XM portiersloten
Ducantoni
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM 2.0 Ambiance
Gepost: 30 maart 2010 07:30 PM

Ik heb het forum al wat doorgesnuffeld, maar nergens vind ik antwoord op de vraag hoe je het slot van een XM kunt demonteren. Daarmee bedoel ik niet het verwijderen uit het portier, maar het openmaken van het slot zelf.
Is dit mogelijk, want ik zie nergens schroeven o.i.d. zitten?
Het is de bedoeling het slot weer gangbaar te maken, want nu is het niet eens mogelijk om de sleutel er in rond te draaien.

Wie weet raad?

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 30 maart 2010 09:39 PM
  [ # 1 ]

Ik heb op een blauwe maandag een XM gehad waar ik ook de sloten niet meer kon bedienen…. Een nieuwe sleutel heeft toen wonderen gedaan. Tevens heb ik wel wat smeersel (ik geloof wd40) in het slot gespoten.

Misschien kan je er wat mee, ik had toen ogenschijnlijk nog de originele sleutel en die was al wel zo’n 15 jaar oud!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 maart 2010 10:59 PM
  [ # 2 ]

Ik zou proberen WD40 erin te spuiten en als het weer gangbaar is een beetje vet houden. Maar waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 30 maart 2010 11:31 PM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
Ducantoni
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM 2.0 Ambiance
Gepost: 31 maart 2010 12:09 AM
  [ # 4 ]

Dank Lucas, ik denk dat ik daar wel mee uit de voeten kan, zodra ik resultaat heb, laat ik het weten.
Door het gebruik van de AB door de vorige 2 eigenaren is het rechter slot gewoon vastgekoekt, het zou me niet verbazen dat het in de bijna 20 jaar dat deze dame rondrijdt niet of nauwelijks gebruikt is..

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 31 maart 2010 12:21 AM
  [ # 5 ]

Nog iets, het plastic kapje over het slot wil nog wel eens beschadigd raken bij demontage omdat het sowieso goed vast zit en het plastic bovendien wat bros is geworden door ouderdom. Je kunt het kapje nog los bestellen bij de dealer voor ongeveer 3,5 euro. Het onderdeelnummer is 95653094ZL . Ik heb met de beschreven methode al heel wat sloten behandeld en het werkt altijd. Kritisch punt is dat je het geheel echt heel goed schoon maakt voor je de boel weer opnieuw invet.

Profiel  
 
Ducantoni
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM 2.0 Ambiance
Gepost: 31 maart 2010 12:38 AM
  [ # 6 ]

Ik heb nog een blik garage vet in de schuur staan, waarvan ik hoop dat die voor dit soort zaken geschikt is. die heb ik nl. ooit eens aangeschaft om de stuurstangen van mijn Volvo 66 (mijn andere liefde) in te smeren.
De enige twijfel die ik daarbij heb is of het de juiste viscositeit heeft..

Profiel  
 
Ducantoni
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM 2.0 Ambiance
Gepost: 31 maart 2010 07:09 PM
  [ # 7 ]

Goed, één dag en een hoop gepruts verder ben ik er in geslaagd het slot gangbaar en werkend te krijgen.
Het is wel even een gehannes, want in eerste instantie kon ik de ‘little rolled dowel pin’ niet vinden, dit bleek uiteindelijk een kleine spie te zijn die niet direct opviel..
Ik heb alles behandeld met WD 40 en dat werkt prima.
Opvallend is overigens dat mijn slot op één punt afwijkt van de foto’s in de instructiefile, nl. bij foto 7 is een U-vormig beugeltje zichtbaar, dat is bij mij een veertje.
Die heb ik nu weggelaten, want anders functioneerde het slot nog niet naar behoren..
Later deze wek zal ik de bestuurderskant onder handen nemen en daarna nog het kofferbakslot.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 31 maart 2010 09:36 PM
  [ # 8 ]

Het belangrijkste is dat je de sloten echt goed schoon krijgt en alle witte/grauwe corrosiedeeltjes eruit haalt. Om alles weer netjes gangbaar te houden kun je ook volstaan met zuurvrije vaseline in dit geval om de corrosie buiten het slot te houden. Af en toe later je sloten smeren met slotspray of WD40 is dan voldoende.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Ducantoni
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM 2.0 Ambiance
Gepost: 31 maart 2010 11:52 PM
  [ # 9 ]

wek moet uiteraard week zijn, die moet dat zijn om mezelf maar even te corrigeren..

Wat betreft die grauwe aanslag, dat heb ik overal weggeschrobd en rijkelijk ingespoten met WD 40, dat heeft ook een waterafstotende eigenschap.
Ik heb er vertrouwen in dat het de komende jaren goed blijft!

Profiel  
 
Ducantoni
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM 2.0 Ambiance
Gepost: 04 april 2010 01:32 AM
  [ # 10 ]

Goed, het volgende probleem heeft zich aangediend; de inbusschroef die het deurslot op zijn plaats houdt in het portier is niet al te fris meer. Anders gezegd, deze valt niet met een inbus los te draaien er zit nl. geen profiel meer aan de binnenzijde..
Uitboren lijkt me niet de beste methode, dus derhalve de vraag: heeft iemand daar ene passende oplossing voor?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 04 april 2010 03:13 AM
  [ # 11 ]

iets dergelijks heb ik wel eens aan het handje gehad. Aangezien dit boutje bedoeld is voor inbus heeft het alleen aan de zijkant een metalen rand en dat maakt het wat eenvoudiger.

Neem een platbek schroeven draaier die net zo breed is als de schroef tot op de grens van het metaal aan de buitenkant. slijp dat ding vervolgens flink scherp op een slijpsteen.
Geslepen schroevendraaier vervolgens met vaste hand op de middenlijn zetten en met een hamer er een flinke klap op geven, wel met belijd, maar het is niet je moeder Smile

Op die manier krijg je grip en kun je met een beetje geluk de boel er zo uitdraaien. Lukt het niet dan heb je nog een kans door de andere middenlijn te pakken. Lukt dat ook niet dan kun je altijd nog gaan uitboren maar die geslepen schroevendraaier beschadigt iig niet je schroefdraad aan de binnenkant. Een risico dat je met uitboren wel hebt.

eventueel, maar ik weet niet of dat voldoende grip en houvast geeft… Inbus erin tikken nadat je het inbus gat gevuld hebt met superloctite. Met een beetje mazzel heb je na het uitharden net voldoen grip. Hier kun je ook een torq inbus voor nemen. Die hebben wat meer punten die je erin kunt tikken, zeker als je net ff een maatje te groot neemt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook