dB meting
*Lizzie*
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 03-04-2010

Gepost: 03 april 2010 04:06 PM

HELP

Hoi,

Ik ben lisanne, 24 jaar en rij een roze Citroen ZX 2.0 16v!!
Ik zal ff het hele verhaal vertellen..

Afgelopen donderdag werd ik van de weg afgehaald door de politie met iets van een algemene controle..
Ik heb alleen de auto roze gerold en mijn achterlichten zwart gespoten, dus heb niets echts iets serieus waarvoor ze me kunnen pakken, dus geen probleem jah.. Dacht ik!
Nu gingen ze een dB meting doen! Prima, uitlaat zit er al 7 jaar onder dus was nergens benauwd voor!Gewoon normaal uitlaat, geen herriepijp ofzo..
Het meetapparatuur bij de uitlaat stond op nog geen 30/40 cm van de uitlaat af en een andere politie hield een plaat boven de draaiende motor. Na een paar keer flink gas te geven (daar gaat men benzine…) kwam de uitslag!
Mijn auto mag 87 dB produceren en hij kwam uit op 94 dB!

Maar kreeg gelijk een bekeuring!!!  Grrrr
En meteen via de officier van Justitie, dus dat wordt een beste…
En eigenlijk had ie mijn kenteken ook in beslag moeten nemen!


Nu hoor ik van alle kanten dat dit alles niet klopt!
Weet iemand van jullie hier meer van???
Kan ik dit aanvechten? Misschien verstandig om nog een keer bij de rdw te laten meten ofzo?

Alvast dank je wel!
Groetjes lisanne

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 03 april 2010 04:40 PM
  [ # 1 ]

Geen idee of de meting correct gedaan is, maar wat voor uitlaat zit eronder dan? Zo’n rioolbuis of gewoon een standaarduitlaat?

Bezwaar aantekenen kan altijd, of ‘t zin heeft weet ik dus niet.

Overigens las ik eerst “dB meeting” en kreeg dus gelijk ‘t beeld van een bosje ZX’jes met megaboomboxen achterin…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 april 2010 04:46 PM
  [ # 2 ]

Aan het verhaal te horen is de meting correct gedaan. DB-metingen zijn redelijk normaal geworden bij de wat grotere verkeerscontroles. Ik ben vooral erg benieuwd naar wat voor uitlaat er onder zit.

Zie hier verdere uitleg:

http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1210:meting-geluid-uitlaat-personenauto&catid=47:diverse&Itemid=95

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 april 2010 08:09 PM
  [ # 3 ]

Vreemd, want als jij aangeeft dat de uitlaat een standaarduitlaat voor dit type is zouden de waardes gewoon moeten kloppen.
30-40cm vanaf de uitlaat gemeten is trouwens te weinig, dit móet 50cm zijn onder een hoek van 30-50 graden meen ik.
Dus niet recht achter de uitlaat.

Heb je het meten opgenomen met je telefooncamera?
Dan zou je het kunnen aanvechten…

Waterman heeft gelijk als hij zegt dat dit tegenwoordig standaard gebeurt bij een verkeerscontrole, maar ook Oom Agent dient zich te houden aan een juiste meetmethode.
Anders wordt het ongeldig verklaard.

Ik heb het al meerdere malen mee mogen maken bij m’n motorfiets, en iedere keer weer moest ik de agent in kwestie weer wijzen op de juist te hanteren methode.
Vond-ie niet leuk, en ik heb dan ook geen moeite met het bekeurd worden voor een overtreding, zolang het ook daadwerkelijk een overtreding is…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 april 2010 08:12 PM
  [ # 4 ]

Pascal, volg de link die ik plaatste eventjes. Er staat een tekening waar op volgens mij toch duidelijk is aangegeven dat 30 cm afstand genomen moet worden? Of heb ik nu niet goed zitten op te letten dan? Even afgaand op het verhaal van de TS zou de meting dus juist zijn uitgevoerd.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 03 april 2010 08:14 PM
  [ # 5 ]

Is het een Sebring uitlaat voor de Zx?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 april 2010 08:16 PM
  [ # 6 ]

Fig5. rechtsonderin in jouw aangehaalde link laat duidelijk 0,50m zien onder 35-55 graden van de hartlijn van de uitlaat Yuri…

@Hendriks: Lisanne heeft het over

“Gewoon normaal uitlaat, geen herriepijp ofzo..”

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 april 2010 08:20 PM
  [ # 7 ]

Ja, je hebt gelijk. Ik heb me laten misleiden. Maar goed: de TS zal moeten bewijzen dat de db-meting foutief is uitgevoerd. Zonder film/foto zalhet wel lastig worden vrees ik… Maar… Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de uitlaat onder die wagen. Als het een compleet standaard origineel systeem is zou je grote kans hebben dat er bij de rechter een gelijk gehaald kan worden. Immers, het voertuig is conform typegoedkeuring uitgevoerd.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 april 2010 08:22 PM
  [ # 8 ]

Probleem is ook dan dat deze uitlaat ten tijde van meting daadwerkelijk (dus aantoonbaar!) onder de auto zat en er niet later (na de meting) onder is geschroefd….
maar goed: als deze uitlaat al 7 jaar onder de auto zit zullen de bevestigingsboutjes en -beugels behoorlijk aangeroest zijn, dus dat is met een eventuele technische controle wel te doen..
Als de demper niet is leeggehaald of verwijderd/ veranderd zit je gewoon wettelijk goed.
Heel veel succes Lisanne!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook