hallo,
de xantia van mijn vriendin gaat vrijdag apk gekeurd worden.
dus even een snelle voorinspectie gedaan, alles ok behalve:
bruine koelvloeistof en de bovenkant van het motorblok net onder de kop rechts voor is nat.
geen koelvloeistof in de olie en ook (nog) geen waterverbruik of witte rook.
ik ben toch wel een beetje bang voor de koppakking.
wie weet raad?
alvast bedankt
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Met rechtsvoor bedoel je bijrijderskant? Dan kan het ook een lekke nokkenaskeerring zijn. Kleppendekselpakking gaat ook wel eens lekken bij de broodtrommel motoren. Bruine koelvloeistof kan ook gewoon oude koelvloeistof zijn. Zonder de symptomen(water in olie of witte rook(geen nieuwe paus))zou ik niet uit gaan van een lekke koppakking.
inderdaad de bijrijderskant. dat natte is geen olie maar water. de koelvloeistof was een half jaar gelden nog niet bruin.
maar wel bedankt
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
De 16V is toch geen broodtrommel?
uh wat bedoelen jullie met een broodtrommel?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
nee, dat is compleet anders. er zit een kap op waar bougie doppen aan zitten. volgens mij zit de bobine ook in de kap verwerkt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Precies, je hebt dus geen broodtrommel.
Het kan ook zo een nieuw type koelvloeistof zijn (van total?), is rood, maar als je het in het vat giet dan lijkt het bruin, vooral als het vat zwart is. Dep eens wat vloeistof op met een papieren zakdoek ofzo, als het dan nog steeds bruin is, dan is er wat aan de hand.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Rene schreef:De 16V is toch geen broodtrommel?
Sorry ben wat dislectisch, ik dacht dat er 8v stond gisteravond nu zie ik idd ook 16v staan. Maakt verder niet uit. Nu kan ik me niet voorstellen dat als er olie in het koelsysteem komt terwijl alles warm is dat de vloeistof bruin wordt. Ik dacht dat je dan soort van mayo aanslag hebt. Dit zit dan ook onder je olievuldop. Bovendien als de olie dan in de kvs komt gebeurt dit andersom ook. en je zegt geen water bij je olie te hebben. Als hij alleen kvs lekt bij de kop naar buiten toe is dit ook geen reden tot bruin worden. Op afstand moeilijk te bepalen.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als er geen meetbaar koelvloeistof verlies is, zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Door roest aan de cylinderbussen en diverse kanalen wordt koelvloeistof ook bruin, zeker als bij verversen niet (goed) wordt doorgespoeld.
Borrelt de koelvloeistof bij lopende motor in het expansievat?
Heb je mayanaise aan de olievuldop?
Koelvloeistof-verbruik?
3x nee = koppakking okee
‘Spirit of avant-garde’
nou, in elk geval weer een jaar apk gekregen.
en ik heb bedacht dat ik maar eens begin met nieuwe koelvloeistof.
dan zien we wel wat er gebeurt.
als er meer nieuws is meldt ik het wel.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Smart move…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991