Die roestplek is het probleem niet… Hadden we bij Nanko al ontdekt (ze is alleen iets erger dan verwacht).
Het is gewoon… ben nu al 3 volledige dagen + wat avonden bezig aan het ‘herstellen’ van die afgebroken bout’. En waar sta ik nu? Nog steeds even ver als de eerste avond om 9u (was om 6u begonnen ofzo).
En dat allemaal door het werk van enkele, zogenoemde, Citroën experten die blijkbaar niet wisten waar ze mee bezig waren!
Begin gewoon (om de woorden van een vriend te gebruiken) mentaal leeg te lopen op dat ding.. Je moest mij hier verdorie zien zitten
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Volgens mij is dit ook by far de BX met het meeste karakter hier op ‘t forum, ik krijg de indruk dat sinds je ‘m hebt alles dat er stuk aan kan ook al stuk is geweest en dan vaak nog a-typische dingen ook.
Ik weet niet meer of ik bewondering voor je doorzettingsvermogen of medelijden moet hebben. Of allebei.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Bunny, je moest eens weten hoe vaak ik mijn bx al de sloot in heb willen rijden . Knal een krik onder de carterpan, motorsteun boven los en reactiesteun en krik die motor aan die kant omhoog. Dat is niet eens zoveel werk, zeg maar simpel bouten losdraaien .
ik heb hier net een tri kas op de remork staan die eind van de week richting oud ijzer gaat.
als je intresse hebt mag je der perfect het stuk komen uitslijpen dat je vandoen hebt om in de jouwe in te lassen hoor.
kan ik je mss gelijk even tonen hoe je best die bout monteerd, ik heb eentje volledig uiteen liggen hier en der staan der nog hele ook om het op uit te leggen
maar zoals gezegd, voor de stukken van de kas moet je je reppen want vrijdag gaat ie weg (en hij staat echt te neig in de weg om hem nog langer te laten staan).
ps: slijpschijf heb ik hier wel, hoef je niet mee te brengen.
en zoals iemand al zei, zo dragend is dat stuk niet dus als je uit deze het stuk ruim uitslijpt kan je met een goede 2componenten metaallijm ineens dat stuk maken zonder een lasser nodig te hebben .
meer dan stevig genoeg.
zie pm voor telefoonnummer, spreekt mss wat sneller af.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Och ik heb ook wel is kleine plaatje gekit! popnageltje ertussen en klaar!
Als de kit er maar lekker dik onder zit want er mag geen lucht tussen meer zitten.
En wat vermond ook al zegt, als je denkt “ik schop de auto inelkaar” dan issie bijna klaar
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ding steekt weer in elkaar… Hopelijk wil mijn batterij nog mee (heb ze bijgevuld) en dan kan ik er vanavond mee naar Gent.
De rest van het verhaal volgt nog hoor
Zo, had gisterenavond 2 mailtjes gestuurd over een stel slijpschijven en vanmorgen antwoord gekregen. Meteen in de auto gesprongen en die slijpschijf gaan ophalen, meteen ook een stel slijpschijven gaan kopen bij de doe-het-zelf-zaak.
In het terugkomen nog een CX gezien en stiekem wist ik toen dat de BX en ik eigenlijk onafscheidelijk zijn, hij is als het ware mijn eenhoorn. Zucht… ik trek me maar op dat ik zoiets ook ooit voor een meisje voel
Dan eerst even pasen gevierd bij de bomma en bompa en daarna meteen in gang geschoten. Meteen een gleuf geslepen en na een half uurtje slijpen en passen kreeg ik dit:
en
Past net en dat is voldoende, na het even gelakt te hebben met owatrol maar in gang geschoten. Het gedoe zat er toen relatief snel in (de volgorde van monteren heb ik nu wel door…), uiteraard weer het nodige bloed vergoten maar soit.
Meteen ook de bout die Hegru er verkeerd heeft ingedraaid (en het afbreken van die andere bout tot gevolg had) afgeslepen tot de goede lengte (is toch wel handig hoor zo’n ding…).
Het is het nodige gevloek, getraan, gepijnig, ge-kwaadmaak geweest maar het werkt (hopelijk) weer. Kan de auto nog niet testen want mijn batterij heeft gisteren de geest gegeven. Nog maar 8V (en na het hervullen) nu nog maar 6V. Dus dat wordt dinsdag op zoek naar een nieuwe batterij (stomme paasmaandag)
Als hij dinsdag start dan kan ik een afspraak maken met mijn lasser en technieker voor die fuseekogel. Maar moet sowieso ook nog wat LHM kopen want denk dat ik bijna een liter op de grond heb gesmorst.
Ow ja, enig idee wat deze container is?
En nu, als de BX weer rijdt, eens denken wat ik er mee ga doen. Of ik er mee verder ga gaan of dat ik toch maar verstandig ben en hem te koop zet en voor iets anders ga.
Uhm… Dat had helemaal niet gehoeven als je de motorsteunen even los had gehaald… Daarnaast is het geen plek waar ik de slijptol in zou zetten (al zal het waarschijnlijk wel loslopen).
Dat ding heb ik weleens eerder gezien maar weet niet meer waar het van was.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
opkrikken was inderdaad genoeg, maar ach zo kan het ook!
Trek van van dat ding maar is een slang af en ruik er maar is aan. Het is een brandstof filter, volgens mij koolfilter.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Bunny, waarom heb je niet geprobeerd die steun los te maken? Goed dat je veel werkt verricht, maar dit had je jezelf kunnen besparen. Die motorsteun losmaken is écht een eitje. Verder niet verkopen dat ding, lekker blijven sleutelen. Koop er dan één bij zou ik zeggen .
Aan dat loshalen van die steun heb ik gedacht maar 1) had ik er geen gevoel bij en 2) hoorde ik al meteen verhalen van ‘opgepast… want voor hetzelfde geld krik je gewoon DOOR je oliecarter’.
Heb toen maar besloten dat daar dat stukje (verder, want was er al aan begonnen) uitslijpen veiliger was. Op zich leek mij die plek niet gevaarlijk om te slijpen… liepen wat lhm-leidingen maar die heb ik mooi afgeschermd en gewoon voorzichtig werken.
Mjah… aan de andere kant knaagt het ook wel wat dat het ding nog lang geen oldtimer wordt… en zou ik ook wel een Geitje willen. Maar hoe dan ook, over 1 nacht ijs gaat er niet gegaan worden .
Ben gewoon blij dat het uiteindelijk goed is gekomen… had die slijpschijf gewoon 2 dagen vroeger moeten gaan kopen, had me veel gevloek met een boormachine, vijl en ijzerzaagje bespaard (het was vooral het gebrek aan goed gereedschap dat me kwaad gemaakt heeft).
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wat betekent ‘Geitje’ in het Hollandsch ? Die motor kan je echt zo opkrikken. Je moet wel even een blok hout tussen je krik en carter doen, zo gebeurt er niks met je carterpan. Dat moet je volgende keer zéker doen, want dit gaat eigenlijk nergens over .
EDIT: leve Google: je wilt dus een lelijke eend.
BunnY schreef:Aan dat loshalen van die steun heb ik gedacht maar 1) had ik er geen gevoel bij en 2) hoorde ik al meteen verhalen van ‘opgepast… want voor hetzelfde geld krik je gewoon DOOR je oliecarter’.
Door je oliecarter krikken gaat alleen als je de complete auto ermee op wilt tillen Blok zelf kan de carterpan makkelijk houden, ik doe niks anders. Je moet alleen niet gaan forceren, verder krikken dan een motorsteun kan bewegen voorbeeld.
Heb toen maar besloten dat daar dat stukje (verder, want was er al aan begonnen) uitslijpen veiliger was. Op zich leek mij die plek niet gevaarlijk om te slijpen… liepen wat lhm-leidingen maar die heb ik mooi afgeschermd en gewoon voorzichtig werken.
Je slijpt in iets dat onderdeel is van je motorsteun, daarnaast zit je veerpoot er ook nog aan verbonden dus flink wat dynamische krachten.
Maarja, het is al te laat. Zie het als een leermomentje en hou even in de gaten of het niet uitscheurt.
Mjah… aan de andere kant knaagt het ook wel wat dat het ding nog lang geen oldtimer wordt… en zou ik ook wel een Geitje willen. Maar hoe dan ook, over 1 nacht ijs gaat er niet gegaan worden .
Ben gewoon blij dat het uiteindelijk goed is gekomen… had die slijpschijf gewoon 2 dagen vroeger moeten gaan kopen, had me veel gevloek met een boormachine, vijl en ijzerzaagje bespaard (het was vooral het gebrek aan goed gereedschap dat me kwaad gemaakt heeft).
Goed gereedschap is het halve werk. Heb vroeger ook vaak staan vloeken en klooien met het verkeerde spul. Nu ben ik er wat makkelijker in geworden en haal gewoon het juiste gereedschap als ik niks anders heb. Af en toe wat kopen en zo bouw je je verzameling op.
Wat betreft verkopen, heb er ook vaak over getwijfeld maar een BX brengt niet echt iets op. Daarnaast was de rekensom elke keer zodanig dat ik het zonde vond van alle nieuwe onderdelen, dus nog maar meer nieuwe onderdelen en weer verder rijden. Al is de rekening onderhand wel iets uit de hand gelopen, maarja, op de wiellagers na ongeveer alles vervangen dus moet weer even vooruit kunnen En die van mij is gewoon een ‘mean machine’, was het al toen ik haar kocht en ze wordt alleen maar meaner en daar hou ik van.
Je slijpt in iets dat onderdeel is van je motorsteun, daarnaast zit je veerpoot er ook nog aan verbonden dus flink wat dynamische krachten.
Maarja, het is al te laat. Zie het als een leermomentje en hou even in de gaten of het niet uitscheurt.
Ow, dat wist ik niet… dacht dat het gewoon een stuk plaat was dat daar ingelast was om de verdamper en wat LPG-rommel aan te verbinden
Kortom, goed in de gaten houden. Eventueel een ander plaatje op laten lassen?
Sowieso in de gaten houden als je ermee gaat rijden, ik kan niet zeggen of en wat ermee gaat gebeuren.
Echt netjes repareren is iig geen beginnersklusje. Je kan het natuurlijk altijd aan een lasser vragen.