Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Ik hoor al geruime tijd getik in de motor. Naar mijn idee zit het rechts in de achterste rij van de V6 motor. Het lijkt eerder boven dan onder in de motor te zitten. Als de motor warm is wordt het minder of verdwijnt soms.
Ik heb verder geen foutmeldingen en de motor trekt verder goed. Over een paar weken gaan we met volle auto naar Italie en dan wil ik toch wel graag weten wat dit te betekenen heeft.
Iemand een idee?
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan heel goed een hydraulische klepstoter zijn met kuren. Ik zou er toch even een garagist die bekend is met deze motoren naar laten luisteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vaker gehoord.
Wat voor olie zit erin?
Is het weg als je een dot gas geeft?
ik ken mensen die het hebben opgelost door over te stappen op 5W30.
Ha, heb dit zelfde aan de hand gehad, en nog wel een beetje.. Bij mij uitte het zich wel duidelijk in wat vermogensverlies bij extreme koude. Vooral op wintersport met -10 kwam t erg goed tot zn recht..
Tik in de achterste cilinderbank, vooral bij koude motor hoorbaar. Tik komt bovenuit de motor.
Dit is inderdaad een klepstoter, of zelfs meerdere.
De C5 V6 heeft officieel maar om de 30k een beurt nodig. Dis erg lang volgens mijn garagist. De meeste specialisten waar ik kwam kennen het probleem: vervuiling. Zo rond de 100.000 a 120.000 steekt het de kop op. De beurten zijn gewoon te ver uit elkaar! Ik heb zelf het probleem ontdekt toen ik nog garantie had: koppen open en 24 nieuwe hydraulische klepstoters geplaatst…
Als het je eigen portemonnee is, raadt men dit echter af. Vraag bij je garage eens bij een motorspoeling van Forte. Hiermee wordt het vuil uit je motor gespoeld. De spoeling houdt een paar oliewissels met toevoeging in, om alle rotzooi er uit te werken.
Daarna heb ik erg lang met de 5w40 olie rondgereden. Dit bleek met extreme koude echter nog te dik. De c5 PH2 heeft een ander voorschrift; 0w30
Dit heeft mijn garagist er nu ingegooid en de motor is zijn tikken kwijt. Loopt ook veel mooier en trekt een stuk beter door.
Daarbij doe ik iedere 10.000 km een oliewissel met nieuw filter… Het kost wat meer, maar ik wil die vervuiling koste wat kost voorkomen.
Wat ik zo hoorde van oa citroen specialist Citonda in Delfgauw is het namelijk een c5 v6 kwaaltje…
Een andere mogelijkheid die ik heb gehoord is dat de nokkenasverstelling is overleden. De c5 v6 heeft namelijk variabele nokkenassen. Dit zou je echter moeten merken in inhouden en vermogensverlies… Lijkt me bij jou geen sprake van!
Marco
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb geen idee wat voor een olie er in zit. Nieuwe klepstoters lijkt me een dure grap en aangezien ik het zelf moet betalen zal ik er eerst eens 0W30 in laten gooien. Bij een probleem met de nokkenasverstelling zou het motormanagement ook moeten mekkeren lijkt me en bij mij is het vermogen prima.
Bij hoger toerental blijft hij tikken welliswaar veel sneller. Pas bij goed warme motor houdt het op hoewel ik het dan een enkele keer ook wel hoor.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Hmm, dat had ik ook in het begin.. Vaak zijn het ook verstoppingen in oliekanaaltjes elders.
Klepstoters vervangen betekent ook de distributie vervangen. Ik heb de rekening gezien van de garage hier die naar de verkopende partij ging, dat was iets van 1800 of 1900 euro. Idd geen pretje als het een eigen auto is..
Ik zou niet zomaar de olie doen. Om te voorkomen dat de klepstoters definitief overlijden, gebruik even dit spul:
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Motor/Motor+Flush.html
Dit doet iedere citroen specialist die ik heb gehoord en ook de dealer hier om de hoek doet dit sinds kort naar volle tevredenheid.
Een aantal puntjes die hier van toepassing zijn:
- Reinigt en smeert de motor inwendig.
- Reinigt hydraulische klepstoters en systemen voor verstelling van de nokkenastiming.
Ik denk dat als je deze puntjes aanpakt, dat het dan wel weer goed komt!! Ik raadt je wel echt aan om eerst die motorflush te gebruiken, want het tikken komt door reeds aanwezige vervuiling. Die zul je er eerst uit moeten krijgen!!
Marco
Ik heb een soortgelijk probleem jaren geleden gehad met onze Subaru. En inderdaad wel de Flush eerst doen. Kost je 2 keer extra olieverversen en 1 extra filter. Ik heb gespoeld met een goedkopere olie.
Maar daarna was zelfs de garage verbaast, want die wilden een komplete koprevisie doen.
Ze hebben zelfs(op hun kosten) opnieuw een compressiemeting gedaan na de uitgebreide oliewissel. Die was toen zeer goed ipv prut voor de spoeling.
Dus voor een 130 euro totaal, een 2000 euro gespaard.
johan
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Frequenter olie-verversen is wel noodzakelijk, 30d is te lang. Mijn V6 kwam ook bij de door Marco genoemde specialist vandaan en in de onderhoudspapieren kwam ik ook een Forte-behandeling tegen. Maar die werd tegelijkertijd met een vervanging van een katalysator gedaan en later bleek er dus op 1 cilinder de rubber klepseals te lekken. In mijn geval was het wel een oorzaak-gevolg gevalletje.
Rij nu met gewone 5W40 vol synthetische olie en vervang de olie elke 10d km.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
5W40 is ook te dun heb ik gemerkt.. Ik heb er nu 0W30 in en daar loopt ze veel beter op!
En idd, ook hier iedere 10d km een oliewissel..
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
0W30 is toch veel dunner dan 5W40?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Sorry, te dik
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Wat adviseren jullie nou voor een V6 0W30 of 5W40 of 5W30. Moet het dan synthetisch of half synthetisch zijn.
Is olie verversen trouwens zelf te doen of moet je op een brug of boven een put staan?
Grtz,
Mel
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Zou het zinvol kunnen zijn om die Forte motor flush ook eens in de motor van mijn DS21IE te gooien. Die heeft inmiddels ook ruim 200K gelopen. Of heeft die geen dunne kanaaltjes de schoongehouden moeten worden?
Mel
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
mel schreef:Wat adviseren jullie nou voor een V6 0W30 of 5W40 of 5W30. Moet het dan synthetisch of half synthetisch zijn.
Is olie verversen trouwens zelf te doen of moet je op een brug of boven een put staan?
Grtz,
Mel
syntheet uiteraard.
Van een 4cilinderlijn is het redelijk goed te doen op babybruggetjes. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij een V6 veel moeilijker zal zijn.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Gewoon verversen met 5W40 of 0W40 en elke 10.000 km herhalen ipv 30.000 km. Ik vind 0W30 of 5W30 erg dun, maar ik heb ook een V6 met een olieverbruik-verleden
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
Ik ben begonnen met 0W30 en rijdt nu met 5W30
En ze tikt regelmatig maar dat doet ze al 3 jaar en we zijn ook gewoon op vakantie geweest
Oostenrijk.Zwitserland,Frankrijk
En ook gewoon meer dan 200 gereden en ze loopt nog steeds met af en toe getik in het blok
er is mij ook gezegd bij een revisie bedrijf dat als het tikken vanzelf weggaat door een keer goed gas te geven en het niet continue doet is er niets aan de hand en gaat het erg lang goed maar als het echt blijft tikken koud,warm,en door een keer goed gas te geven en nog niet weg is tsja dan moeten er nieuwe in! anders is loopt de motor in de soep!
Greetz Martijn