Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ooit eens afgevraagt of een Xantia ook veilig is zie hier het resultaat kijk en huiver.
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=16
Zelfs een Landwind is veiliger
Peter
is ook niet zo gek he was het laaste jaar van deze xantia kwam uit 93 dus al erg gedateerd toen
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ja..Helaas is het paralleluniversum off-line, deze discussie is Gefundenes Fressen.
Ooit weleens een BX of CX gezien die tegen de huidige eisen is getest?
Komt bij dat een Xant, net als de meeste PSA producten, een actieve veiligheid heeft die ook in vergelijking met huidige auto’s op een hoog peil staat. Wat dat omvat?
- uitstekende grip, wat zich vertaalt in het weerstaan van forse zijdelingse g-krachten.
- veilige wegligging
- hoogstaand rijcomfort voor bestuurder
- krachtige remmen
Dingen die ik in een EuroNCAP test niet tegenkom.
Uit praktijkonderzoek van een Zweedse verzekeraar blijkt ook dat de Xant een opvallend andere score behaald dan dit bedroevende resultaat.
wat te denken van een saab 900….......
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=2
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Zouden auto’s met dwarsgeplaatste motoren & RHD eigenlijk gewoon slechter presteren dan met LHD? Dan vooral wagens die als LHD zijn ontwikkeld.
Als ik onder de motorkap kijk heb ik altijd de indruk dat het motorblok meer naar de passagierskant (bij LHD) is geplaatst. Logisch, de bak moet ernaast zitten.
Dat betekent dan wel dat de bestuurder van diezelfde auto met RHD een flinke lomp metaal (het blok) + de toegevoegde stuurstang voor zich heeft die door dat blok lekker naar achter wordt geduwd.
De BX komt wat dat betreft veel beter uit crashtesten en die is veel ouder.
Maarja ach, in allebei maak ik maar liever geen ongelukken
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
M&M schreef:BX veel beter : dat is een grapje zeker ...
Volgens mij is de BX niet eens getest bij bovenstaande EuroNcap omstandigheden , maar goed ook want dan schrik je teveel , net als veel andere oudere auto’s trouwens
Het is puur cabaret wat wordt geschreven.. Een mobiel uit 82 die beter zou scoren dan 1 uit 93..
Voor de gedachtebepaling: AutoWeekBild heeft met de introductie van de eerste Mondeo (ook van 1993, net als de Xant) een verse Mondeo en zijn voorloper Sierra (van 82, net als de BX) beiden volgens de toen strengste eisen tegen een betonblok gereden (56km/u + 40% offset). Die Sierra leek net een rotte tomaat, qua carrosseriestijfheid, waar de Mondeo chauffeur gewoon zou kunnen uitstappen.
Mocht je de illusie hebben dat een BX beter zou doen: Dream on!
Was het niet van plan.
Het sterke punt van Citroën (de wegligging / grip) voorkomt juist dergelijke klappers, laat mij dus maar genieten van de wegvastheid.
Veilig? citroen!
Opstijgen? VOLVO!
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Vliegende Volvo’s
Hier in mijn woonplaats is ooit een desperate housewive terug gevonden in haar Volvo boven op een plantenbak, ca. 10 meter achter een drempel.
Oorzaak:
Iets te hard over de drempel en dus op de plantenbak terechtgekomen.
Ik heb het willen proberen met een Xant, maar wilde er mijn voorbumper niet aan wagen. Kwam toch niet bovenop…..
Heb helaas geen bewijsmateriaal, anders dan de beschadigde plantenbak.
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011