1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Stroeve gaskabel
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27947

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 maart 2010 12:08 PM

Ik vind mijn gaskabel wat stroef. Als ik (met motor uit) goed voel hoe het pedaal naar beneden gaat voel ik wat haperingen.

Is er iets aan de gaskabel te doen?
Kan je dat op 1 of andere manier smeren? Als de kabel wat lichter gaat zou ook mooi meegenomen zijn.

Het is nu ook weer niet zo erg om de kabel te vervangen, maar het zijn natuurlijk de kleine dingetjes die soms een groot verschil kunnen maken Wink

Profiel  

Jelte Feenstra
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312

- CX 25 GTi
Gepost: 28 maart 2010 02:29 PM
  [ # 1 ]

Hmmm. De ene moderator suggereert een mede-forumlid één topic voor zijn wagen te maken en daarin alles tav die wagen aan de orde te stellen en de andere begint voor een probleem een nieuw topic. Is er een gemeenschappelijk standpunt/richtlijn uit te destilleren? Jelte.

Profiel  

Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5231

Gepost: 28 maart 2010 03:02 PM
  [ # 2 ]

think   idea   Laughing  Laughing  Laughing

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  

Gepost: 28 maart 2010 03:48 PM
  [ # 3 ]

Als de topictitel voldoende duidelijkheid geeft over een afzonderlijk probleem, lijkt het me niet nodig om voor elke auto één topic te maken en daar dan steeds een nieuw probleem over die auto aan de orde te stellen.
Sterker nog, dit maakt het terugvinden van een antwoord op een “oud” probleem lastig omdat de topictitel bij die auto dan steeds verandert!

Maar goed, ik ben geen moderator….  Wink

Overigens: een gaskabel kun je wel afstellen. Meestal met een borgklemmetje ergens bij je kleppendeksel. Lastig om vanaf hier te voorspellen of dit je probleem ook oplost.
Heb hier nu even geen vergelijkbare CX staan om het even te checken.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 28 maart 2010 07:26 PM
  [ # 4 ]

Even de gaskabel eruit halen en ophangen zodat je hem kan laten vollopen met iets van vet o.i.d.

Kan soms een hoop schelen. Wink

Profiel  

samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 573

Gepost: 28 maart 2010 08:50 PM
  [ # 5 ]

Als je het effect hebt dat bij het intrappen van het gaspedaal het eerst zwaar gaat en dat ie dan over een dood punt schiet en daarna weer gewoon soepel loopt dan is zeer waarschijnlijk de afstelling van de overbrenging van de kabel via het stangetje naar de carburateur niet in orde. Je kan de lente van het stangetje met de kogelkopjes langer en korter maken en daarmee de stand van het kabelschijfje wijzigen.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 29 maart 2010 07:20 PM
  [ # 6 ]

Ik maak zeker niet voor elk puntje een nieuw topic aan, zie het topic van mijn CX. Dit is deel 2, het vorige deel zat op 40 pagina’s. Totaal 60 dus Wink

Zoals gezegt voor sommige punten maak ik even een nieuw topic aan, ook met de gedachte dat andere gebruikers hetzelfde willen en daar dan ook vragen over gaan stellen. Als dat allemaal in het topic over mijn eigen CX wordt gedaan dan wordt het erg onoverzichtelijk.

Goed weer even ontopic Wink

Ik heb natuurlijk een injectie blok, dus met de carbafstelling heb ik niets te maken.
Ik vermoed dat er bij een injectie helemaal niets af te stellen valt?

Net even gekeken hoe de gaskabel precies zit. Even een oude foto opgevist.

De gaskabel loopt onder de inlaat door (onder het Turbo logo). Op de foto zie je de kabel niet zitten.
De gasklep zit links bij het zwarte kastje, alleen dan zit de kabel aan de achterkant.

Echt weer zoiets waar je niet lekker bij kan Wink

Ik zie wel een stukje kabel zitten, dit gaat de mantel in als je gas geeft. Zou het kunnen helpen om dit een beetje schoon te maken en wat olie op te doen?

Profiel  

samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 573

Gepost: 30 maart 2010 12:20 AM
  [ # 7 ]

Oeps ja tuurlijk. Ik ben zo gewend aan die zo ontzettend eenvoudige en betrouwbare carburateur in mijn 22….

Kan je de kabel loskrijgen van klep? Of kan je de klep direct bedienen? Dan kan je in iededer geval proberen te voelen of het de kabel of de klep is die zwaar gaat. Handig om voordat je echt gaat schroeven te weten .....toch?

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  

Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 619

- C5 X Hypnos
Gepost: 30 maart 2010 12:40 AM
  [ # 8 ]

Zou het niet eventueel ook kunnen liggen aan je gasklep die wat vervuild is waardoor het wat stroef gaat?

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 837

- CX GTI turbo 2
Gepost: 30 maart 2010 12:51 AM
  [ # 9 ]

ik heb volgens mij aan de gasklep en de gaskabel van mijn gtit2 in het verleden al eens een topic gewijd. Probleem met de constructie is dat het scharnier van de gasklep (pen-gat) behoorlijk aan slijtage onderhevig is. Het gat wordt ovaal en hierdoor verandert de hoek waarover de gasklep scharniert. Dit leidt er weer toe dat de gaskabel langs de mantel schuurt en langzaam doorgezaagd wordt. Met een behoorlijk risico dat de gasklep een keer blijft hangen (lekker link) of stroef wordt. Ik zou dus maar eens naar de slijtage van dit scharnier kijken. Een oplossing is lastiger (want het is geen lagertje wat je kan vervangen).
Overigens pleit ik sterk voor afzonderlijke topics voor afzonderlijke problemen: een topic van 40 pagina’s over 1 auto maakt het alleen maar lastig om zaken terug te vinden. En dat is voor mij de enige functie van dit forum: een naslag werk om elkaar te helpen. En veel ge-o-h maakt dit alleen maar lastiger (maar dat is mijn mening natuurlijk en iedereen is vrij om te zeggen wat ie wil)

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3907

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 30 maart 2010 12:57 AM
  [ # 10 ]

zit daar direct voor (of thv) die gasklep niet een draaipunt om de kabel te geleiden, waar wat speling in kon ontstaan, zodat ie niet meer lekker loopt…. ? de details weet ik zo even niet meer. zit aan de onderkant van het inlaatbrug, dus lekker makkelijk te inspecteren…....
is eerder wat over geschreven alhier op ‘t forum.

of nieuwe kabel proberen.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 837

- CX GTI turbo 2
Gepost: 30 maart 2010 01:09 PM
  [ # 11 ]

dat is inderdaad wat ik bedoel (het is dus niet de gasklep zelf). Het mechanisme is vrij gemakkelijk te demonteren en te inspecteren. Als de slijtage ver gevorderd is zal een nieuwe kabel niet helpen en ook weer snel doorslijten.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 30 maart 2010 07:13 PM
  [ # 12 ]

Ja, klopt er zit een soort draai schijf, die ongeveer zo’n kwart tot halve slag maakt. Deze worden aan de andere kant teruggetrokken door een veer.

Ik begrijp dat dit er dus redelijk makkelijk af te halen is? Ik zal nog eens een blik werpen als ik daar in de buurt ben.

Profiel  

daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1064

Gepost: 30 maart 2010 10:58 PM
  [ # 13 ]

Ik de mijnes een jaar geleden moeten vervangen,bleek dat bij mij de kabel ter hoogte van gasklep/draaischijf begon te rafelen,de vleeshaken die ontstonden aan de kabel bleven hangen achter die draaischijf.

Wel een beetje lastig om bij te komen,je moet met je ene hand de gasklep openzetten,en met een beetje gefriemel kan je met je andere hand de kabel uit die draaischijf lichten.

Heb nog een los inlaatspruitstuk met gasklep liggen wil wel eens weten waar de kabel dan doorslijt bij overmatige slijtage ga morgen dat ding eens bekijken

Profiel  

harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 667

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 31 maart 2010 12:37 AM
  [ # 14 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik maak zeker niet voor elk puntje een nieuw topic aan, zie het topic van mijn CX. Dit is deel 2, het vorige deel zat op 40 pagina’s. Totaal 60 dus Wink

Zoals gezegt voor sommige punten maak ik even een nieuw topic aan, ook met de gedachte dat andere gebruikers hetzelfde willen en daar dan ook vragen over gaan stellen. Als dat allemaal in het topic over mijn eigen CX wordt gedaan dan wordt het erg onoverzichtelijk.

Goed weer even ontopic Wink

Ik heb natuurlijk een injectie blok, dus met de carbafstelling heb ik niets te maken.
Ik vermoed dat er bij een injectie helemaal niets af te stellen valt?

Net even gekeken hoe de gaskabel precies zit. Even een oude foto opgevist.

De gaskabel loopt onder de inlaat door (onder het Turbo logo). Op de foto zie je de kabel niet zitten.
De gasklep zit links bij het zwarte kastje, alleen dan zit de kabel aan de achterkant.

Echt weer zoiets waar je niet lekker bij kan Wink

Ik zie wel een stukje kabel zitten, dit gaat de mantel in als je gas geeft. Zou het kunnen helpen om dit een beetje schoon te maken en wat olie op te doen?

Als je gasklep uitgelubberd is wat heel goed kan, bij mij was het ook uitgelubberd( oude busje uitboren en een busje van brons doorsnede 8 mm inpersen )  maar functioneerde wel soepel v.w.b de gaskabel kijk de binnenkabel na deze is van gevlochten staal als deze rafelig is doe jezelf dan een
plezier en vervang deze, een haperende of vastzittende kabel is ******.

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3907

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 04 april 2010 03:06 PM
  [ # 15 ]

al aan toekomen ..... iets verder .... ??

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook