Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb me ook aardig ingedekt van te voren. We hadden nog één auto nodig, en ik had zoiets, ik wil wel rijden met mijn BX, maar dan moet er niet gezeurd worden als hij kuren vertoont. Er was niemand verder die zich aanboodt, dus zijn we met de BX gegaan .
Ik heb er zelf namelijk niet zoveel problemen mee als ik pech krijg, we komen altijd wel een keer thuis.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Mechuccio schreef:
Man, ik wil ook een type1!
Hier nog 1!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hebben de 16v’s mki 2 verschillende spanmechanismes gehad voor de hd-pomp? Eéntje heeft namelijk een spanrol, terwijl bij mijn andere de spanning wordt bepaald door de stand van de pomp. Bij deze auto lag de riem ook lekker de kabel van de bdp-sensor door te schuren, dat ter zijde .
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Er is een mechanisme met spanrol en één met zonder spanrol.
Mijn MK2 heeft geen spanner, de afgebrande 16V had het niet en de andere 16V waar dat blok nu in hangt had het ook niet op zijn motor zitten. Op zich beter zo want die spanrollen krijg je toch nergens meer.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ah oke, nou ik heb nu in ieder geval beide versies, dus ik zie wel welke ik ga gebruiken. Die spanrol is zeker niet dezelfde als bij de reguliere 8v modellen gebruikt wordt?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De rol zelf misschien wel maar de beugel waar hij aan hangt niet. Maar goed, je kunt altijd zelf iets fabriceren uiteindelijk. Met spanrol lijkt het me wat makkelijker om de boel op te spannen, zonder spanrol heb je ook nog altijd het geklooi van het vinden van een goede V-snaar, althans, alle exemplaren die ik op motortype/kenteken gekocht heb blijken net een fractie te lang waardoor de poulie van de pomp tegen de schakelstangen schuurt wanneer ik in de 3 of 5 rijd. Gelukkig heb ik een lanbouwspecialist in de buurt waar ik riemen op iedere gewenste maak zo uit het rek kan plukken.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hoe zit het eigenlijk met de hd-pomp zelf? Is deze uitwisselbaar met een ander type BX? Heeft alleen de diesel dezelfde pomp of hebben ze allemaal dezelfde? Er stond me iets bij dat de diesel en 16v een iets andere behuizing hadden omdat ze via de nokkenas aangedreven werden.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Behuizing, of eigenlijk de beugel is iets anders en de poulie is kleiner omdat ie anders tegen de schakelstangen komt.
Ze zijn dus zacht gezegd niet heel gemakkelijk te krijgen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Overigens heb je wellicht wel ruimte om hem aan de distributiekant van het blok te monteren, mijn carterpan heeft daar ruimte voor een aircopomp, daar zou hij aangedreven kunnen worden door de multieriem, dat is iets dat ik wellicht nog wel eens met de mijne ga doen. Als ik zie hoe de distributieriemen er na 40.000 kilometer uit zien heb ik toch het gevoel dat dat extra sjorren aan die nokkenas daar wel een beetje aan meehelpt.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Toon-e, jij bent er ook als de kippen bij he , dank daarvoor. Ze zijn dus wel specifiek voor de 16v.. Mocht die van mij straks de geest geven dan ga ik ook zo’n oplossing bij de distributie-zijde overwegen. Al moet ik dan wel wat meer gaan hobby’en dan jij, want volgens mij heb ik geen airco-ophangpunten
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ach das dan meteen een reden om zo’n carterpannetje te zoeken en er een slingerschot in te (laten) zetten, dat is toch bij het ruigere gooi en smijtwerk wel een aanrader bij deze blokken
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
@Jeroen: je trouwe onderdelenleverancier (ik dus ) heeft nog wel zo’n carterpan voor je liggen…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Geert, is 8v en 16v uitwisselbaar? Ik heb namelijk zelf ook nog een carterpan van een 8klepper met aircomontage-ogen. En ik heb zo’n gevoel dat die van jou ook van een 8 klepper komt?
Yep, van mij komt ook van een 8-klepper… Ik ben geen ervarings-deskundige, maar volgens mij zit er op carterpan-niveau geen verschil. Maar dat moet je zeker even checken bij de mensen die er wél iets van af weten?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb net even de andere 16v verkast, en wat foto’s gemaakt:
Langzaam vs. snel: