Hoi, ik zou de klem lekker laten zitten, als je hem erafhaald krijg je hem niet meer dicht.
Zo te zien lekt hij niet zo hard, peil in de gaten houden en maandag nieuwe slang monteren.
Groeten Rene.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Laat maar even zitten zo ja. En zsm een nieuwe slang erop.
Heb je nu de radiateur gebruikt die je hier hebt opgehaald?
reneesther schreef:Zo te zien lekt hij niet zo hard, peil in de gaten houden en maandag nieuwe slang monteren.
Groeten Rene.
zo’n 300 ml water voor een ritje van 15 km… op de bak lag groene zooi waarvan ik eerst dacht dat het LHM was maar bij het aftappen bleken ze er in frankrijk groene kvs ingedaan te hebben.
dan misschien gewoon mijn eerste gedachte volgen gaffatape eromheen (tegen doorscheuren), extra klemmetje (om de boel bij elkaar te houden) en maandag heel hard nieuwe slang gaan zoeken. De slang kon ik namelijk niet terugvinden in hbase.
Iemand trouwens een idee waar je deze slang wel vandaan kan halen?
Hilko16TZI schreef:Laat maar even zitten zo ja. En zsm een nieuwe slang erop.
Heb je nu de radiateur gebruikt die je hier hebt opgehaald?
Yep, alleen nog niet gevuld met kvs vanwege de slang. Had heb wel al even laten vollopen met heet kraanwater en er kwam geen water uitzetten.
KVS gevuld, deels ontlucht en straaltje kvs
om kvs slang van motor naar kachel heb ik wat gaffa-tape met een ty-wrap gedaan in de hoop het ergste tegen te houden.
Daarna kvs circuit bijgevuld, bij het dichtdraaien van de ontluchtschroef op de radiator ontdekte ik dat het schroefdraad weg was. Aangezien de ontluchtschroef toch nog weerstand bood (ik kon hem er niet direct uittrekken), heb ik er wat gaffa-tape overheen gedaan om iig te zorgen dat hij er niet uit werd geperst door de druk in het systeem.
Na deze tweede noodreparatie de motor aangezet en laten draaien. Vrij snel (voordat de radiator warm kon worden) kreeg ik een melding kvs niveau te laag. Bijgevuld, opnieuw gestart en toen de kachel warm begon te worden deze dichtgedraaid om de radiator warm te laten worden. Toen het systeem een beetje op temperatuur begon te komen zag ik dat wanneer de motor redelijk in zijn toeren ging draaien er een straaltje kvs uit de aansluiting van de motor naar de kachel kwam. video (7s)
Helaas heeft hebben noodreparaties aan de slang en radiator niet gewerkt en moet ik de auto maar laten staan tot ik een nieuwe radiator heb en ook maar gelijk een nieuwe slang.
Wie weet waar ik de slang van de motor naar de kachel radiator kan krijgen. Kan ik dit bij de automaterialen zaak krijgen (kan geen slang in h-base vinden) of zit ik vast aan de dealer of specialist?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik zou kijken of je geen universele slang kunt plaatsen, scheeld je een hoop geld! demonteer de oude slang, en kijk of je in een redelijk rechte lijn of desnoods met een bocht gelegd een slang kunt plaatsen.
Zo pak je gewoon een slang van de rol
ps de radiateur van een 1.6 is hetzelfde
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:ik zou kijken of je geen universele slang kunt plaatsen, scheeld je een hoop geld! demonteer de oude slang, en kijk of je in een redelijk rechte lijn of desnoods met een bocht gelegd een slang kunt plaatsen.
Dat zou idd wel schelen, maar in hoeverre kan je een standaard slang buigen. Deze slang loopt namelijk van rechtsvoor de motor naar linksachter tussen allerlei delen door.
En kan iemand mij dan de dikte maat vertellen? Slang erafhalen kan ook maar moet op straat klussen dus als iemand toevallig de maten weet hoor ik ze graag.
We rijden al weer een tijdje, wilde een heel erg blij berichtje plaatsen alleen toen was het forum plat .
Onderhand heb ik al weer aardig wat kilometertjes plezier gehad van bij BX en heeft ze me overal trouw mee naar toe genomen. Zelfs uitlenen aan mijn inmiddels ex-vriendin is goed gegaan. Alhoewel ze (auto) wel haar ongenoegen heeft geuit door een kvs slangetje te laten scheuren op de snelweg, ANWB erbij en weer opgelost. Werd alleen wel midden in de nacht in Zuid-Korea gebeld dat er een probleemje met de auto was…
Echter sta ik momenteel voor een soort van dilemma, het ziet er naar uit dat ik misschien binnenkort aan een diesel moet. Ik heb vanavond de ANWB moeten bellen omdat mijn startmotor bleef hangen, eerst even met collega’s er naar gekeken maar we konden hem niet vinden (hamer wel in de kofferbak). Nu zijn er wat meer kleine probleempjes:
- roest boven de voorruit (twee jaar geleden hersteld keert weer terug)
- roestplek in de dorpel? van de linker passagiers kant
- klein hydraulisch lek minder dan halve liter per maand bij dagelijks gebruik
- vervelende piep in (middel)lange flauwe bochten naar links
Maar nu zijn er wel al een hele hoop dingen aan gedaan, deels in mijn eigen tijd en ja dan gaat er toch een beetje van ‘jou’ in de auto zitten. Om jullie een idee te geven (ik weet niet of ik alles nog exact weet):
- remblokken voor (02-2010)
- rechterdeur gelast (11-2009)
- kvs slangen vervangen (alle behalve T-stuk) (08-2009)
- raamgeleider vervangen (06-2009)
- rotor + verdeelkap + kabels + bougies vv (06-2009)
- distributieriem 176.000 km +/- (07-2009)
- ADAL’s (09-2008)
- linkerdeur gelast (08-2008)
- uitlaat ophanging bij kofferbak gelast (07-2008)
verder is zolang ik de auto heb netjes jaarlijks de motorolie en bakolie gewisseld en heb ik in de zomer van 2008 de hydraulische olie vervangen.
Het dilemma waar ik voor sta, is wanneer ik van auto moet veranderen doe ik de auto naar de sloop en strijk ik met pijn in mijn hart de Haagse slooppremie van €1000 op, of ga ik hem toch nog opknappen en evt als tweede auto houden of verkopen. Het opknappen zit denk ik toch nog wel wat werk aan niet direct in heel veel geld maar vooral in uren. Terwijl als ik hem oprij en wegbreng naar de sloop (snif) ik er nog zo’n 1000 euro voor krijg, wat ik toch wel een hoop geld vind en evt goed kan gebruiken om de volgende auto te financieren.
Een tweede vraag aan de bx-diesel rijders is hoe betrouwbaar is zo’n beestje. De mogelijkheid bestaat dat ik zo’n 30.000+ km per jaar woon-werk zou kunnen gaan rijden, dan komen daar nog zakelijke km bij en de privé kilometers. Ik gok dat de 40.000 per jaar wel gehaald zou kunnen worden. Zijn dit getallen die een bx na zoveel jaar nog aankan of is het beter om naar een nieuwere, uiteraard dan wel citroen, te kijken?
Groet Michel
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Wat de problemen betreft:
Ik heb ook een LHM lekkage. Kan ie heel oud mee worden. Ik doe er niks aan, op die manier ben je ook altijd verzekerd van verse LHM.
Roest in dorpel? Wat kettingvet op spuiten en het roest niet verder. Niet te moeilijk over nadenken.
Roest boven voorruit: er zijn zat roestomvormers op de markt die je er op of in kan smeren.
Piep in bocht… heb ik ook. Ik heb ook een versleten voorwiellager. Wie weet 1+1=2?
BX diesels, vooral de ongeblazen versies, zijn motorisch ontzettend betrouwbaar. Echter, als je 40K wil rijden per jaar zul je heel sterk in je schoenen moeten staan en dat geldt niet alleen voor een oude franse auto. Waar heb je geld voor, kun je veel zelf, hoeveel tijd heb je? Ik heb veel tijd en doe alles zelf, ben een goed uitgeruste hobbyist en heb een hoop onderdelen reserve. Ik heb vertrouwen in mijn auto echter 40K rijden in mijn geval… dan zou ik gaan voor een KUCH Xsara.
Je KAN een BX diesel van die leeftijd prima betrouwbaar krijgen maar dat kost knaken. Trek 2K of 3K uit en vervang alles wat kan slijten of versleten is en je bent goed voor een 100K, schat ik zo. Voor de rest moet je niet te moeilijk kijken als het gaat om roestbescherming: alles wat begint te roesten gewoon een kwak vet tegenaan kwakken of spuiten, dan heb je daar absoluut geen last meer van.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een goed onderhouden BX diesel kan jouw kilometers makkelijk maken. Zoals elke andere, goed onderhouden, auto. Notice me saying “goed onderhouden” twice
Je huidige BX wegdoen is ergens zonde, gezien de moeite die je erin gestoken hebt. Maar 1000 euro premie is niet mis en dat krijg je niet voor je auto als je die verkoopt. Moeilijk dus…
Gas in de 1400 geen optie?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik zou gaan voor een BX diesel ipv een oude 1400 op gas. Laten we wel wezen, oude, simpele diesels zijn nu eenmaal een stuk betrouwbaarder en minder gezeik dan die relatief kwetsbare gassystemen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Updatje in eerste nieuwe post:
- rotor + verdeelkap + kabels + bougies vv (06-2009)
De roest in dorpel, is een gat van ongeveer 1-2 cm welke onder het rubber kruipt. Is sinds de afgelopen winter heel snel verergerd. Foto’s komen in de komende dagen.
Wat is een goed onderhouden diesel?
Is dit een ‘goed’ onderhouden diesel?
http://auto.marktplaats.nl/citroen/333278503-citroen-bx-1-9-dsl-tzd-1992-wit.html
En welk onderhoud kan ik verwachten aan een diesel anders of meer dan aan mijn 14i van nu.
Het verhaal bij die ad. klinkt aardig.
Maar die auto is ouder dan wat je nu rijdt, dus geen slooppremie.
Qua belasting ga je omhoog van € 300,00 naar € 884,00, maar bij 40Kkm verdien je dat terug.
Het kenteken gecheckt bij RDW :
BX 19 TZD
Datum eerste toelating 08-04-1992
Vervaldatum APK 28-01-2006
Datum aanvang tenaamstelling 20-08-2007
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
WE187 schreef:
Maar die auto is ouder dan wat je nu rijdt, dus geen slooppremie.
De Haagse slooppremie (gem. Den Haag) eist niet dat je een nieuwere auto koopt…
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Over de dieselmotoren van BX-en hoef je je in principe geen zorgen te maken. Beetje voorzichtig warmrijden komt de levensduur wel ten goede, en verder vooral op tijd verse olie enz. maar dat is niet anders dan anders. Ik heb zelf twee 19D’s van dichtbij meegemaakt. De ene had een lekke koppakking @ 430K, mogelijk (mede) doordat die níet rustig warmgedraaid werd. Voor zover ik weet heeft iemand dat trouwens gefixt en rijdt deze auto nu nog gewoon rond. De andere heeft ‘t tot 386K geschopt en loopt nu nóg als een zonnetje - ik hoorde laatst dat deze machine na een slaapje van een dik halfjaar net zo makkelijk meteen startte
Wel zijn de inspuitpompen een klein beetje kwetsbaar. Dieselafsluiters willen wel eens moeilijk doen (dan start-ie niet, of, ook leuk, stópt-ie niet) en ze lekken wel eens bij de gashevel (m.n. Bosch). Gloeibougies wisselen is ook net even niet helemaal makkelijk. Die van de eerste cilinder kun je niet lekker bij. Maar verder zijn ‘t berefijne en best behoorlijk eenvoudige machines.
Het punt is dan ook veel meer of de rést van zo’n diesel-BX er netjes bij staat. Vind er maar eens een met minder dan 350K achter de kiezen! Dan gaan de KM’s meestal toch wel tellen… Niet voor het blok per sé, maar zeker wél voor de rest van de auto. Maar goed, dat wist je al
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!