Wegens aanhoudende en steed erger wordende olie lek heb ik de motor uit mijn ‘87 22trs getrokken.
Helemaal voorbereid met nieuwe krukaskeringen en vloeibare pakking voor het carter. Nu het blok eruit en gestript is zie ik dat de buitenste krukaslagerkappen afgedicht zijn met een soort siliconen kit. Of het daar lekt is niet duidelijk maar nu ik zover ben dacht ik het zekere voor het onzekere te nemen en ook daar nieuwe kit aan te brengen. Weet iemand toevallig wat voor spul daarvoor het beste gebruikt kan worden? Of is het wellicht verstandiger om dit gewoon te laten voor wat het is omdat het daar eigenlijk nooit lekt?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Normaal zou keerringen vernieuwen afdoende moeten zijn.
Carterpan opnieuw inkitten of pakking vervangen.
Vergeet ook je oliedrukschakelaar achter op het blok niet, zijn ook berucht.
Wat de kit op de lagerkappen betreft: geen flauw idee of dat origineel is.
Ik ben geen kit tegengekomen destijds op mijn 20RE.
Ook het 22TRS-blok waar ik nu mee bezig ben heeft geen extra kit rond de lagerkappen, waarschijnlijk een snelle fix dus van lekkende keerringen.
Heppie een foto?
‘Spirit of avant-garde’
zie foto hierboven
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kit tussen de buitenste lagerkappen is origineel EN belangrijk. Nu ie toch uit elkaar ligt: meteen meenemen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heel fijn dank je, ik dacht het ook al. Weet je toevallig wat ik daar voor moet gebruiken?
Die blauwe siliconen vertrouw ik niet zo…. Maar wat dan?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt bij brezan zwarte vloeibare pakking kopen in een soort van kitpatroon wat onder druk staat. het spul is in verschillende soorten te koop. Gewoon even vragen, ik heb het zwarte spul wat tot 900 graden kan hebben. werkt echt goed. O ja, is ook op siliconenbasis.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok, zo’n soort spul heb ik ook voor de carterpan. Ben net even de schuur in gelopen om te checken.
Dat goedje wat ik heb kan max tot 250 graden. Lijkt ook ruim voldoende ik denk niet dat het onderin het blok zo warm zal worden dan is er zeker iets goed mis. Maar ik ga morgen voor de zekerheid nog even bij brezan langs.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dit gebruik ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ben dat wyn’s spul even gaan googelen omdat ik 900 graden eigenlijk wel heel spannend vond zeker omdat dat spul wat ik heb maar 250 graden doet. En wat blijkt Wyn’s gasket maker gaat ook tot 250graden….. Alles ok dus ik gebruik gewoon dat spul dat ik al heb..
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het spul wat ik heb is van een ander merk, maar zit in een soortgelijke verpakking. Omdat ik niet thuis ben kan zo gauw het merk niet opnoemen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lijkt me prima spul! Gewoon die lagerkap losmaken, heel goed ontvetten, kit er op en in monteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Lijkt me prima spul! Gewoon die lagerkap losmaken, heel goed ontvetten, kit er op en in monteren.
Bij mijn motorpakkingset zaten er ook een set zwarte “dropveters” bij. Zwart rubberen strips in feite, die naast de kappen geplaatst moesten worden. Deze:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3AH8UKXQ.jpg
Die strips heb ik met behulp van vloeibare pakking gemonteerd, anders schoven ze er steeds uit. Wel echt een rotklus, omdat er geen groef in het blok zit waar ze in kunnen schuiven.
Het type vloeibare pakking dat wij altijd gebruiken is: VersaChem O.E.M. Black Silicone type 273 Stinkt enorm vind ik altijd, maar (ook alweer) ‘n perfect product.
Succes met het project!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik zie nog niet helemaal goed waar die kit nou moet zitten, heb je eventueel nog een duidelijkere foto van je blok?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Sjaak81 schreef:Ik zie nog niet helemaal goed waar die kit nou moet zitten, heb je eventueel nog een duidelijkere foto van je blok?
Tussen de randen van de buitenste lagerkappen Sjaak. Op deze foto zie je er nog restanten van.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EMYXHUT3.jpg
(hm, hij tootnt alleen de link naar de foto)
De zwarte strips op de rechtopstaande “wanden” van die opening waar dus de kap inkomt. Sorry, lukt me even niet zo snel dit aan te geven met een pijltje.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dankje Leontien, mijn 22trs blok heeft daar ook gelekt, gelijk mee laten nemen met koppeling vervangen. Wordt dit bij nieuwere motoren nog steeds op deze manier gedaan?