Zo, ik ben op de bouten aan het wachten waar ik de dynamo mee ga vastmaken en dan kan ik de laatste hand leggen
Wat waren onder andere de problemen? 1) Het feit dat ze bij **** de V-riem verkeerd vervangen hebben. Ze zijn daar aan het baggeren geweest met nieuwe bouten met verkeerde lengte, die ook nog in de verkeerde gaten staken enzovoort. 2) Het feit dat die verdamper op ZO’N slechte plek zit en daardoor in de weer moest met een slijpschijf enzovoort.
Maar even een algemene conclusie: dit jobje doe je normaal op 1 dagje. Dus uitbouwen, uitboren en inbouwen .
(nog even hout vasthouden of het ook gaat werken )
Nog even een tip dan, koop sleutelhandschoentjes
Laatst een setje gehaald bij Hornbach, liep er toch rond. Waren wel gelijk de duurste, 16 euro, maar het werkt zo verschrikkelijk fijn. En zelfs op M4 boutjes heb je nog grip. Een van mijn beste aankopen ooit al kan ik binnenkort weer nieuwe halen.
Verdomme !! .... Die kerel van de gastinstallatie moeten ze ophangen !! .
Heb ik alles weer moeten uitbouwen omdat er met geen geweld meer een bout in te krijgen is !! . K*TSYSTEEM. Straks naar de werkplaats op de firma hopende dat er een oplossing te verzinnen is.
*ow, het uitbouwen en weer monteren gaat een pak sneller als je weet wat je allemaal mag en niet moet losvijzen (bepaalde dingen monteer je beter op je werkplank ) .
Ben het ding wel even beu nu…
Ok… De dynamo is dus niet vast te maken…
Wat is het probleem? Onder de vijs waar de dynamo scharniert zit een grote imbusbout die het stuk (mee) bevestigt aan de motor.
Hoe zit dat ding? Wel, dat onderdeel zit met 6 (denk ik) kleinere bouten vast en 1 grote imbusbout (maat . Als ik de dynamo wil kunnen bevestigen dan kan ik die grote imbus niet meer vast maken en hangt het onderdeel dus minder goed vast aan de motor. Als ik dat onderdeel bevestig zoals bedoeld dan kan ik de dynamo dus niet meer bevestigen.
U ziet mijn probleem? Nu is mijn schrik dus dat als ik die grote imbus weg laat dat het hele spansysteem niet goed genoeg vast hangt en ik dus alles kapot trek… Maar zonder dynamo kan ik uiteraard ook niet rijden.
Dus pfff !!!!!
Met plaatje… ik ben in elk geval radeloos
en
Die bout van de dynamo kan er dus niet uit. Maar zoals te zien kan ik dan die andere bout niet vast maken. Maar is die bout belangrijk of kunnen die andere kleine boutjes dat houden? (die waar je rechts en onderaan nog een gat van ziet )
Heb net even onder een motorkap gegluurd , volgens mij krijg je
de lange dynamo bout er wel uit als je de motor wat naar voren trekt.
Even een krik on de de carterpan en de bovenste motorsteun er af halen
Je kunt dan de motor makkelijk naar voren trekken , eventueel met een stuk
hout in deze positie vast zetten.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Pieter ben je daar zeker van? Kijk eens goed naar je dynamo. Als het goed is heb je aan de ene kant je spanoog, aan de andere kant een gat, EN een sleuf. De bout hoeft er niet helemaal uit, je kan de dynamo met de sleuf over de bout steken om daarna de bout door te duwen door het gat. Ring en moer monteren en klaar.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Alcyone, wat jij dacht, dacht ik eerst ook, maar daar gaat het hier niet om. Hij wil de steun aan de motor bevestigen, maar als hij alle bouten vastdraait, dan kan hij naderhand de lange bout van de dynamo er niet meer in schuiven. Als hij de bout er al in laat zitten, dan kan hij 1 inbus niet vast draaien van de steun. Ik zou proberen wat Nanko zegt.
motor inderdaad loszetten bovenaan en dan kantelen tot je deraan kan
das langs die kant wel 1 van de leukste bouten die er bij zit
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Ik heb de LHM-tank er net uitgehaald en ik denk dat ik er nu met een slijpschijf wel een hoekje uit kan slijpen…
Maar momenteel is er niemand, van de mensen die ik ken, met een slijpschijf thuis. Dit klusje steekt me momenteel méér tegen dan het wisselen van dat subframe.
Ben na 2 dagen knutselen nog steeds even ver als toen ik 2uur bezig was !!
Maar voor de geïnteresseerden:
Bovenstaande 2 foto’s zijn afbeeldingen van het spansysteem. Als je het ooit zou moeten demonteren, laat die 2 dingen (de spanner en de staaf voor de dynamo) zitten (of monteer die voor het inbouwen), spaart je enorm veel werk
Dan ook maar even het spatbord gedemonteerd… (toen de LHM tank weg was zag ik een stukje dat bijna een gat was dus…)
En jep, aardig krokant (tot waar mijn vinger zit brokkelt het gewoon af :S ). Zag trouwens dat de binnenkant van het spatbord ook al begint te roesten. Maar, omdat de auto niet rijdt kan ik geen afspraak maken met mijn lasser, en om dezelfde reden kan ook de fuseekogel niet vervangen worden. AAAARGH, ik ben dit ZO beu.
Wat is trouwens dat reservoir daar? (edit: dat reservoir zie je op deze foto’s niet, zal er straks 1 maken waar je het wel ziet )
Motorsteun loshalen werkte niet?
Geen idee… niet aan begonnen en het interesseert me niet meer !! . Zou verdomme liefst hebben dat straks die garage instort en ik van die BX af was.
Schorsing van dat ding is ERG dichtbij
Kom op !, morgen heb je spijt van deze uitbarsting.
Even wat anders doen , dan diep ademhalen en met
een half uurtje heb je de bevestiging weer
vastzitten zoals het hoort
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Hmmm ja dat is een bekend gevoel. Onverwacht een roestplek vinden is nooit leuk.
Ik zou nu lekker aan het bier gaan en lekker met jouw/een meisje wat lol gaan maken, morgen is weer een dag.
Have fun, whatever you do!
Enne, op deze manier ben je binnen een paar jaar een expert, das ook leuk, niet?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Om dat beetje roest hoeft je je helemaal geen zorgen te maken,is niet dragend.
Gewoon kaal slijpen en in de tectyl zetten,en met een ty-wrap de bedrading vastzetten,scherm weer monteren,klaar.
Met z’n vieren in je Eendje.