Als jij een andere bandenmaat monteert verander je ook je onderstel.
Ja maar hier in BE wijk je best ook niet teveel af van wat de
fabrikant voorschrijft (laadvermogen,snelheidsindex,...)
of je kan terecht gewezen worden in de keuringscentra.
Zie: http://www.sbat.be/html/banden.htm
Een schokdemper die niet 100% is (==> comfort/uitgeboorde bollen?)vliegt hier ook tegen de lamp. Bij m’n pa zijn Renault R4-tje moesten
we zelfs wat gewicht discreet in de koffer gooien om *nieuw* geplaatste
schokdempers er bij de keuring door te krijgen
-
Frenchie schreef:Hey moderator,
kan dit draadje afgesloten worden pleazzzze.
Dit loopt de spuigaten uit !!!
Waarom, ik vind dit onderwerp Citroen-waardig.
Chyparse gebeld en gevraagd hoe dat zit met comfortbollen voor de C5. Het blijkt dat er sinds kort imitatie veerbollen speciaal voor de C5 op de markt zijn welke zij verkopen incl montage voor € 75,00 per stuk. Chyparse past zelf GEEN veerbollen aan voor de C5 maar kopen ze gewoon in. Ik weet niet van welk bedrijf. Het blijkt dat er onder de C5 met H3+ vering type C 544FP onder geschroefd zijn. Bij montage van de comfortbollen gebruiken ze type FH aan de voorzijde en RH aan de achterzijde. Alleen de 4 veerbollen zelf worden dan vervangen. Druk en bypass specificaties wisten zij zelf ook niet. Zoals ik verwacht had waren ze verder niet zo mededeelzaam. Ik had het idee dat het veiligheidsverhaal van Oldenhage (de plastic schotels met scherpe randen en gelaste nippels, zie verder terug in dit draadje) hen onbekend voorkwam. Ze stonden mij overigens zeer klantvriendelijk te woord en ik had het idee dat ze alle tijd voor mij namen.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Als je je auto verlaagd verander je ook je onderstel.
Tuurlijk, maar het verlagen van je auto door middel van het afzagen van je schroefveren is dan ook niet toegestaan…...
Ik stel vast dat iedereen in dit forum de voorkeur blijft geven aan het absoluut theoretische, aan het “jamaar geëmmer” zonder te weten wat het exacte resultaat van eventuele interventies inhoudt, etc.
Intussen heb ik mijn veerbollen laten vervangen en ik rij nu in een pracht van een vliegend tapijt met behoud van wegligging, zonder zwalpen, zonder stuiteren en al dat soortement vooroordelen.
Ga rustig zo door jongens, ik heb intussen de beste Citroën die ik sinds 1969 gehad heb (en dat zijn er héééééél wat).
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Intussen heb ik mijn veerbollen laten vervangen en ik rij nu in een pracht van een vliegend tapijt met behoud van wegligging, zonder zwalpen, zonder stuiteren en al dat soortement vooroordelen.
Hey Frenchie,
Ik kan me herinneren dat de oorspronkelijke vraag van dit topic was, of iemand ervaring heeft met comfortbollen.
Mag ik uit je reactie opmaken dat je comfortbollen hebt laten monteren?
Het bevalt je schijnbaar goed. Wil je ook delen met ons wat de kosten voor je waren? En heb je nu meer of minder last van zijwindgevoeligheid?
Ik denk dat jij het bevrijdende antwoord op de slepende kwestie kan geven
Groet,
Gert
ik denk dat hij orginele bollen heb gekocht
citroenc2 schreef:ik denk dat hij orginele bollen heb gekocht
Nah, dan zullen we het topic idd maar af moeten sluiten met de conclusie dat niemand van ons nog comfortbollen heeft.
En natuurlijk afwachten tot iemand zich wellicht in een nieuw topic meld met de mededeling dat hij/zij ze heeft laten plaatsen en wat de ervaringen zijn….........................................
Tochhhhhhh???
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
De fabrikant van deze comfort veerbollen (uit Belgie) heeft ook te maken met een zogenaamde produkt aansprakelijkheid. Ik mag aannnemen dat het produkt goed is en aan alle Europeese eisen voldoet.
Over wat ik eerder heb geschreven, de veiligheid in de veerbol, vraag ik me af of dat er in zit.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Oldenhage, heb je ook een tekening of prentje van deze nieuwe bollen met high-tech snufjes?
Kan de druk in de bol nog wel normaal gemeten worden (met synthetische olie dan natuurlijk) en zo ja wie kan dat ?
De bollen kunnen dus niet bijgevuld worden. Zijn ze dan zodanig verbeterd dat de “lek"dan veel minder is dan met het oude LHM systeem (nieuw membraan?)? of past dit alleen binnen de omzetuitbreidingsplannen van Citroen?
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ja ik heb een tekening, geef me maar je e-mail adres. Ik had je al een PB gestuurd, maar ik weet niet of die is aangekomen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
M&M schreef:René van Maren schreef:is ook geen probleem hoor die proefrit….meende nog een waardebon voor een proefrit in C5 van Menno te hebben…
Prima
Proefrit net achter de rug…( De C5 van M&M )
Nou, eerste indruk van buitenaf…Prachtige wagen! mooie staat.
Jammer dat ze zo hard veren anders wil ik er wel eentje over een paar jaar..
Vanavond was het zover….Ik mocht van Menno even stuiteren….
Even onwennig zit ik in de auto…krijg de gordel niet in het gaatje…..oh, daar…
Geen koppeling? o ja, automaat.. Drive gevonden en karren maar de straat in…..
Bij de eerste drempel durfde ik er niet zo hard overheen te gaan omdat ik verwachte dat ik dan een klap kreeg (2 klappen..één van Menno, en één van de C5)
Drempel op…..en wat voel ik nou???? he?? hij was toch spijkerhard???
NIET…de wagen veert als een echte Citroën!!
Niks hard, heerlijk zacht en zweverig!
Tjonge..dat is ff wat anders zeg….schakelen doet hij naadloos, remmen en sturen is ook zoals je verwacht van “ons” merk…
Om dus op de vering terug te komen, mijn opgeboorde bollen veren verder door en de wagen deint veel meer….Maar de C5 zakt heerlijk in, en veert echt supercomfortabel terug!!!!
Nee, ik ben wel een beetje verliefd op de C5…...
oh, bijna vergeten….er was maar één nadeel….
Menno wou hem niet ruilen met mijn xantia..
M&M schreef:
Geen comfort bollen voor mijn C5 , ben er content mee zoals deze veert !
Groet,
Menno.
Oke, ik ben om, GEEN comfortbollen, maar door Oldenhage gewoon mn bollen laten vervangen (of eerst de druk laten meten)
Hophop naar Nieuw vennep….
En zwevend weer terug…..........
Ik was er eindelijk uit, breng me nou niet WEER aan het twijfelen.