Nieuwe BX-eigenaar stelt zich voor
FrankVeer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 03-04-2010

Gepost: 03 april 2010 10:49 PM

Dag,

Mijn naam is Frank en sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een BX 1.6 TGI break uit 1991 met apk tot oktober 2010. Gekocht op MP voor de somma van 150 euro. Ruim 295.000 km op de teller, dus wellicht moet ik mijn vingers gekruist houden tijdens het rijden. Pluspunten: de ruimte, de aanschafprijs, start meteen, werkende zonnerollo’s in de hoedenplank. Min-punten: centrale vergrendeling doet ‘t niet, veel kunststof delen (stoelen) hangen los, lampjes in het instrumentenpaneel doen het niet allemaal, de lak ziet er niet uit, hoewel ik zo geen (ernstige) roest kan ontdekken, de knop van de verwarming is afgebroken (en nog tig andere dingen). Volgens de vorige eigenaar moet ie zo nu en dan wat extra water en olie hebben. Ik heb de auto gekocht als kruiwagen voor een komende verbouwing/verhuizing en daarna mag ie weer weg, maar mocht ie met wat kunst- en vliegwerk door de volgende apk-keuring komen, dan houd ik ‘m toch nog even (heb toch wel een zwak voor citroëns).

Meteen wat vraagjes (hopelijk is dit de juiste plek op het forum):

- Hoe krijg ik het instrumentenpaneel los om de kapotte/losse lampjes te repareren? Ik was begonnen met het afdeklijstje boven het stuur/onder het instrumentenpaneel, waarna ik de twee schroeven kon bereiken waarmee het instrumentenpaneel aan de voorkant vastzit, maar aan de achterkant (onzichtbaar) lijkt ie ook nog ergens vast te zitten?
- Verwarmingsknop vervangen. De knop is afgebroken en daarachter zie ik een torx-schroef. Vast niet de enige om dat paneel los te halen, maar waar zit/zitten de andere?
- De relais in de CV-unit achter de handrem klikken wel als ik de ontgrendelknop in het bestuurdersportier omhoog trek/omlaag duw, maar de overige portieren kan ik niet ontgrendelen. Soms door vaak de knop in het bestuurdersportier omhoog te trekken, lukt het om de portieren rv en ra beetje bij beetje te ontgrendelen, andersom lukt helemaal niet. Enig idee wat het kan zijn.
- Als ik portierpanelen wil verwijderen, moet ik de raamslingers demonteren. Hoe werkt dat?

Wil voorlopig nog niet al teveel aan de auto doen, mocht ie alsnog na 2 weken de pijp aan Maarten geven, maar wel stapje voor stapje wat schoonmaken, vastzetten en repareren.

Alvast bedankt voor alle suggesties en adviezen.

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 03 april 2010 11:05 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd met je aankoop.

Hier staat precies beschreven hoe je stap voor stap het 1 en ander gerepareerd aan je BX.

http://www.techniek.citroenbx.nl/techniek.html 

Succes!

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 03 april 2010 11:08 PM
  [ # 2 ]

Gefeliciteerd. Ik heb de mijne gisteren weggedaan. oh oh
Je moet het bakje in het midden van het dash waar het klokje inzit (zit met twee schroefjes vat)) en het bakje linksonder het stuur voor de casettebandjes eruit halen.
Ga met je handen door de gaten tot achter de klokkenwinkel en je voelt daar twee vleugelmoeren. Daarmee zit de klokkenwinkel vast. Het is handig om het stuur ook even los te halen.
Het zijn van die priegelige steeklampjes die je nodig hebt. Kijk even naar het lampje achter het digitaal klokje Dat is hetzelfde.

Profiel  
 
FrankVeer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 03-04-2010

Gepost: 03 april 2010 11:22 PM
  [ # 3 ]

Hé, hartstikke bedankt, precies wat ik zocht.

Frank

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 03 april 2010 11:43 PM
  [ # 4 ]

Gefeliciteerd met je aankoop en welkom op ‘t forum.

Het belangrijkste aan een BX is het hydropneumatische systeem, heb je dat al gecontroleerd? Voordat ik allerlei open deuren intrap, ik weet natuurlijk niet wat je kennis van hydropneumaten is…


Enne, of de auto de pijp aan Maarten geeft of gewoon doorgeeft aan Richard hangt af natuurlijk af van je eigen definitie en budget. Sommigen gooien een BX weg als ie een lege tank heeft, een ander pas als de koets uitgefikt is of een Sonja Bakker-achtige afslankkuur heeft gehad door middel van een behulpzame boom.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
FrankVeer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 03-04-2010

Gepost: 04 april 2010 12:00 AM
  [ # 5 ]

Ik heb jaren geleden (18 jaar) een GSA gehad, maar veel verstand heb ik er niet van. Heb natuurlijk het systeem gecontroleerd (in hoogste stand keihard), komt mooi omhoog van laagste stand naar hoogste stand. Twee veerbollen voor zijn vervangen, (retourslang rechtsvoor moet nog eens vervangen worden). Hij zakt na verloop van tijd wel in aan de achterkant, maar niet alarmerend snel.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 04 april 2010 12:57 AM
  [ # 6 ]

Ik weet niet welke kleur interieur hij heeft… Grijs of zwart maar grijze interieur delen zijn nu bij mij tegen vrije donatie af te halen: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204555/

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
FrankVeer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 03-04-2010

Gepost: 04 april 2010 12:44 PM
  [ # 7 ]
McDean schreef:

Ik weet niet welke kleur interieur hij heeft… Grijs of zwart maar grijze interieur delen zijn nu bij mij tegen vrije donatie af te halen: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204555/

Wat ik ‘dringend’ nodig heb is een knop voor de verwarming, want die is afgebroken. Weet niet precies wat ik dan moet vervangen (hele paneel, losse knop, deel van de knop).

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 04 april 2010 01:03 PM
  [ # 8 ]

Grijs?
Die kan ik je dinsdag wel even opsturen (tegen onkosten vergoeding). Krijg je het hele paneel met een aantal knoppen.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
FrankVeer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 03-04-2010

Gepost: 04 april 2010 01:29 PM
  [ # 9 ]
McDean schreef:

Grijs?
Die kan ik je dinsdag wel even opsturen (tegen onkosten vergoeding). Krijg je het hele paneel met een aantal knoppen.


wow, cool! Nu wil ik niet hebberig of onbeleefd worden, maar heb je toevallig ook nog de afschermkapjes van de luidsprekeruitsparingen in de voorportieren? De vorige eigenaar zou ze nog gaan opzoeken voor me, maar is gisteren op vakantie gegaan (1/2 jaar sic!) en dus onbereikbaar. ik heb er nu wel luidsprekers in, maar die hangen open en bloot. Kosten worden natuurlijk vergoed. Laat maar even weten hoe ik je per e-mail kan bereiken.

Profiel  
 
FrankVeer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 03-04-2010

Gepost: 04 april 2010 01:38 PM
  [ # 10 ]

Zo, nu even wat anders. Ik wil de motor gaan spoelen met Forté Motor Flush. Heb daar goede ervaringen mee bij mijn vorige Peugeot 406 met 250.000 op de teller. Heb hier op het forum wel wat berichtjes gelezen over diverse reinigingsproducten, maar lees zo een, twee, drie niet of dat nu echt afgeraden wordt bij een BX uit 1991. Daarnaast wil ik de transmissieolie vervangen (bak schakelt een beetje hakerig met geluid) en daaraan Forté diff & gear toevoegen. Dat middeltje heb ik bij mijn Volvo 740 gebruikt en hoewel het geen wondermiddel is en slijtage niet kan wegnemen, heeft het zeker wel geholpen bij mijn 740 die nu soepeler schakelt. Mag Forté Diff & gear in een handgeschakelde vijfbak van een BX worden gebruikt?

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 04 april 2010 02:53 PM
  [ # 11 ]

je hebt een pb!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 04 april 2010 11:35 PM
  [ # 12 ]

Forte moet, volgens de fabrikant dan, door een monteur toegepast worden en is dus alleen verkrijgbaar in garage’s. Ik zou daar eens informeren hoe zij erover denken bij jou auto. Ben er zelf wel wat huiverig over maar vind vrijwel alleen goede ervaringen. Oude pakkingen en keerringen kunnen dan weleens overlijden trouwens!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook