Een griptang of klemtang kan werken, maar nog beter werkt een moordenaar of pijpentang. Dit is een tang met haaks staande kop welke als je aan de benen trekt zichzelf vast zet in het materiaal. Deze zg moordenaars zijn er in vrij klein tot enorm, voor de grotere maten gasbuis van wel drie innch of meer.
Ik heb een kleintje van het merk Bahco met zeer harde getande bekken en daar krijg je gegarandeerd alles mee los. Ik kan geen afbeelding vinden, maar hij is ongeveer zoals het plaatje hier beneden, maar dan met twee benen zodat je hem kunt vastknijpen. Als je niet te ver woont mag je hem lenen.
Edit: Jantje was me te vlug af.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik woon in Breda. Heb hem gelukkig al een tijd niet meer nodig gehad.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Deze tang werkt ook super, de “nutbuster” van Channellock, een soort submerk van midlock:
Te leen in de regio 020 PB
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Pieter Bas schreef:Gisterenavond dezelfde ellende als Mr. Smith: kop eraf en één bout afgebroken. Eén aan de uitlaatkant natuurlijk. De andere 3 gingen net los maar deze jongen had geen zin en brak…..
Heb ik ook gehad. Er stond nog en stompje van ca 1mm.
Ik heb het opgelost door een klein bankschroefje als grip te gebruiken. Dat gaat meer gecontroleerd dan met een tang en de gripkracht is ook veel groter. Van tevoren wel een paar keer de restanten van de bout laten schrikken (heetstoken/afkoelen)
Het is maar een suggestie. Ik had er succes mee.
zie ook:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/175586/
Wat je nog kan doen als niets schijnt te helpen is een gat er in boren en daar een torx dop in rammen.
Zo’n Midlock setje om een gat te boren en er daarna een pen in te slaan heb ik bij voorbaat al gekocht voor als het met een tang niet lukt. Een moerenmoordenaar heb ik zelf (niet aan gedacht). Daar ga ik het eerst maar eens mee proberen. De komende dagen spuit ik
het stompje in met kruipolie en af en toe een paar klappen. Eerst maar goed ‘losweken’. Ik heb geen haast want de cilinderkop heb ik vandaag bij Hijnekamp gebracht voor revisie. En het deksel van de V-bak gaat morgen naar Martens. Voordat dit klaar is hoop ik de bout eruit te hebben.
Wat raden jullie aan: nieuwe kopbouten of de ‘oude’ gebruiken?
Bedankt voor het meedenken, allemaal. Ik houd jullie op de hoogte.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PB, heb je een brander? Zo ja, maak die afgebroken bout dan effe lekker heet voor je er aan gaat draien. het helpt echt. Zie de link van Marten.
Nieuwe bouten? Als je ze kunt krijgen is dat mooi. Maar, meestal zijn de lange bouten nog prima te gebruiken. De korte moet je even goed bekijken. Zien ze er écht brak uit dan kun je ze beter vervangen. Ook goede gebruikte bouten kun je gebruiken trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik zou idd liever de oude gebruiken of oude gebruikte nemen; dan hoef je bij de kwaliteit geen vraagtekens te plaatsen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nieuw origineel is prima spul hoor. Tot 2 jaar geleden waren die nog gewoon bij de dealer te bestellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Volgens mij heeft Citroworld ze. Weet alleen niet welke kwaliteit
dit is. De lange zij nog prima maar de korte aan de uitlaatkant
zijn al wat roestig, en 1 gebroken
Rijden als een Godin in Nederland.
Sorry voor het wachten heren,hierbij heb ik een beetje tijd gevonden om weer wat te posten.
Vorig weekend met bang hart begonnen met voorboren. Eerst naar 11mm, erna naar 11.50mm.
Verder durfde ik niet te boren ( specs zeggen voorboren tot 12.80mm ).
Daarna weer met bang hart, met 2 tappensets M14x1.5mm getapt voor een draadbus van Keensert.
Draadbus kun je ankeren, maar heb verder nog loctite gebruikt voor schroefborging.
Resultaat is bevredigend :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk mr smith!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Thanks Waterman!
Ik wil iedereen die zoiets voor heeft, moed inspreken. Het is allemaal best te doen, en dit dankzij jullie inbreng.
Want ik ben maar een kantoorventje die toch met jullie hulp, het tot hiertoe best heeft kunnen redden!!!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Niet zo bescheiden, je bent een vakman, goegedaan jochie!
Dus met een M14 is het prima te doen, daar hebben anderen ook wat aan.
[quote author=“Han S” Dus met een M14 is het prima te doen, daar hebben anderen ook wat aan.
Yep,absoluut. Voor het boren, had ik nog een wandikte van 7mm en heb het gat 1mm opgeboord, oftewel nog een wanddikte van een een klein 6.5mm. Dus M14 is zeker doenbaar. Misschien had ik wel minder geluk indien het de schroefdraad tussen de bussen was.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige