Hilko16TZI schreef:Volgens mij moet je het geheel kunnen demonteren zonder de motor eerst te verwijderen, Pieter.
Vraag is wel hoe je die bout hebt laten breken…?
Als ik dat zou weten dan was hij niet afgebroken. Ik heb gewoon met een ratel dat ding even los gemaakt zodat ik de riem wat kon aanspannen (gierde bij bepaalde toerentallen). Zet mijn ratel er op en trek, opeens vliegt die ratel er af (wat ook resulteerde in bloedende klauwen).
Heb niet het gevoel of idee dat ik iets verkeerd gedaan heb (en de ratel stond écht in de goede stand ).
@Vermond: dat is in elk geval goed nieuws Maar is sowieso pas voor dit weekend.
Ow, nog een praktisch iets: welke maat bout is dat? Kan ik zorgen dat ik al wat boutjes heb liggen.
Ok, ik ben begonnen.
Begon met het loshalen van de dynamo… 5 secondjes werk, behalve bij de mijne. Hadden ze vlak naast de dynamo een plaatje gelast waar de verdamper enzo aanhangen. Conclusie? Moest ik ergens een slijpschijf gaan lenen zodat ik die bout in stukjes van een cm kon slijpen (uiteraard moest eerst de halve dynamo uit elkaar voor ik uberhaupt aan de bout raakte).
Nu ligt de dynamo er naast, het spansysteem ook. De bout die afgebroken is dat is die van het stellen (dus niet de scharnierbout). Nu heb ik de indruk dat die bout IN de HDpomp zit, klopt dit?
Of anders geformuleerd: moet de HDpomp er uit of niet? En moet ik hiervoor voorzorgen nemen?
En tips over het uitboren van een bout is ook welkom Want wil wel mijn schroefdraad niet beschadigen.
Alvast bedankt
(eerst eten en hopelijk heb ik na het eten bevestiging zodat ik het laatste ding kan demonteren )
Zo, heb dan maar even mijn logisch verstand laten spreken.
De halve motor is gedemonteerd maar het uit te boren onderdeel ligt nu op de eettafel. Papa neemt het morgen mee naar het werk om te horen wat ze daar kunnen betekenen.
Een hoop gepruts in elk geval (dynamo moest los, spandingen, HDpomp -met zeer vervelende bouten- enzovoort). Het was in elk geval weer leerrijk maar niet iets om alle dagen te doen ::) .
En de Haynes betekent op zo’n momenten niet veel hoor.
Ben echt wel trots dat het me gelukt is. Het monteren is uiteraard een ander paar mouwen ::) .
het spanrolletje zit eigenlijk onderaan vastgezet (M10) en bovenaan (is maar een paar cm hoger) zit ie weer met een M10 in een gleuf zodat ie daar kan draaien rondom de onderste bout. zo span je de hd pomp.
de bovenste bout van die spanrol is dan weer het vast punt van het spanmechanisme van de alternator.
nu zit de hd pomp niet vast met 1 van die bouten, die zit langs de andere kant vastgevezen.
mogelijks kan ze blijven zitten maar ik vrees dat demonteren makkelijker gaat worden. ik zal het eens bekijken op het blok dat hier ligt en ik laat je iets weten.
simpelste zal zijn om het blok te laten zakken tot je met een boor er deftig aankan, den met een boor 5 of 6 gewoon in de bout beginnen boren en hopen dat ie grip krijgt en eruitdraait. die bout kan gewoon achteruit eruit, je moet em dus eigenlijk gewoon verderdraaien en niet noodzakelijk vooruit.
maar of daarvoor de hd pomp niet in de weg zit ben ik niet helemaal zeker.
indien de hd pomp daarvoor in de weg zit, zelfde systeem maar eens de bout draait, linkse tap erin en hem eruitdraaien.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Het ligt er allemaal al uit. En alles dat te maken heeft met het ‘verplaatsen’ van het blok daar ben ik doodsbang van… dus daar zou ik nog niet aan durven beginnen.
Gewoon, na het uitboren nog een dag reserveren voor het inbouwen en dan hopen dat het allemaal nog werkt ::)
Edit: nu dat de pomp er toch naast ligt, kan ik iets doen om die vanbinnen wat proper te maken?
eens doorspuiten met een bus remmenreiniger kan nooit kwaad hé.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Zou iemand even onder de kap van zijn BX kunnen kijken welke volgorde juist is voor de montage van de spanner van de dynamo en de HDpomp?
Volgens de Haynes zit het stukje waarmee je de Vriem spant tegen het blok en DAN pas dat van de dynamo maar volgens mij moet het andersom.
Dus even kijken of een foto nemen en ik kan vanavond nog met de BX naar Gent in plaats van met de trein
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6816.jpg)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Kan je hier wat mee? Als ik die foto’s zie heeft de Haynes het juist.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Inderdaad…. Maar nu weet ik het zeker Bedankt
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6816.jpg)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Succes!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Het is gisteren niet meer voor elkaar gekomen.
Als ik een geschikte bout had gehad voor de dynamo dan had het misschien nog net gelukt gisteren. Ben extreem veel tijd kwijt geraakt met de spanning ‘goed’ te monteren. Zat niet meer helemaal goed en daardoor waren mijn notities weinig waard (en is een plekje waar ik met mijn ratel niet bij kan).
Omdat ik het dan liever op mijn gemakje doe heb ik de garage maar toe gedaan en met de trein gegaan. Haast en spoed is toch maar zelden goed
Net berichtje gekregen van thuis… Bompa/Opa gaat zijn auto weg doen omdat hij er toch niet meer in kan rijden.
Net even hier overlegd en thuis overlegd en besloten dat ik de BX toch maar ga inruilen voor Bompa zijn autootje. Dat ding doet het tenminste al 15 jaar goed en betrouwbaar terwijl ik bij de mijne gewoon problemen ga blijven hebben. Op deze manier kan ik tenminste rijden én scheelt het me een pak in belasting + keuringskosten.
Mjah, het was fijn maar op een bepaald moment moet je het gezond verstand toch laten winnen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
belasting en keuringskosten?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Bompa’s autootje (Ford Fiesta van 92 ofzo) is maar een 1100’tje (is nog niet de helft qua rijtax) en raakt steevast van de 1e keer door de keuring. Terwijl ik bij de mijne weet dat ik meerdere keren kan terugkomen én dat ik er dan nog een hoop aan ga moeten doen + uitbesteden.
Heb er veel van bijgeleerd, wat misschien nog wel pas komt, maar het is gewoon niet meer praktisch en haalbaar… Mijn ambitie is niet om elk weekend onder de auto te liggen, en de druppel die eigenlijk de emmer liet overlopen? Het feit dat 1) mijn handen niet meer proper raken 2) mijn handen gewoon overal pijn doen en de lappen er af hangen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
verstandige keus!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!