Sinds ik de bx heb heb ik al het gevoel dat deze niet helemaal veert zoals een bx moet veren. Nu heb ik eens staan kijken naar de hoogte vd auto en het lijkt mij dat de voorkant vd auto wat aan de hoge kant staat (zeg maar net zo hoog als de verhoogde rijstand)
De auto komt ook niet goed terug vanuit de hoogste stand naar de rijstand aan de voorkant, je moet hem altijd een beetje helpen door met de hoogteregelaar in de auto te spelen. (de auto blijft aan de voorkant dan in de hoogste stand staan en pas na 10 -20sec reageert ie pas.)
Chyparse had al gezegd dat de hoogteregelaar aan de voorzijde inderdaad vervangen moest worden dus dat gebeurt op termijn ook wel. Alleen nu mijn vraag, ik wil tijdelijk in elk geval de hoogte wat lager afstellen maar hoe moet dit? Iemand hier een plaatje van?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Voorkant staat te hoog
metro2005 schreef:Sinds ik de bx heb heb ik al het gevoel dat deze niet helemaal veert zoals een bx moet veren. Nu heb ik eens staan kijken naar de hoogte vd auto en het lijkt mij dat de voorkant vd auto wat aan de hoge kant staat (zeg maar net zo hoog als de verhoogde rijstand)
De auto komt ook niet goed terug vanuit de hoogste stand naar de rijstand aan de voorkant, je moet hem altijd een beetje helpen door met de hoogteregelaar in de auto te spelen. (de auto blijft aan de voorkant dan in de hoogste stand staan en pas na 10 -20sec reageert ie pas.)
Chyparse had al gezegd dat de hoogteregelaar aan de voorzijde inderdaad vervangen moest worden dus dat gebeurt op termijn ook wel. Alleen nu mijn vraag, ik wil tijdelijk in elk geval de hoogte wat lager afstellen maar hoe moet dit? Iemand hier een plaatje van?
Plaatje, zie Haynes hoofdstuk 11. Er zit een stropje om de stabilisatorstang wat je moet verschuiven. Het afstellen zelf stelt niet zoveel voor maar het is lastig omdat je dit uitsluitend op een brug of in een smeerput kunt doen. Ook is het nogal een gemier (hulp is handig) omdat je steeds moet meten na een keer op de motorkap geduwd te hebben. Je hebt een rechte lat/balkje over het gat v/d put of brug nodig om de hoogte tegen het subframe te kunnen meten. Als de hoogteregelaar slecht is valt het bijstellen overigens niet mee; het werkgebied is beperkt en hij staat snel te hoog (te hard) of te laag (te zacht).
De auto moet horizontaal staan en je moet er veilig onder kunnen werken als de auto naar beneden valt, want dat gebeurt er zodra je dat stropje losneemt om het te verstellen.
Maar probeer dit dus NOOIT als je niet veilig en vrij van de landingsweg van de auto in een smeerput of onder een brug staat, en zelfs dan nog goed uitkijken dat je vingertjes er niet tussen komen.
Ich bin ein Breaker
Re: Voorkant staat te hoog
Hoogteregelaar kun je ook schoonmaken. Vervangen is vaak puur overbodig. Maar ja, je moet hem dan wel helemaal demonteren en uit elkaar halen. Let er verder op dat het mechaniek tussen stabilisatorstang en hoogteregelaar soepeltjes werkt.
Als dit spul slecht werkt moet je hem idd continu met de handle corrigeren om hem op de juiste hoogte te houden of te krijgen.
Bijkomend probleem is dat de wegligging nu behoorlijk dweilerig is.
Gister nog eens even het gas flink opengetrokken maar harder dan 150 durfde ik niet omdat de bx alle kanten op zwabberde op de hobbeltjes in de weg. Beetje het gevoel alsof ie opsteeg zeg maar.
Plus dat ie nogal springerig over drempels gaat nu, hij veert moeilijk in maar veert enorm soepel uit tot de auto niet verder kan en dan zwabbert ie weer omlaag.
Achterkant neemt alles wel soepel.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Bijkomend probleem is dat de wegligging nu behoorlijk dweilerig is.
Gister nog eens even het gas flink opengetrokken maar harder dan 150 durfde ik niet omdat de bx alle kanten op zwabberde op de hobbeltjes in de weg. Beetje het gevoel alsof ie opsteeg zeg maar.Plus dat ie nogal springerig over drempels gaat nu, hij veert moeilijk in maar veert enorm soepel uit tot de auto niet verder kan en dan zwabbert ie weer omlaag.
Achterkant neemt alles wel soepel.
Ben je er zaterdag? Ben wel benieuwd.
mpostma schreef:metro2005 schreef:Bijkomend probleem is dat de wegligging nu behoorlijk dweilerig is.
Gister nog eens even het gas flink opengetrokken maar harder dan 150 durfde ik niet omdat de bx alle kanten op zwabberde op de hobbeltjes in de weg. Beetje het gevoel alsof ie opsteeg zeg maar.Plus dat ie nogal springerig over drempels gaat nu, hij veert moeilijk in maar veert enorm soepel uit tot de auto niet verder kan en dan zwabbert ie weer omlaag.
Achterkant neemt alles wel soepel.
Ben je er zaterdag? Ben wel benieuwd.
Zaterdag?
Op de najaarsmeeting bedoel je. Was eigenlijk niet van plan te komen maar ik zie net dat het vrij dicht bij mij in de buurt is dus ik wil best even langskomen (even wat fotootjes schieten )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
De hoogte verstellen stelt opzich niet veel voor. De auto hoeft niet in 1 keer te zakken of te stijgen als je het met beleid doet.
Met sleuteltje 10 iets los draaien en dan het geheel iets verdraaien. Niet gelijk helemaal rond draaien als er niets gebeurd, maar gewoon even geduld, want soms duurt het even voordat hij reageert. Draai je em gelijk verder door omdat er niets gebeurd, dan ligt hij inderdaad gelijk op z’n gat of in de hoogste stand.
Ik ben net bezig geweest met de boel schoonmaken (althans, voor zover dat ging want ik kan er amper bij) en voor het eerst sinds ik deze bx heb heb ik even gezweeft ermee De voorkant staat dus inderdaad te hoog en de hoogteregelaar is blijkbaar dusdanig vervuild dat de juist hoogte niet altijd ingesteld wordt (hij wordt dus te hoog opgepompt nu)
Helaas, na diverse malen gymnastieken was meneer niet meer gediend van zweven en staat ie weer te hoog.
Ik ga binnenkort chyparse maar even bellen om een gereviseerde eronder te laten zetten, of ik moet inderdaad de wagenhoogte anders afstellen.
Als ik namelijk de hoogteregelaar binnen ietsje naar voren duw dus zeg maar net voorbij het dikste streepje dan staat de auto aan de voorkant goed.
Moet ik de hoogteregeling dan afstellen door de schroef los te draaien die aan die stang zit die weer leidt naar de hendel binnen? of een andere schroef?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Ik ben net bezig geweest met de boel schoonmaken (althans, voor zover dat ging want ik kan er amper bij) en voor het eerst sinds ik deze bx heb heb ik even gezweeft ermee De voorkant staat dus inderdaad te hoog en de hoogteregelaar is blijkbaar dusdanig vervuild dat de juist hoogte niet altijd ingesteld wordt (hij wordt dus te hoog opgepompt nu)
Helaas, na diverse malen gymnastieken was meneer niet meer gediend van zweven en staat ie weer te hoog.
Ik ga binnenkort chyparse maar even bellen om een gereviseerde eronder te laten zetten, of ik moet inderdaad de wagenhoogte anders afstellen.
Als ik namelijk de hoogteregelaar binnen ietsje naar voren duw dus zeg maar net voorbij het dikste streepje dan staat de auto aan de voorkant goed.
Moet ik de hoogteregeling dan afstellen door de schroef los te draaien die aan die stang zit die weer leidt naar de hendel binnen? of een andere schroef?
Als de hoogteregeleaar niet goed werkt omdat ie volzit met rommel dan is het afstellen van de hoogte echt geen doen. Beter om dan eerst de hoogteregelaar van binnen goed schoon te maken en dan de hoogte weer af te stellen. Dat zal met een schone goedwerkende geen probleem zijn.
Hoogteregelaar demonteren is lastig bij een Gti. om er bij te kunnen is het zowat wel vereist om de R- aandrijfas los te nemen. Het uit elkaar halen van de hoogteregelaar en afstellen stelt niks voor, dat wijst zich echt van zelf.
Ik ben net nog even bezig geweest maar dat het optimisme is helaas van korte duur, wat ik ook doe, hij veert niet zo soepel meer als net.
En ik heb zoiets als die hoogteregelaar eraf is kan ik hem net zo goed vervangen. Bij Chyparse rekenen ze rond de 80 euro voor een gereviseerd exemplaar dus dat is ook de moeite niet. Bovendien heb ik geen brug dus wordt het erg pielen om dat ding eronder weg te krijgen ben ik bang
Ben toch bang dat de hoogteregelaar die er nu onder zit erg vuil is, hij reageert echt heel erg traag. Als ik bv de auto van hoogste stand naar rijstand zet reageert de achterkant direct en de voorkant begint pas na 15 seconden ofzo druk te laten ontsnappen (pssst geluid) waarna het geheel krakend ten aarde stort.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Ik ben net nog even bezig geweest maar dat het optimisme is helaas van korte duur, wat ik ook doe, hij veert niet zo soepel meer als net.
En ik heb zoiets als die hoogteregelaar eraf is kan ik hem net zo goed vervangen. Bij Chyparse rekenen ze rond de 80 euro voor een gereviseerd exemplaar dus dat is ook de moeite niet. Bovendien heb ik geen brug dus wordt het erg pielen om dat ding eronder weg te krijgen ben ik bang
Ben toch bang dat de hoogteregelaar die er nu onder zit erg vuil is, hij reageert echt heel erg traag. Als ik bv de auto van hoogste stand naar rijstand zet reageert de achterkant direct en de voorkant begint pas na 15 seconden ofzo druk te laten ontsnappen (pssst geluid) waarna het geheel krakend ten aarde stort.
Het schoonmaken is idd de moeite niet. HEt demonteren kost de meeste tijd. Desondanks… als je 80 EUR de moeite niet vind (is dit puur alleen de prijs voor het ding zelf of incl. montage) dan geef ik je graag mijn gironummer!
ik heb het ook laten vervangen en is echt de moeite waard
mpostma schreef:
Desondanks… als je 80 EUR de moeite niet vind (is dit puur alleen de prijs voor het ding zelf of incl. montage) dan geef ik je graag mijn gironummer!
80 eur? Dan kun je beter meteen een nieuwe kopen voor enkele tientjes meer!
Ich bin ein Breaker
Nieuw kost dat ding volgens mij 160 euro.
Garagetarief, dus excl. korting.
WYD schreef:Nieuw kost dat ding volgens mij 160 euro.
Garagetarief, dus excl. korting.
Ik heb er € 105,23 voor betaald bij iddstechnique.
Ich bin ein Breaker
80 euro is wel een hoop geld maar voor dat geld ga ik niet uren lopen pielen, een brug huren om dat ding eronder te hangen etc etc.
Ik meen me te herrineren dat het incl eronder zetten was maar dat weet ik niet zeker. Maargoed, zo lang zijn ze d’r bij Chyparse niet mee bezig.
Bij mijn vorige bx was het ook in een zucht en een scheet gebeurd.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX