Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Chrispy70 schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik zet de beste banden altijd voor, zodat je daar waar je het nodig hebt het beste contact met de weg hebt. De achterbanden hebben idd weinig te lijden en dragen relatief weinig bij aan het weg- en remgedrag. Daarom gooi ik de voorbanden naar achter wanneer het profiel iets minder wordt en monteer ik de nieuwe aan de voorkant.
Die discussie is al vaker gevoerd en vroeger was ik het met je eens geweest, maar ik ben van gedachten veranderd. Je wilt in ieder geval altijd grip achter hebben, aangezien overstuur met een BX, of elke voorwielaandrijver met natuurlijke neiging tot onderstuur, niet of nauwelijks te corrigeren is en altijd onverwacht komt; je voelt ‘t niet aankomen. Onderstuur is daarentegen makkelijk op te vangen en makkelijk te corrigeren en kun je voelen aankomen. Ik heb het 2 keer gehad dat een BX achter uitbrak en dat was niet fijn. Ergo, beste banden achter.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Interessante discussie. Ik heb toch een aantal keren fors overstuur gehad met m’n biksen dat ik me echt afvroeg hoe het mogelijk was. Mechuccio is onlangs in een flauwe bocht op asfalt grandioos gespind en in de berm beland, zomaar uit het niets alle grip achter weg. Bestaat er al een BX bandentopic?
EDIT: Beerpeet was me voor.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
citroenbix schreef:beste gooi,
voordat je nu opnieuw een hele berg geld over de balk gooit voor een auto die aardig is uitgeleefd en die het geld (in mijn optiek) niet veel meer waard is dan pakweg € 25.-, denk eens aan deze advertentie op marktplaats.
het is precies dezelfde auto, in een goede staat (toen ik hem 3 maanden geleden verkocht) met weinig km’s
http://link.marktplaats.nl/329984498
deze auto ziet er aan de buitenkant misschien niet zo heel mooi meer uit, denk aan een gikitte voorruit zonder rubber en een deukje in een deur. maar technisch is deze auto in een veel betere staat. alleen zal de carburateur (mocht dat nog niet gedaan zijn) even moeten worden schoongemaakt, afgesteld. de automatische choke is omgebouwd naar een handchoke.
ik denk dat je je geld beter in deze auto kunt stoppen en eventueel van 2 bxen, 1 kan maken. (en dus de grijze blijft rijden)
in het geval je de blauwe blijft rijden dan wens ik je veel succes met opknappen.
gr,
martin.
Is die conclusie niet ietwat voorbarig? Maandag zie ik de auto en dan zal ik daarna mijn visie op het ding geven. Toegegeven, het feit dat jouw auto een handchoke heeft is een ++ maar zolang de koets van Gooi’s TRS niet krom of rot is kun je er alle kanten mee op. BX sleutelen is nie moeilijk nie en ik verwacht dat dit ding al rijdende van z’n kleine ongemakjes af kan komen. Belangrijkste elementen die absoluut de waarde van deze auto bepalen: automaat, carb, blok.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Chrispy70 schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik zet de beste banden altijd voor…
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
citroenbix schreef:beste gooi,
voordat je nu opnieuw een hele berg geld over de balk gooit voor een auto die aardig is uitgeleefd en die het geld (in mijn optiek) niet veel meer waard is dan pakweg € 25.-,
Alcyone schreef:Is die conclusie niet ietwat voorbarig?
Nogal, ja!
citroenbix schreef:denk eens aan deze advertentie op marktplaats.
het is precies dezelfde auto, in een goede staat (toen ik hem 3 maanden geleden verkocht) met weinig km’s
Over deze auto zijn ook al wat aardige dingen in ‘t expertise-topic gezegd:
Alwéér dat ding! Tenzij het olieverbruik aangepakt is, de lakbeschadigingen op de achterspatborden aangepakt en het opgevreten interieur weer netjes is, zo ook de diverse handles en schakelaars, en de voorruit weer in rubber verpakt is in de lijst, dan is het wel een aardig apparaat. Zo niet, dan voor de helft van de prijs ( ) en voornoemde punten aanpakken…
[edit] ik ben in september vorig jaar bij die auto wezen kijken en heb toen voornoemde punten geconstateerd. En de auto gelaten voor wat ie was, derhalve [/edit]
Als iets nou bijna de vleeschgeworden uitgeleefdheid is…
even reactie op het bovenstaande,
ik ben afgegaan op de foto’s die ik heb gezien van de bx van gooi.
het spatbord is beschadigd, het dak is niet mooi meer en het interieur ziet er toch aardig geleefd uit zoals gescheurde bekleding. als ik dan lees wat er nog meer gedaan moet worden dan denk ik dat je wellicht van 2 bxen beter 1 goede kan maken.
als reactie op beerpeet,
ik heb ook niet gezegd dat mijn oude bx (3 maanden geleden heb ik hem verkocht) een knappe auto is, integendeel. er zitten best wel dingen aan maar hij is zeker niet uitgeleefd. de techniek van de auto is goed. alleen zal de carb even een schoonmaak en evt afstelling moeten hebben. en, ja even geregeld olie peilen.
ik wens gooi succes met zijn auto en verder zal het me eigenlijk worst wezen.
gr,
martin.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
citroenbix schreef:even reactie op het bovenstaande,
ik ben afgegaan op de foto’s die ik heb gezien van de bx van gooi.
het spatbord is beschadigd, het dak is niet mooi meer en het interieur ziet er toch aardig geleefd uit zoals gescheurde bekleding. als ik dan lees wat er nog meer gedaan moet worden dan denk ik dat je wellicht van 2 bxen beter 1 goede kan maken.
Dan heb je dus naar de verkeerde auto gekeken, namelijk de Cannix en niet de 19 TRS.
citroenbix schreef:
als reactie op beerpeet,
ik heb ook niet gezegd dat mijn oude bx (3 maanden geleden heb ik hem verkocht) een knappe auto is, integendeel. er zitten best wel dingen aan maar hij is zeker niet uitgeleefd. de techniek van de auto is goed. alleen zal de carb even een schoonmaak en evt afstelling moeten hebben. en, ja even geregeld olie peilen.
Als dat zo is, tezamen met het in de kwoot van Hilko aangehaalde, dan durf ik te stellen dat de 19TRS van Gooi 100% beter is.
citroenbix schreef:ik wens gooi succes met zijn auto en verder zal het me eigenlijk worst wezen.
gr,
martin.
Lekkere instelling.
excuses voor mijn voorbarig oordelen over die trs van gooi. zo te lezen heb ik de cannes voor de trs aangezien.
ik vraag mij alleen wel af waarom er zo ontzettend negatief wordt gesproken over de bix die ik aanhaal. zo beroerd is hij namelijk niet. tuurlijk mankeert er wel wat aan maar mag het, na 20 jaar!!! bovendien hebben we het ook niet over een auto die € 5000 kost.
martin
en wat betreft “het zal me worst wezen” is meer bedoeld van wat er met die auto verder gebeurd zal me…..(had het wel iets genuanceerder mogen neerzetten inderdaad.)
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Het is ook verwarrend, twee BX-en tegelijk. Het zij je vergeven.
Vandaag ben ik met die blauwe BX de laatste druppels benzine op weesten rijden. De sloop geeft me er 100 euro voor. Ik kreeg van een forumlid de vraag of het plaatwerk nog goed was. Voor het eerst heb ik daar eens kritisch naar gekeken en waarempel, de deuren, motorkap en kofferklep zijn nog netjes. Ik ontdekte een (1) flauw butsje in een deur. En natuurlijk hangen de stoopstrips een tikkie los. Dus als iemand voor 100 euro zes strakke deuren in een mooie blauw-paarsige kleur wil hebben… be my guest!
Het schoot mij te binnen dat de blauwe BX wellicht een goede reserveband heeft. Samen met de reserveband van de 19 heb ik dan toch weer een setje voorbanden. Maar ik lees ook iets over uitdroging… hoe controleer je dat?
Trouwens, ik ben van het ‘voorbanden eerst-kamp’. Onderstuur en overstuur waarbij je grip verliest heb je naar mijn idee alleen bij snelle bochten of plotselinge uitwijkmanouvres. Ik rij altijd erg rustig. In mijn manier van denken doen de voorbanden het meeste werk, dus slijten die ook harder en dus vervang je ze het eerste. Maar mijn 19 is gewoon toe aan 4 (of 5) nieuwe banden.
Ik zag op de sloop waar ik vanmiddag heel even was (hij was eigenlijk al gesloten) een Peugeot 405 staan met schitterende lm-velgen. Heeft iemand een idee of die op een BX passen? (Jaja, ik weet het prioriteiten… Maar ik mag me toch wel oriënteren?)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
100 euro… Dat is een fatsoenlijk bedrag voor een sloperij! Hier in de buurt mag ik blij zijn als ik zelf niks hoef bij te betalen. Inleveren dat ding zou ik zeggen.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
beerpeet schreef:@Hilko: de belangrijkste dingen van je kwoot uit ‘t expertisetopic zijn al gedaan, dus. Blijven over de vloeistoffen/filters en grondige inspectie van de leidingen, evt. een nieuw waspatroon, maar de carbu lijkt zich minder problematisch te gedragen, begrijp ik.
Vloeistoffen en filters:
Motorolie en filter: gedaan
Automatenbakolie: gedaan
LHM: gedaan
Luchtfilter: gedaan
Koelvloeistof: niet nodig, is namelijk heel mooi glycollerig
Benzinefilter, bougies, kabels, verdelerkapje komen wel een keer aan de beurt. Niet mijn expertise, maar mijn gevoel zegt dat die nog wel even mee kunnen.
Dat waspatroon… Eerst maar eens lezen wat dat doet en waar het zit. Dan uitvogelen waaraan je merkt dat het aan vervanging toe is. Dan uitzoeken waar ik er een vandaan kan halen en of ik het zelf kan vervangen of niet. Ik zou er bijna een topic over starten, maar dat heeft vast iemand voor me al eens gedaan, dus dat moet ik dan ook eerst uitzoeken. Of zal ik maar gewoon naar de experts op dit topic luisteren en naar Hegru rijden om het te laten vervangen?
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Vermond schreef:100 euro… Dat is een fatsoenlijk bedrag voor een sloperij! Hier in de buurt mag ik blij zijn als ik zelf niks hoef bij te betalen. Inleveren dat ding zou ik zeggen.
Het viel mij ook alles mee. “Is ie compleet?” vroeg de sloper. “Verrek ja”, dacht ik, “compleet is ie wel, maar of alles nog werkt…” Het enige wat er niet meer in/aan zit zijn de wieldoppen en het metaal dat hier en daar is weggeroest.
Wat mij dwars zit aan een BX naar de sloop brengen, zijn twee dingen:
- Je weet gewoon dat als ze jou 100 euro geven, ze er zelf 1000 euro aan onderdelen afhalen. Raar dat bij een auto, de som der delen meer is dan het geheel.
-Je weet ook dat een BX voor het grootste gedeelte in de shredder verdwijnt op een autosloop… Zoals ze hier in Tilburg zeggen: “Euwige sunt!” Het is wel een BX!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik ben bang dat een gare BX met niets bijzonders erop, zoals jouw Cannes, misschien wel rechtstreeks de pers ingaat. Ik zou die auto dan ook heel snel daarheen brengen voordat zijn aanbod van 100 euro niet meer geldt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Vermond schreef:100 euro… Dat is een fatsoenlijk bedrag voor een sloperij! Hier in de buurt mag ik blij zijn als ik zelf niks hoef bij te betalen. Inleveren dat ding zou ik zeggen.
Lijkt me stug.
Een autodemontagebedrijf is verplicht zonder bijbetaling auto’s in te nemen.
Maar inderdaad: vaak krijg je ook helemaal niets voor een auto.