Bij de volgende LHM wissel kieper ik er blauw in, eens zien of dat werkt.
Mijn LHM olie toen ik de bx net kreeg:
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik zit me net te bedenken dat ik die problemen heb sinds ik de voorbanden op spanning heb gebracht (2,5 bar zit er nu in) maar dat apparaat was niet helemaal lekker.
Kan het zijn dat er nu drukverschil in de voorwielen zit of dat er een te hoge bandenspanning in zit waardoor de stuurbekrachtiging raar gaat doen??
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Ik zit me net te bedenken dat ik die problemen heb sinds ik de voorbanden op spanning heb gebracht (2,5 bar zit er nu in) maar dat apparaat was niet helemaal lekker.
Kan het zijn dat er nu drukverschil in de voorwielen zit of dat er een te hoge bandenspanning in zit waardoor de stuurbekrachtiging raar gaat doen??
hmm lijkt me sterk, omdat hoe hoger de druk in de banden je in feite makkelijker zou moeten sturen. Over de wegligging heb ik het niet….te hoge bandenspanning is niet goed wat betreft aqua-...(nog wat)
Ik denk toch dat er wat anders aan de hand is. Bij de Xantia van mijn broer ongeveer hetzelfde, bleek met een nieuwe voorraadbol en een vervangen leiding opgelost. Hij verloor ergens druk.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Re: Zware stuurbekrachtiging
Bram schreef:Ik heb dat ook weleens aan de hand gehad….bleek het een defecte regelaar te zijn (naam even vergeten)....dat is dat blokje wat vlakbij je voorraadbol zit en waar de (3 : ) leidingen aan vastzitten.
De debietregelaar? Heel goed mogelijk.
Ik heb begrepen dat die ervoor zorgt dat bij het wegvallen van hydraulische druk de stuurbekrachtiging als eerste uitvalt, zodat je de restdruk in de voorraadbol kunt gebruiken om te remmen.
JM
raar maar waar maar na de banden op de juiste spanning te hebben gebracht (althans, links en rechts exact evenveel) doet de stuurbekrachtiging het weer prima
Heb express de auto een dag niet gebruikt zodat ie in elk geval een goede ijskoude start moest maken vanmorgen en geen schokje of tegenwerking meer gevoeld
Schiet mij maar lek, waren alle problemen maar zo simpel op te lossen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:raar maar waar maar na de banden op de juiste spanning te hebben gebracht (althans, links en rechts exact evenveel) doet de stuurbekrachtiging het weer prima
Heb express de auto een dag niet gebruikt zodat ie in elk geval een goede ijskoude start moest maken vanmorgen en geen schokje of tegenwerking meer gevoeld
Schiet mij maar lek, waren alle problemen maar zo simpel op te lossen
Ik denk dat er wat vuil uit de filters losgekomen is. Van zachte banden gaat het stuur alleen maar zwaarder.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:metro2005 schreef:raar maar waar maar na de banden op de juiste spanning te hebben gebracht (althans, links en rechts exact evenveel) doet de stuurbekrachtiging het weer prima
Heb express de auto een dag niet gebruikt zodat ie in elk geval een goede ijskoude start moest maken vanmorgen en geen schokje of tegenwerking meer gevoeld
Schiet mij maar lek, waren alle problemen maar zo simpel op te lossen
Ik denk dat er wat vuil uit de filters losgekomen is. Van zachte banden gaat het stuur alleen maar zwaarder.
Dat zou ook kunnen, maar wel frappant dat het begon toen ik in het donker met een knullige pomp de banden op spanning had gebracht (waarschijnlijk verschil in druk tussen links en rechts) en dat het weer over was nadat ik de spanning opnieuw goed had gezet bij een andere pomp.
Wel toevallig
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:karel schreef:metro2005 schreef:raar maar waar maar na de banden op de juiste spanning te hebben gebracht (althans, links en rechts exact evenveel) doet de stuurbekrachtiging het weer prima
Heb express de auto een dag niet gebruikt zodat ie in elk geval een goede ijskoude start moest maken vanmorgen en geen schokje of tegenwerking meer gevoeld
Schiet mij maar lek, waren alle problemen maar zo simpel op te lossen
Ik denk dat er wat vuil uit de filters losgekomen is. Van zachte banden gaat het stuur alleen maar zwaarder.
Dat zou ook kunnen, maar wel frappant dat het begon toen ik in het donker met een knullige pomp de banden op spanning had gebracht (waarschijnlijk verschil in druk tussen links en rechts) en dat het weer over was nadat ik de spanning opnieuw goed had gezet bij een andere pomp.
Wel toevallig
Laten we het toch maar op toeval houden. Er zit geen intelligentie in een stuurkogel of fuseekogel oid, waar bijgehouden wordt of de bandenspanning juist is of niet.
Het enige wat telt is de beweging van je stuuras; is die er dan gaat het stuurcommando open in de richting van de draaing en wordt er hogedruk de werkcylinder ingejaagd.
Ik zie daarin echt geen enkel mogelijk verband met de bandenspanning, hoe graag ik je ook geloof in je waarnemingen.
Misschien kwam het doordat het donker was?
Ich bin ein Breaker
Ik heb exact dezelfde kenmerken gehad en bij mij bleek het een doorslippende snaar van de pomp. Niets van te horen, maar op een gegeven moment zag ik het. Dat mijn snaar momentjes van bijna stilstand had terwijl de motor liep. Even strakker gezet en kwaal niet meer teruggeweest.