boven ... ).
Voor de rest nog even opmerken, dat spansysteem van de Vriem en de bereikbaarheid van de bouten trekt in elk geval OP NIETS !!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De bout bij het kantelpunt is afgebroken neem ik aan? Steekt er nog iets uit of zit er nog een deel echt ín het motorblok? Ik rijd nog maar 2 jaar BX, maar ik ben het nog nooit tegengekomen dat zo’n bout afbreekt.. Het is daar overigens allemaal perfect bereikbaar, alleen niet als er een bout afbreekt!
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Volgens mij moet je het geheel kunnen demonteren zonder de motor eerst te verwijderen, Pieter.
Vraag is wel hoe je die bout hebt laten breken…?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je kan dat spansysteem sowieso verwijderen met de motor er nog in. Haal anders de dynamo even weg, dan kan je er wat beter bij.