hm… ik las net in die in die APK-checklist van gerard maas dat het het minimum profiel in de hoofdgroeven minimaal 1,6mm diep behoord te zijn… bij APK-station zeiden ze dat ze niet alleen die hoofdgroeven meten maar over 3/4de van de bandbreedte o.i.d… nu zijn mijn banden dus afgekeurd omdat het profiel op de band minder dan 1,6 mm diep is terwijl die hoofdgroeven dus zeker 2,5mm zijn.
hoe zit het nou????
alleen de groeven of ook 3/4de van de bandbreedte????
alvast bedankt
byung
Ik heb van diverse dealers en Kwikfit begrepen dat het profiel min. 1,6mm hoort te zijn over de hele breedte van de band en niet alleen de hoofdgroeven.
Overigens als ik zo lees hoe je banden zijn, lijkt mij toch het beste en veiligste om ze te laten vervangen. De eerst volgende flinke plensbui of noodstop zou weleens lastig kunnen worden. Banden, remmen en schokdempers zijn gewoon van die dingen waar je niet op zou moeten bezuinigen.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Beste Byung.
Zoals je het beschrijft is het helemaal correct en heeft de garage het goed uitgelegd. Die 3/4 regel is ook zeker waar.
Het is altijd zonde voor je gevoel omdat middenop nog voldoende profiel zit….....maar 2,5mm is ook niet echt veel meer.
De volgende vraag waarom is de band aan de zijkanten afgesleten ?????. Te lage banden spanning zorgt ervoor dat de banden aan de beide zijkanten te snel slijten, een te hoge spaning geeft een slijtagebeeld in het midden. Als de band maar aan een zijde is gesleten,binnen of buiten, is het raadzaam de uitlijning te controleren. Snel bochten werk,vaak gedraaid een woon erf op rijden zijn ook van invloed. Ook is er meestal wel een verschil in profiel tussen het linker en rechtervoorwiel, dit heeft te maken met het schuinaflopend wegdek in Nederland en dat de zijkanten van het wegdek vaak wat minder van kwaliteit is ( SLIJTAGE).
We praten over een verschil bij meer dan 1 tot 1,5 mm
1,6mm is wettelijk maar voor je eigen veiligheid is vervangen bij een profieldiepte van 2 tot 2,5 mm toch aan te raden.
Rijdt je in een behoorlijke plensbui of in een spoor op de snelweg dan is 2,0mm toch al behoorlijk weinig om het water te verzetten. Vooral als je dan ook nog brede en platte sloffen onder je auto hebt.
Ron
Rijdt je in een behoorlijke plensbui of in een spoor op de snelweg dan is 2,0mm toch al behoorlijk weinig om het water te verzetten.
Inderdaad, heb dit al eens meegemaakt met mijn 306 break, voor was het 2mm en achter 3mm. Tijdens een flinke plensbui wilde de auto alle kanten opgaan. De dag erop heb ik meteen opdracht gegeven aan de dealer om de banden te vervangen. Wat wel stom was dat alleen de voorbanden vervangen mochten worden van de leasemaatschappij
Heb toen een maand later tegen die garage gezegd, zeg maar dat er achter 2mm onder zit, en ze mochten vervangen worden
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Regel klopt. Mijn apk station heeft als stelregel dat een duimdikte vanaf de zijkant de prfieldiepte meer dan 1,6 moet zijn.
Een autor rijdt strouwens een stuk lekkerder op nieuw rubber!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ook over dit onderwerp heb ik wel een vraag.
Bij de XM lijkt het vrijwel altijd alsof de voorbanden te zacht zijn, maar dit is niet het geval. Ik dacht dat de druk 2,2 bar voor moest zijn (bij de V6). Dan lijken ze toch echt te zacht te zijn. Dit schijnt normaal te zijn voor Xm’en?
Er zitten trouwens Michelin’s onder.
Klopt het dat het er enigszins raar uitziet?
Groeten, Remco
Boonacker XM V6
nu zijn mijn banden dus afgekeurd omdat het profiel op de band minder dan 1,6 mm diep is terwijl die hoofdgroeven dus zeker 2,5mm zijn.
Ik ben vandaag bij een pompstation aangesproken door ome agent, hij zegt je RV band is helemaal versleten. Ik kijken en inderdaad profiel is echt minder dan 1,6 en hier en daar zelf helemaal niets, terwijl de hoofdgroef nog wel 3mm is. Ik mocht kiezen, een prent of het reserve wiel eronder, heb voor dat laatste gekozen.
Ik ga die garage morgen ff uitschelden, ze hebben vorige week nog de voorbanden gebalanceerd en dan ziet zo een idiote monteur niet dat er een band helemaal versleten is.
Oh ik vergeet nog te vermelden dat het hier niet om mijn ZX gaat maar om die kl#@%te VW Caddy van de zaak.
ZX1.4i schreef:Rijdt je in een behoorlijke plensbui of in een spoor op de snelweg dan is 2,0mm toch al behoorlijk weinig om het water te verzetten.
Inderdaad, heb dit al eens meegemaakt met mijn 306 break, voor was het 2mm en achter 3mm. Tijdens een flinke plensbui wilde de auto alle kanten opgaan. De dag erop heb ik meteen opdracht gegeven aan de dealer om de banden te vervangen. Wat wel stom was dat alleen de voorbanden vervangen mochten worden van de leasemaatschappij
Heb toen een maand later tegen die garage gezegd, zeg maar dat er achter 2mm onder zit, en ze mochten vervangen worden
Dat gezeik ken ik. heb toen heel duidelijk aangegeven bij de leasemaatschappij dat ze OF me een schriftelijke verklaring mochten geven en de verantwoordelijkheid op zich konden nemen. OF de auto per direct terug zouden krijgen. Had al HEEEL veel gezeik toen gehad met die Astra. Toen kreeg ik dus van een opperhoofd toestemming alle banden te vervangen maar dan moest ik 25 eurie per achterband bijdragen. Die rekening hebben ze me nooit gestuurd…
foutje