Hallo allemaal,
Even het volgende, zal het beknopt proberen te houden. Momenteel is mijn vriendin en haar broer met onze dame (25i GTI,M25-668) onderweg naar zuid-Frankrijk. Tot de helft van de reis verliep alles goed, totdat ik gisterochtend gebeld werd, helaas problemen met de auto.
Met horten en stoten, ondertussen zwarte pluimen kuchend, reed alleen nog in hogere toeren was de situatie. Van de tolweg af en ANWB gebeld, de eerste garagist wilde er niets mee te maken hebben en zij zelfs dat een cx leuk is voor rondjes om het dorp. Wij weten wel beter!! De auto zou naar een andere gebracht worden die er vandaag naar zouden kijken.
Nu is ze al op leeftijd en heeft inmiddels 3 ton gereden, maar op is ze beslist niet. Oké al sinds ze in ons bezit is danst de nokkenaspoelie nogal wat (wat verder geen probleem is) en het kapje van de luchtmassa meter ontbreekt.
Het oordeel van de garage (dat waar ik al bang voor was) Nokkenaspoelie krom en daardoor wordt de dynamo niet opgeladen en is de accu leeg/stuk. Onzin natuurlijk, vaak starten, telkens afslaan resulteert in lege accu. O ja, accu en dynamo vorig jaar vervangen.
Hij heeft de auto uiteindelijk (niks aan gedaan) toch redelijk aan de praat gekregen (erg schommelende stationair en inhouden), maar naar mijn idee komt dat doordat ze afgekoeld was en dit wijst volgens mij op een sensor.
De ANWB belde dat de auto weer opgehaald kon worden. Dus op dit moment proberen ze de plaats van bestemming te bereiken. Ik vlieg woensdagavond naar Nice en voeg me dan bij de rest (familievakantie, gezellig!)
Ik heb ondertussen een lijst met mogelijke boosdoeners van het probleem namelijk, BDP sensor, vacuumsensor, bobines, ontstekingscomputer, luchtmassameter, lambdasensor, ECU, brandstofdrukregelaar. Twijfel over de smoorklepsensor/gaskleppositiesensor de werking hiervan is mij ook niet helemaal duidelijk. Kan iemand mij die uitleggen?
Mijn vraag: zou iemand mij heel misschien aan genoemde onderdelen kunnen helpen (kopen/huren enz..), zeg maar een CX GTI 25i survivalpakket. Ik heb er veel voor over om dit mee te nemen en het daar te proberen uit te wisselen en hopelijk te repareren.
Aangezien ik vele jaren poets/polijst ervaring heb bied ik sowieso aan diegene die me zou kunnen helpen een gratis teflon behandeling. Dat wil zeggen, polijsten twee componenten behandeling, oftewel vele jaren mooi lakwerk.
Alvast bedankt, groet Job
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Niet zo fijn als zo iets ver van huis gebeurt. Vooral als je er zelf niet bij bent…
Lambdasensor? Is het een GTI met een kat?
Ik zou zeggen, neem even contact op met een Citroen specialist, van der Laan, Hydraulique, Citroville, d’Oro, etc.
Ik heb wel een bdp sensor en een ontstekingscomputer liggen, maar dat is dan maar een klein deel van je boodschappenlijstje.
Succes!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zwarte rook i.c.m. alleen op hoge toeren willen blijven lopen doet mij aan een (veel)teveel aan brandstof-krijgen denken.
(immers hoge toeren = gasklep vol open = zoveel lucht krijgen dat het nog enigszins brandt)..
Je meldt zelf al dat het deksel van de luchtmassameter niet aanwezig is, dus gaat mijn donkerbruine vermoeden naar een falende LMM uit..
Zoals al gemeld: bel de echte kenners even.
Succes man, en laat je vakantie niet vergallemiezen!
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou inderdaad zeker een LLM meenemen maar vooral ook de slang tussen het inlaatspruitstuk en de LMM. Daarbij kan het ook verstandig zijn om een benzinedruk-regelaar mee te nemen. Wat betreft de kromme nokkenaspouly: de dynamo word aangedreven vanaf de waterpomppouly, niet vanaf de nokkenaspouly. Als de snaren vanaf de nokkenaspouly zouden doorslippen zou dat betekenen dat ook de waterpomp niet aangedreven word en dan zou de motor erg snel heetlopen. Is dat ook het geval dan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Waar zitten ze nu, zo ongeveer? Is het gelukt Nice te bereiken?


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Garage Hydraulique adverteert op hun website zelfs met het soort overlevingspakketten waar je om vraagt. Ik zou even contact opnemen met Leo of Sjors.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
garagestmarien schreef:Waar zitten ze nu, zo ongeveer? Is het gelukt Nice te bereiken?
Een kleine omweg langs GSM was ook een mogelijkheid geweest…!
graddus schreef:Garage Hydraulique adverteert op hun website zelfs met het soort overlevingspakketten waar je om vraagt. Ik zou even contact opnemen met Leo of Sjors.
Klopt, dat pakket heb ik ook in de auto liggen. Maar dat bestaat uit bdp sensor, relais en computer. Een LMM zit hier niet in, maar die zullen ze vast wel hebben liggen.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
par eXeMple! schreef:Niet zo fijn als zo iets ver van huis gebeurt. Vooral als je er zelf niet bij bent…
Lambdasensor? Is het een GTI met een kat?
Ik zou zeggen, neem even contact op met een Citroen specialist, van der Laan, Hydraulique, Citroville, d’Oro, etc.
Ik heb wel een bdp sensor en een ontstekingscomputer liggen, maar dat is dan maar een klein deel van je boodschappenlijstje.Succes!
hij schreef al dat dit een M25/668 is. dat is dus idd een 2,5 GTi met kat.
zorg eerst dat je ergens terecht kan voor een LMM, MET KAPJE !!
daar vragen voor de overige delen die je noemde, waarbij ik eerst een BDP sensor zou scoren!! waarom ligt die niet standaard in je hadschoenen vakje ??!! dat kan ik iedereen aanraden.
en zit er bij de GTi er overigens 1 of 2 ? ik weet niet meer welk model er 2 had.
verder makkelijke check is valse lucht langs inlaatleidingen/aansluitingen.
ik had bij een 2400i een scheur in de harmonica. dicht getapet en weer verder. alles goed inspecteren, evt los maken om goed te kunnen zien. dus tape mee.
ik heb wel een bobineset liggen, maar als de auto nu weer rijdt, weet ik niet of dat het is.
zeker niet zomaar laten klussen aan een nokkenaspoelie ! daardoor staat ze niet zomaar stil.
check gewoon even je laadstroom als ze draait. zal vast niks mis mee zijn.
(wel je accu even goed op niveau brengen).
als je terug bent kan je alsnog kijken naar die nokkenaspoelie als onderdeel van regulier onderhoud.
en (van te voren) checken of daar een (CX) dedicated garage is ergens om alles af te stellen voor als je met een luchtmassa meter aan de slag gaat (of kan je dat zelf uit de losse pols ?? )
suc6 !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
cx25gtit2 schreef:verder makkelijke check is valse lucht langs inlaatleidingen/aansluitingen.
Heb ik kort geleden ook gehad en dat was het eerste waaraan ik dacht in verband met alleen willen lopen met hoge toeren. Alle slangen aanduwen en proberen. Dat heeft de ANWB bij mij ook gedaan en klaar was het. Heeeeeeeel veel succes.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Heel erg bedankt iedereen!
Allereerst voor jullie snelle reacties en de getoonde betrokkenheid. Vandaag kreeg ik een mailtje van Leontien van garage Hydraulique dat ze me wel aan de nodige onderdelen kan helpen. Het is echt fantastisch wat een service daar gegeven wordt!!! Ik woon in Groningen en ondanks dat dit mijn eerste keer contact was en ‘slechts’ telefonisch met garage Hydraulique ligt heel mijn onderdelen lijst en meer daar klaar om meegenomen te worden.
Kortom, stap nu in de auto (zeer betrouwbare C15!) om de onderdelen op te halen, daar rij ik op deze manier graag 500 kilometer voor.
Op de terugweg vanuit Frankrijk mag ik de onderdelen die ik niet gebruikt heb weer inleveren. Ongelofelijk! Waar kom je deze hulp tegenwoordig nog tegen…
Inmiddels ben ik dus een stuk gerustgesteld, dat de terugreis soepel en zwevend zal verlopen.
Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte.
Groeten Job


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mooi!!!!
Hydraulique verdient een stipnotering bij ‘hulptroepen’
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
par eXeMple! schreef:
Oeh! Dat vinnik wel een cool pakje Peter!!
Lekker “strak” ook hahaha!
En Job, ik hoop dat je wat kunt met die doos spullen, maar dat zal ongetwijfeld! We hebben er zoveel mogelijk relevante zaken ingestopt, dan kun je alle kanten op. Ik weet zeker dat je haar weer goed aan de praat krijgt [wie maakt er eens een sleutel- of monteurs-smiley??]
Het zal misschien zelfs een kleinigheidje zijn. Laat die Fransen maar eens zien wat de Nederlandersch met hun automobiele erfgoed kunnen aanvangen!!
Hmm, nu ik dit schrijf, bedenk ik mij dat je nu al in Raamsdonksveer bent, alwaar Sjors je nog vast wel een paar nuttige tips en ervaringsverhalen uit de grote oude doos zal gaan geven (hoop dus niet dat je haast hebt hahahaha!!)
Blij dat we tot zover alvast konden helpen!
@ Allen: bedankt voor jullie support en complimenten!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
par eXeMple! schreef:Klopt, dat pakket heb ik ook in de auto liggen. Maar dat bestaat uit bdp sensor, relais en computer. Een LMM zit hier niet in, maar die zullen ze vast wel hebben liggen.
bdp sensor heb ik ook in de CX liggen.
Maar wat voor relais en computer zitten er in het pakket dan?