hallo allemaal
ik ben nieuw op dit forum. sinds een half jaar tevreden eigenaar van een citroen zx uit ‘92. gekocht als goedkoop tweede autootje. weinig bijzonders, maar toch een trouwe en makkelijke auto.
ik heb even 2 kleine vragen.
ik kan het grote licht niet vinden. ik gebruik het bijna nooit, dus had er geen problemen mee. maar het is toch irritant. hij is niet kapot, want ik kan er wel mee ‘seinen’ (even aan en uit), maar ik het werkelijk geen idee hoe ik hem vast moet zetten. ben bang dat als ik te hard druk, ik iets kapot maak. ra ra waar zit-ie?
de toeter werkt soms wel, soms niet, soms half (mager geluid). hoe kan dit komen? ook hier maak ik geen probleem van…. ik toeter bijna nooit, en bij de apk fixen ze het wel weer. maar toch benieuwd.
groet,
wim
Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 1.8i 16v
groot licht
als je kan seinen moet je iets door drukken tot je klik hoort…
doet hij dat niet, dan handel vervangen…
voordeel, dan doet je toeter het vermoedelijk ook weer
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
kijk eens aan! die twee dingen hebben dus met elkaar te maken. eigenlijk heel logisch natuurlijk, maar ik had er niet aan gedacht…. bedankt!
ik heb er niet echt last van, dus ik laat het voorlopig maar eventjes. ik zal kijken of ik hem nu misschien op groot licht krijg. ik weet nu in elk geval hoe dat moet. en als het niet lukt is het ook geen probleem. mocht blijken dat het bij de apk veranderd moet worden, dan wordt het dan gerepareerd.
hou er rekening mee dat om je groot licht aan te zetten wel eerst je dimlicht moet aanzetten dan kun je het groot licht kan aanzetten dmv de hendel naar je toe te trekken tot je de klink hoord.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Geen groot licht lijkt mij toch wel een echte handicap, zeker als je wel is over onverlichte wegen rijd. Ik zou het niet kunnen missen.
bedankt allemaal!
het is inmiddels gelukt met het grote licht (natuurlijk is het gelukt, zou ik bijna zeggen). het is een simpele handeling en het lukte meteen de eerste keer nadat ik las hoe het moet. ik heb gek genoeg nooit auto’s gereden waarin het mechanisme op deze manier werkt. misschien is hier een verschil tussen japanse auto’s en europese?
ik kan trouwens vrij makkelijk zonder groot licht. meestal rij ik binnen de bebouwde kom, of op grote verbindingswegen en snelwegen. het is maar heel af en toe dat ik het groot licht echt zou missen. 1 keer in al de tijd dat ik mijn zx heb.
het toeterprobleem lijkt ook grotendeels voorbij. ik heb het idee dat er misschien een zekering of verbinding niet helemaal goed aansloot, waardoor het af en toe haperde. vooralsnog lijkt dit probleem weg, of in elk geval veel minder duidelijk aanwezig. zou dit vanzelf kunnen zijn gegaan, door gebruik?
Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 1.8i 16v
Ja, het kan zijn dat er corrosie IN de toeter zit en door het gebruik is het tril plaatje weer los geraakt
Heb dat zelf eens ondervonden in een oude mini welke zo’n 10 jaar opgeslagen had gestaan…..
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia