Ik had een probleem met een Jaguar 4.2 motor, die heeft geen kopbouten maar lange studs met een kopmoer aan de bovenkant. Die studs lopen helemaal tot onder in het cylinderblok en een van die draden daar onderin was weg, door een vorige sleutelaar aan gort gedraaid. Dat is een groter probleem dan de DS motor.
Bij elke stud zit daar onderin een vriesplug die je er uit kan tikken. Ik heb toen een oude stud op lengte gezaagd, en een draad op gesneden en er via dat gat van de vriesplug een moer op gedraaid nadat ik in de bovenkant van die stud een zaagsnede had gemaakt zodat ik er met de schroevendraaier aan kon draaien. Met een vinger kon ik hem net genoeg omhoog drukken om de kopmoer en aan de bovenkant op te zetten. En zo heb ik een tijdje gereden, met de bedoeling om later de kop er af te halen en in het gat waar de stud doorheen gaat (12 mm) een M14 te tappen en net als wat je met de DS hebt gedaan er een draadbus in te zetten.
Maar toen ik de kop er af had bleek er ook een groef in een van de cylinders te zitten en heb ik een ander cylinderblok gebruikt
Nu kan ik met een gerust hart het stompje uit mijn blok gaat draaien/lassen/boren. Dit is een prima ‘laatste redmiddel’.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Mr. Smith schreef:Vorig weekend met bang hart begonnen met voorboren. Eerst naar 11mm, erna naar 11.50mm.Verder durfde ik niet te boren ( specs zeggen voorboren tot 12.80mm ).
Daarna weer met bang hart, met 2 tappensets M14x1.5mm getapt voor een draadbus van Keensert.
Draadbus kun je ankeren, maar heb verder nog loctite gebruikt voor schroefborging.
Resultaat is bevredigend :
Nu snap ik het even niet. Je hebt dus M14 getapt en met 11.5 voorgeboord? Of heb je toch voorgeboord tot 12.8?
Wel super voor zo’n kantoorventje, wat jij hebt gepresteerd! Proficiat! Je hebt een dikke pluim verdiend!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
[edit rene ] quote gewist. Quoten op het laatste bericht is onzin [/edit rene]
Inderdaad. Voorgeboord naar 11.50mm en vandaar verder met M14 tap. Is tiende van millimeter werk.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Beetje wazig, MrSmith. Het lijkt erop dat je voor de tweede keer geluk hebt gehad. Je had toch iets ruimer moeten voorboren. Nu heeft je tap gelukkig die ruimte gesneden maar als je pech had gehad
(en dat was niet onwaarschijnlijk) was je de tap in het blok afgebroken en had je nog veel verder van huis kunnen zijn.
Dus niet meer doen!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Vroeger had je een eerste tweede en derde tap. Als je het gat te klein boort krijg je een ‘in een keer tap’ er niet doorheen, dus het zal wel meevallen met Mr Smith.
Het stompje is eruit! Onvoorstelbaar, na 5 dagen inweken in de kruipolie, een paar flinke klappen en twee keer heetstoken en laten schrikken kon ik het er met een combinatietang (!) uitdraaien. Het geduld is beloond.
Het uitdraaisetje is dus voor niets geweest. Misschien kan ik er iemand anders nog een keer gelukkig mee maken
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Mooi! Heetstoken werkt héél vaak!
Ook weer opgelost.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Yep, door het “schrikken” of heetstoken breekt de corrosielaag die de bout in de schroefdraad vast houdt. De kruipolie doet dan de rest.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Beetje wazig, MrSmith. Het lijkt erop dat je voor de tweede keer geluk hebt gehad. Je had toch iets ruimer moeten voorboren. Nu heeft je tap gelukkig die ruimte gesneden maar als je pech had gehad
(en dat was niet onwaarschijnlijk) was je de tap in het blok afgebroken en had je nog veel verder van huis kunnen zijn.
Dus niet meer doen!
Tja, je zult wel gelijk hebben maar ik dacht, liever iets te klein boren dan te ruim. Ik heb getapt op gevoel en dat ging echt vanzelf. De tappen regelmatig met olie gesmeerd en afgekuist. Ben hier wel 3uur mee bezig geweest.
Vandaag het huwlijk voltrokken tussen mijn kop en blok, hopelijk houde ze het lang uit! Alle bouten volgens WPHB nagetrokken en kleppen gesteld. Morgen doen we weer voort.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Pieter Bas schreef:Het stompje is eruit! Onvoorstelbaar, na 5 dagen inweken in de kruipolie, een paar flinke klappen en twee keer heetstoken en laten schrikken kon ik het er met een combinatietang (!) uitdraaien. Het geduld is beloond.
Het uitdraaisetje is dus voor niets geweest. Misschien kan ik er iemand anders nog een keer gelukkig mee makenPB.
Good job PB!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Nu brak net het tapeindje voor de bevestiging van het hitteschildje op het uitlaatspruitstuk. Maar die heb ik lekker afgezaagd en opnieuw getapt
Moet kunnen!
Good night, PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Er is weer een update. Alles is verder terug aangebouwd,snel eventjes nieuwe olie in gedaan, manueel de motor getornd en dan zonder onsteking gestart. Tuimelaars kregen smering,was leuk om te zien!
Alles was aangesloten op mijn koelciruit na, de motor startte vlotjes.Direct terug afgezet en koelcircuit aangesloten. Gedemineraliseerd water erin en check for lekken. Geen lekken te zien, maar wel eentje van LHM, retourleiding.
Nu heb ik volgende vraag : ik heb nu de wagen laten warm draaien, tot opening thermostaat. Hoe moet ik nu verder met het aantrekken van de kopbouten ?
Ik heb ook een ander probleempje : op de carburator, staat een hydraulisch komponent ( sorry, weet de naam hiervoor niet! ) Bij het monteren, zit een soort veertje in. ik heb nergens info gevonden omtrent de montage ervan in de WPHB. Hoe moet dit veertje erin ? ( ze kan er op 2 manieren in ).
Ik moet ook de afstellingen overlopen. De koppelingsregelaar is nieuw en ik vermoed dat het zaakje verder ontluhct moet worden. Weet iemand de goede volgorde hiervan ? Moet ik eerst mijn toerentallen ( stationair + versneld ) afregelen, of eerst ontluchten ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als de kopbouten op normaal tork staan moet je 1000 km rijden en de kop natrekken. Dat houdt in BOUT VOOR BOUT lossen en weer op moment aanhalen. DUS NIET ALLE BOUTEN LOSDRAAIEN en dan aandraaien.
Een voor een! losdraien en aandraaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:als de kopbouten op normaal tork staan moet je 1000 km rijden en de kop natrekken. Dat houdt in BOUT VOOR BOUT lossen en weer op moment aanhalen. DUS NIET ALLE BOUTEN LOSDRAAIEN en dan aandraaien.
Een voor een! losdraien en aandraaien.
Thanks Bogaard. Moet ik eerst nie natrekken na warm draaien ? Of moet ik eerst 1000km rijden ?
Aandraaien naar 6.5kgm ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige