10 van de 17
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
Gooi’s oude 19 TRS Automaat
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 31 maart 2010 10:28 PM
  [ # 136 ]

Laughing

Ik zeg: doe maar fijn een vervang-carburateur van BCCP. Past na het Hegru-bezoek nog best in de onderhoudskosten. Buiten dat zul je zien dat zo’n nieuwe carb pas echt een mooi cadeau aan jezelf is. Na de pasen zal ik het je nog weleens zeggen Cool

 

 

 

En ja, ik mag graag een beetje plagen Wink

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 31 maart 2010 10:33 PM
  [ # 137 ]

shock  Kleppie heb ik afgeveegd met een stukje keukenpapier en een wijsvinger waarmee ik ook zonder gevaar in mijn neus peuter. Zo gevoelig is zo’n kleppie toch niet? En nee, ik had niet eerst in het keukenpapier mijn neus gesnoten…

Eerlijk gezegd denk ik dat mijn veegactie niets te maken heeft gehad met kromme klepjes en niet werkende dingetjes met een blauw stekkertje. Dat ie het niet deed na mijn keukencreativiteit, zal meer te maken hebben gehad met los geraakte vuiligheid. Voor mijn geveeg liep ie ook al niet bijster goed en dat was natuurlijk een veeg teken.

Dat ze bij Hegru trouwens ijskoud dat ding met blauw stekkertje choke noemen…

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 31 maart 2010 10:42 PM
  [ # 138 ]

Hmmm… misschien was oud vet in de chokebediening (een hele berg veertjes, palletjes en heveltjes) wel de oorzaak. Dat wil vaak weer wat vloeibaarder worden met een hoop kruipolie.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Chrispy70
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009

- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Gepost: 01 april 2010 10:34 PM
  [ # 139 ]

Goed dat de auto in ieder geval weer loopt Gooi.

Scherpe prijs trouwens bij Hegru. Denk dat ik er ook maar eens langs moet.
Voor soortgelijk onderhoud was ik laatst het dubbele kwijt.

Je kunt trouwens ook overwegen om LPG in te laten bouwen, dan ben je van al het gezeur met de carburateur af.

EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 april 2010 10:39 PM
  [ # 140 ]
Chrispy70 schreef:

Je kunt trouwens ook overwegen om LPG in te laten bouwen, dan ben je van al het gezeur met de carburateur af.

In een niet belastingvrije auto die geen G3 goedkeuring krijgt? Dat lijkt me niet leuk als je maar 5000 km per jaar rijdt…

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 02 april 2010 10:22 PM
  [ # 141 ]

Vandaag eens aan het rijden geweest over ‘slands wegen. Motor loopt prima, start prima, trekt prima. Helemaal blij dus. Maar ondertussen dient zich het volgende waslijstje aan. Dingen waar je dan al rijdend achterkomt:

- de voorkant veert minder goed dan de achterkant. Stijver. Misschien komt dat door de droge voorpoten?
- op keienwegen rammelt de voorwielophanging. Ik denk aan fuseekogels.
- in scherpe bochten, die met een tikje snelheid genomen worden (denk aan snel een weg op draaien), ‘tokt’ het rechtsvoor. Ik denk aan die knikkoppeling in de aandrijfstang. (Is dat de beruchte homokineet?) Hoewel, het is maar een ‘tok’ in plaats van een reeks tokkels.
- Er zit een rammeltje in het dashboard, op het oor meteen links naast het stuur.
- remmen doet ie een beetje flauw; hij pakt niet zo lekker aan als ik gewend ben van mijn andere BX.
- in de hoogste stand staan de achterwielen een tikje scheef. Het is nog geen /—\ maar hooguit een graad of 3. ADALS dus, ergens in de toekomst.
- de hele wagen rijdt een beetje zwabberig, instabiel en sponzig. Misschien is het een combinatie van de dingen die ik aan voor- en achterwielophanging merk. Maar misschien is het ook iets anders. Wat stabiliseren stabilisatorstangen eigenlijk?
- Er zit een band met ander profiel op. Dat in combinatie met het ’ aandachtspunt’  bandenprofiel in de APK, houdt in dat ik ook vier nieuwe banden nodig zal hebben in de toekomst.
- Ik mis 1 wieldop.

Ik was vanmiddag op twee autosloperijen, op zoek naar een motortje voor het electrische raam rechtsvoor. Is 30 euro duur of goedkoop voor zo’n ding? Weet iemand welk ander automodel ik in zou kunnen zoeken voor een passend motortje? In ieder geval bleek er op beide slopen helemaal geeneen BX meer te staan. Wel trof ik een stapel van een stuk of 15 XM’s aan, een C15 en zelfs een volkomen vergruizelde Mehari.

Voor de liefhebber: Binnenkort staat er wel een donkerblauwe BX Cannes ergens op een sloop in de buurt van Tilburg. Ze geven er 100 euro voor. Voor hetzelfde bedrag mag iemand deze komen redden van een wisse dood!

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 02 april 2010 10:29 PM
  [ # 142 ]

Dertig hele euro’s voor een simpel raammotortje? Belachelijk. Dingen gaan voor zover ik weet bijna nooit stuk. Tien euro max, is mijn mening.

Wat betreft het zwabberende gevoel, check je bandenspanning. Zet het op 2,3 bar of zoiets, als het dan nog steeds een boot is dan heb je speling op je onderstel.

Remmen: een voor een de wielen demonteren en de ontluchtingsnippel losdraaien, met slang over de nippel, weg laten lopen in een oude jerrycan. Met draaiende motor en iemand die helpt: rem vol laten intrappen terwijl je kijkt wat er door die transparante slang komt, zodra het felgroen is de nippel dichtdraaien en stoppen met remmen. Met wat mazzel spoelt je remservo helemaal schoon en remt ie weer lekker.

Overigens heb je een laat type BX remservo, die voelen wat “normaler” aan dan de vroegere series zoals je 16 TRS had. Persoonlijk prefereer ik de DS paddestoel maar er zijn nogal wat mensen die het niet kunnen leren en een pedaalslag van 355 meter moeten hebben om normaal te kunnen remmen.

Stabilisatorstangen gaan het overhellen een beetje tegen. Links en rechts zijn je draagarmen met elkaar verbonden via een torsieveer, bij een bocht naar links zal het zwaartepunt zich naar rechts verplaatsen zodat je linker wielen uitveren en je rechter wielen inveren. De stabilisatorstang trekt aan je linker wielen zodat het zwaartepunt zich wat minder verplaatst en dat is nog steeds maar een deel van het verhaal. Vooral in de racerij zijn die dingen extra handig en je kon vroeger in de AX cup nog regelmatig zien hoe een achterwiel werd opgetild in de bochten: het effect van een dikke stabistang. Het heeft ook invloed op driftgedrag: wil je meer kans op overstuur zorg je voor een relatief soepele voorstabistang en een hele dikke achterstabistang. Wil je juist onderstuur draai je de boel om. In het geval van een voorwielaangedreven auto zoals de AX zorgde een dikke stang achter voor een wat neutraler stuurgedrag.

Hoe is het plaatwerk rondom van de Cannes?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 april 2010 10:59 PM
  [ # 143 ]

Nou, nog één keer dan.

(post uit het expertise gezocht topic)
Over die Bx automaat: voor het geld hoef je hem niet te laten staan. Met wat je zo beschrijft is de auto in ieder geval toe aan: een nieuw waspatroon voor de automatische choke, nieuwe bougies en kabels, nieuwe rotor en verdelerkap, verse olie met filter, nieuw luchtfilter, rondje verse LHM, rondje bollen op druk brengen/vervangen, waarschijnlijk ook de distributieriem met aanverwante artikelen vervangen. Een 89’er heeft, met wat geluk, al gecoate leidingen. Zo niet, dan tel er nog maar een rondje leidingen vervangen bij op. Ik lees niets over roest. Gelukkig is het er een van na 88 en voor 91 (qua roestgevoeligheid de beste BX bouwjaren), met wat geluk roest deze auto niet. Ook de kleur helpt mee, zoals ik het zie is het er een in Gris Perle (EVEcR), en dat is gunstig; ik heb meerdere BX-en gehad in die kleur en (raar maar waar) die roestten hoegenaamd niet.
Resumerend: kopen dat ding, grote (erg grote!) beurt laten uitvoeren en de carburateur laten afstellen door iemand die weet wat hij doet. Komt neer op de aanschaf + (ongeveer) € 1000,- (mits de leidingen in orde zijn). Met wat geluk rij je voor 1500,- in een goede BX. Wordt alleen niet belastingvrij.
Dussss
.

Kweet het, je bent eigenwijs… Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 april 2010 11:05 PM
  [ # 144 ]

Waarom moeten we alles 10x zeggen als ie toch niet wil luisteren? Eigenwijs ok, maar dit…. huh

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 02 april 2010 11:06 PM
  [ # 145 ]
Alcyone schreef:

Hoe is het plaatwerk rondom van de Cannes?

Zie hier de foto’s: Hornbach BX

Het uiterlijk, in combinatie met de kilometerstand (224.000) en het belabberde interieur, waren voor mij de reden om deze auto niet meer door de apk heen te willen helpen. Je kent mij ondertussen een beetje, dat betekent dat ik gewoon geen onderhoud gedaan heb, anders dan ruiten schoonhouden, bandenspanning controleren, litertje of twee olie er in en water in de lekkende radiator gieten. Oh, ik heb geloof ik ook het verdelerkapje een keer schoongekrabt.

Van het plaatwerk zijn de motorkap en de deuren redelijk. Rechtsvoorspatbord is verkreukeld, dak en stijlen zijn verbleekt en achterklep… weet ik eigenlijk niet eens sleep

Eerlijk gezegd begin ik langzaam te geloven dat ik met de 1000 euro die de TRS nu gekost heeft, de Cannes nog in een prima auto voor een paar jaar had kunnen omtoveren. Op zijn engels zeggen ze dan: “Water under the bridge”, maw. niets aan te doen.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 02 april 2010 11:08 PM
  [ # 146 ]

Kan te maken hebben met interpretatie van taal. Liever iemand die dezelfde vraag steeds op een andere manier stelt dan iemand die precies denkt te weten wat en hoe en niet meer openstaat voor suggestie.

Er is natuurlijk een grens. Gooi, zou zeggen smijt dat ding eens bij Waalwijk en Brakel over het water en kom eens op de koffie. Leerdam is hemelsbreed niet zo heel ver.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 april 2010 11:09 PM
  [ # 147 ]
Gooi schreef:

Eerlijk gezegd begin ik langzaam te geloven dat ik met de 1000 euro die de TRS nu gekost heeft, de Cannes nog in een prima auto voor een paar jaar had kunnen omtoveren.

En, als we de lijst zo zien, komt er met een beetje pech nog eens 1000 euro bij…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 02 april 2010 11:16 PM
  [ # 148 ]
waterman schreef:

Waarom moeten we alles 10x zeggen als ie toch niet wil luisteren? Eigenwijs ok, maar dit…. huh

Ik wil écht niet vervelend doen hoor, maar waar hebben jij en Hilko het over? Ik zie het verband niet tussen Hilko’s quote en mijn nieuwe waslijstje dat er boven staat. En hoezo ben ik eigenwijs? Ik heb toch netjes de meest noodzakelijke dingen gedaan, na tips en aanwijzingen van forumleden?

Ik kan het toch ook niet helpen dat ik geen techneut ben en dat ik wat meer uitleg nodig heb om te begrijpen wat er nou eigenlijk aan mijn auto gedaan moet worden? Behalve dat ik geacht word alles in een keer te snappen, moet ik blijkbaar ook alles letterlijk onthouden wat er op het forum geschreven wordt? Sorry hoor, maar zo steek ik niet in elkaar.

Ik wordt een beetje moe van opmerkingen over eigenwijsheid en niet willen luisteren. Ik moet al alles bij elkaar schrapen qua tijd, geld, moed en volharding om nog een beetje een plezierig gevoel aan deze BX te hebben. En dan help dit soort kritiek geen ene &$^%%#!

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 02 april 2010 11:18 PM
  [ # 149 ]
Alcyone schreef:

Kan te maken hebben met interpretatie van taal. Liever iemand die dezelfde vraag steeds op een andere manier stelt dan iemand die precies denkt te weten wat en hoe en niet meer openstaat voor suggestie.

Er is natuurlijk een grens. Gooi, zou zeggen smijt dat ding eens bij Waalwijk en Brakel over het water en kom eens op de koffie. Leerdam is hemelsbreed niet zo heel ver.

Kijk… dat klinkt al heel anders!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 april 2010 11:22 PM
  [ # 150 ]

Wink

Jij ziet het verband niet, ik wel. Maar ik zal me niet meer tegen je aanbemoeien met goede tips hoor. Veel plezier met je BX, en dat meen ik. Ik hoop dat alle zaken uiteindelijk opgelost gaan worden.

Profiel  
 
 
10 van de 17
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook