Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
De eigen wil tot het vergaren van kennis en het zelf oplossen van problemen is bij elke auto de sleutel tot lagere kosten. Een Cannes is een fijne auto, een TRS Automatic is ondanks de fors hogere gebruikskosten ook een machine die potentieel op lange termijn ook veel meer plezier kan betekenen.
De voornaamste tip die ik kan geven is zo veel mogelijk lezen in elk BX sleutelboek en autotechniek in het algemeen wat je kan krijgen. Met kennis en goed gereedschap daalt de drempel om zelf dingen te doen, met ervaring stijgt intuïtie. Iedereen kan sleutelen, het gaat om de juiste verhouding tussen angst en impulsiviteit. Iedere zelfsleutelaar bewandelt hetzelfde pad van onnodige kosten en fouten tot het succesvol rijden van een auto voor de kosten van een kratje bier per maand.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gooi schreef:
Ik wil écht niet vervelend doen hoor, maar waar hebben jij en Hilko het over? Ik zie het verband niet tussen Hilko’s quote en mijn nieuwe waslijstje dat er boven staat. En hoezo ben ik eigenwijs?
Weet je wat Gooi? Veel geluk met je bx. Maar… misschien moet je gewoon de volgende keer geen topic openen met de vraag om expertise omdat je niet weer een kat in de zak wil kopen als je vervolgens binnen no time een ontzettend brakke bak gaat kopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Alcyone schreef:Iedere zelfsleutelaar bewandelt hetzelfde pad van onnodige kosten en fouten tot het succesvol rijden van een auto voor de kosten van een kratje bier per maand.
Nouja, met die Cannes (nu 10 maanden in mijn bezit) heb ik het zonder sleutelen wel kunnen redden voor een kratje bier per maand. Snel even een zelfcheck voordat ik hier ook weer allerlei commentaar over krijg:
Aanschaf: 300 euro
Dakje: 50 euro
Schuifje: 2,50
Ongeveer 8000 kilometer mee gereden, laten we 1:12 zeggen vanwege 0,0 motoronderhoud: 666 liter benzine á gemiddeld 1,40 per liter = 933 euro
10 x wegenbelasting = 300 euro
10 x WA verzekering = 170 euro
totaal: 1755,50. Dat is 175 euro per maand. Dat is toch al gauw 17 kratten bier… Dat krijg ik niet op hoor.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Nou, nog heel even over dat gewraakte expertise topic… Dat heeft er toch mooi voor gezorgd dat ik geen CX gekocht heb, waar ik natuurlijk helemaal mee verloren gelopen zou zijn. Toen ik die overtuiging eenmaal had, was de keuze voor weer een BX snel gemaakt. Ik geef toe, dat had minder impulsief gekunnen. Aan de andere kan zie ik niet heel vaak zo’n BX met zo weinig kilometers voorbij komen, voor zo weinig geld. Zelfs al is het een brakke bak die me de komende maanden alles bij elkaar 1500 euro kost voordat het geen brakke bak meer is.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ik vind jullie te negatief, zowel over Gooi’s eigenwijsheid/inzet wat over dat ding te leren, als over de auto. Ik heb ‘m maar oppervlakkig bekeken, maar op basis daarvan en wat Gooi erover vertelt is dit volgens mij geen dramabak/kat-in-zak en is de Cannix dat absoluut wel. En al heb ik de indruk dat ‘ie wel een beun-apk heeft gekregen, van deze BX is in tegenstelling tot de Cannix volgens mij gewoon een goede basis voor een betrouwbare auto die nog jaren meekan.
@Hilko: de belangrijkste dingen van je kwoot uit ‘t expertisetopic zijn al gedaan, dus. Blijven over de vloeistoffen/filters en grondige inspectie van de leidingen, evt. een nieuw waspatroon, maar de carbu lijkt zich minder problematisch te gedragen, begrijp ik.
Gooi schreef:
- de voorkant veert minder goed dan de achterkant. Stijver. Misschien komt dat door de droge voorpoten?
Kan. De voorbollen waren toch ook gecheckt/gevuld? Spuit ‘s wat teflonspray o.i.d. in de gaten bovenaan de veerpoten, onder de veerbollen.
Gooi schreef:- op keienwegen rammelt de voorwielophanging. Ik denk aan fuseekogels.
Stabilisatorstangen waarschijnlijk. Is vooral irritant.
Gooi schreef:- in scherpe bochten, die met een tikje snelheid genomen worden (denk aan snel een weg op draaien), ‘tokt’ het rechtsvoor. Ik denk aan die knikkoppeling in de aandrijfstang. (Is dat de beruchte homokineet?) Hoewel, het is maar een ‘tok’ in plaats van een reeks tokkels.
Kan, maar dan zou ik toch ook idd een reeks tokkels verwachten. Kan ook weer een stabistokje zijn. Of iets heel anders. Eerst stabistokjes vernieuwen/uitsluiten dus.
Gooi schreef:- Er zit een rammeltje in het dashboard, op het oor meteen links naast het stuur.
Goh, irritant
Gooi schreef:- remmen doet ie een beetje flauw; hij pakt niet zo lekker aan als ik gewend ben van mijn andere BX.
Zie Alcyone’s opmerking. En toch ook ‘s kijken hoe je remschijven/blokken eraan toe zijn.
Gooi schreef:in de hoogste stand staan de achterwielen een tikje scheef. Het is nog geen /—\ maar hooguit een graad of 3. ADALS dus, ergens in de toekomst.
Ergens in de toekomst, ja, dus geen prioriteit. Hij heeft een verse apk en als daarbij speling geconstateerd was, had dat op ‘t apk-rapport moeten staan of had ‘ie zelfs afgekeurd moeten worden.
Gooi schreef:- de hele wagen rijdt een beetje zwabberig, instabiel en sponzig. Misschien is het een combinatie van de dingen die ik aan voor- en achterwielophanging merk. Maar misschien is het ook iets anders. Wat stabiliseren stabilisatorstangen eigenlijk?
Kan door stabistokjes komen, misschien is de hoogte voor of achter niet goed afgeregeld (staat ‘ie te hoog), maar ook banden hebben hierbij hele grote invloed weet ik uit ervaring.
Gooi schreef:- Er zit een band met ander profiel op. Dat in combinatie met het ’ aandachtspunt’ bandenprofiel in de APK, houdt in dat ik ook vier nieuwe banden nodig zal hebben in de toekomst.
Dus. Werkelijk 4 nieuwe banden nodig? Als ‘t ff kan zou ik gewoon in eerste instantie 2 nieuwe banden achter erop zetten en 2 (van de 3 dezelfde) met ‘t beste profiel voor, tenzij je toevallig een goeie deal kan krijgen van 4 voor de prijs van 3 ofzo. En vergelijk recensies/prijzen op internet. Zet er iig geen goedkope huismerktroep op.
Gooi schreef:- Ik mis 1 wieldop.
Damn!
Dus, lees nog ‘s alle adviezen/tips na die zijn gegeven en probeer prioriteiten te stellen. De eerste prioriteit is dan volgens mij nog steeds die beurt (olie/atf/filters). En maak gebruik van Alcyone’s aanbod. Tot zover is ‘t allemaal normaal onderhoud, geen rare dingen dus.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik heb wieldoppen en raam motoren zat! pb?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik zou me over de rammeltjes niet zoveel zorgen maken…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voordat je er nu helemaal veel geld in steekt. Is de auto al eens nagelopen op roest?!?
Straks loopt en rijdt die als een zonnetje en kom je er achter dat er nog een voor een paar 100 euro las werk aan zit…
beerpeet schreef:Gooi schreef:- Er zit een band met ander profiel op. Dat in combinatie met het ’ aandachtspunt’ bandenprofiel in de APK, houdt in dat ik ook vier nieuwe banden nodig zal hebben in de toekomst.
Dus. Werkelijk 4 nieuwe banden nodig? Als ‘t ff kan zou ik gewoon in eerste instantie 2 nieuwe banden achter erop zetten en 2 (van de 3 dezelfde) met ‘t beste profiel voor, tenzij je toevallig een goeie deal kan krijgen van 4 voor de prijs van 3 ofzo. En vergelijk recensies/prijzen op internet. Zet er iig geen goedkope huismerktroep op.
Ik zou de 2 nieuwe banden achterop plaatsen
De achterbanden slijten bijna niet, als je daar al 2 oude banden op zet dan moeten ze straks vervangen worden omdat ze uitdrogen (APK afkeur).
Als je de 2 nieuwe banden achter zet rijdt je de oude banden aan de voorkant op. Dan verplaats je de inmiddels niet helemaal, maar nog goede banden van de achter kant naar de voorkant. Zodat je weer nieuwe aan de achterkant doet.
Er is niets meer zonde dan banden met voldoende profiel moeten weggooien omdat ze uitdrogen.
De beste banden aan de achter kant nog nog veel veiliger ook!!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Arjan Verkade schreef:Ik zou de 2 nieuwe banden achterop plaatsen
Dat zeg ik
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je heb gelijk, ik was even in de war met de opmerking het beste profiel voor, maar dat ging over de huidig banden
Nou ja, een beetje onderbouwing kan verder ook geen kwaad.
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zet de beste banden altijd voor, zodat je daar waar je het nodig hebt het beste contact met de weg hebt. De achterbanden hebben idd weinig te lijden en dragen relatief weinig bij aan het weg- en remgedrag. Daarom gooi ik de voorbanden naar achter wanneer het profiel iets minder wordt en monteer ik de nieuwe aan de voorkant.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
beste gooi,
voordat je nu opnieuw een hele berg geld over de balk gooit voor een auto die aardig is uitgeleefd en die het geld (in mijn optiek) niet veel meer waard is dan pakweg € 25.-, denk eens aan deze advertentie op marktplaats.
het is precies dezelfde auto, in een goede staat (toen ik hem 3 maanden geleden verkocht) met weinig km’s
http://link.marktplaats.nl/329984498
deze auto ziet er aan de buitenkant misschien niet zo heel mooi meer uit, denk aan een gikitte voorruit zonder rubber en een deukje in een deur. maar technisch is deze auto in een veel betere staat. alleen zal de carburateur (mocht dat nog niet gedaan zijn) even moeten worden schoongemaakt, afgesteld. de automatische choke is omgebouwd naar een handchoke.
ik denk dat je je geld beter in deze auto kunt stoppen en eventueel van 2 bxen, 1 kan maken. (en dus de grijze blijft rijden)
in het geval je de blauwe blijft rijden dan wens ik je veel succes met opknappen.
gr,
martin.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik heb altijd begrepen dat je de beste banden achter moet monteren, omdat het uitbreken van de achterkant moeilijker zou te corrigeren zijn dan aan de voorkant.
Jeroen
oh-ja, apk tot juni. ik verwacht dat deze auto er zo weer doorheen rolt.
apk vorig jaar bij de renault dealer leverde een kapot lampje op en een remslang oid. beide zijn gerepareerd. volgens de garagehouder was dit nog een zeer goede bx die nog best wat jaren mee kan.